Dålig hastighet (Löst)

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
devnull
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Dålig hastighet (Löst)

Inlägg av devnull »

Hejsan.

Sitter nu på en 50 lina, har även testat på en 100 samt 500 lina, men samma problem kvarstår. Hastigheten överstiger aldrig 4,5 Mbit/s nerladdning med torrent. Oavsett vad, hur många filer, samt privata. Testat med flera olika versioner av qbittorrent, deluge, transmission, ktorrent samt utorrent server. I Vuze får jag 5/5,2, dem andra håller annars samma låga hastighet. Med med utorrent i wine får jag vad jag ska ha i hastighet. Port är öppen, portforward är gjord, olika portar har testats, DHT, kryptering etc, men problem kvarstår. 3 olika routrar har testats, grannen har varit här med sin bärbara och får vad som skall fås, fast han kör windows, han sitter på samma ISP med snabbare lina där min hastighet ändå är det samma. Någon som har någon aning om vad problemet kan vara. Hårdvaran här klarar av det i vart fall.

Mvh

Edit : Detta handlar bara om torrent.
Senast redigerad av 1 devnull, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Dålig hastighet

Inlägg av johanre »

Skulle tippa på att du läser det hela fel. Står det inte 4,5MB/s (= 4,5 MByte/s ~ 50Mbit/s) i din torrentklient?
devnull

Inlägg av devnull »

Hejsan.

Egentligen så står det MiB/s i qBittorrent här.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

MiB är Mebibyte.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

devnull skrev:Egentligen så står det MiB/s i qBittorrent här.
JoWa skrev:MiB är Mebibyte.
Som sagt... ;)
devnull

Inlägg av devnull »

Jo, men ska siffran inte ligga runt 6 för att stämma med en 50 lina då?
Det ena huset här som samma bredband ligger nämligen runt 6 på sin 50 lina
samt att grannen som har 100 ligger runt 12 ner. Medans jag ligger runt 4 på en 50 lina.
devnull

Inlägg av devnull »

Införskaffade mig en ny router i förmiddags, ASUS RT-N66U, samt installerade om hela systemet. Tog även bort flera mappar i min /home och efter allt så ligger nerladdningshastigheten nu runt 6, 6,2 MiB/s ner på min 50 lina samt 12 på ena grannens 100 lina, så något borde jag ha gjort även i datorn eftersom det gick nu fortare även på grannens lina.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

devnull skrev:Jo, men ska siffran inte ligga runt 6 för att stämma med en 50 lina då?
Det ena huset här som samma bredband ligger nämligen runt 6 på sin 50 lina
samt att grannen som har 100 ligger runt 12 ner. Medans jag ligger runt 4 på en 50 lina.
Nej, varför tycker du det skall vara 6MB/s?
Skall ni köra jämförelser *måste* ni ladda ner exakt samma fil från exakt samma ställe. Annars kommer ni bara hamna i diskussioner som bygger på dåligt underbyggd fakta.
devnull skrev:Införskaffade mig en ny router i förmiddags, ASUS RT-N66U, samt installerade om hela systemet. Tog även bort flera mappar i min /home och efter allt så ligger nerladdningshastigheten nu runt 6, 6,2 MiB/s ner på min 50 lina samt 12 på ena grannens 100 lina, så något borde jag ha gjort även i datorn eftersom det gick nu fortare även på grannens lina.
För att det skall stämma så låg det andra saker som drog ner din bandbredd vid sidan av dina tester. Vill du ha tillförlitliga mätersultat måste du säkerställa att din testmiljö alltid är likadan.
Skriv svar

Återgå till "Internet"