Failed to load
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Failed to load
Vid start: "Failed to load Ubuntu"
Vad gör jag nu?
Vad gör jag nu?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Failed to load
Jag skulle som ett första steg pröva att starta om datorn några gånger.
Redan gjort......flera gånger.
- Gunnar Hjalmarsson
Om det handlar om en nyinstallation, verkar den inte ha fungerat ända fram. Att göra om den är förstås ett alternativ, i så fall.
Men om du vill ha någon mer meningsfull hjälp, behöver du berätta mer.
Men om du vill ha någon mer meningsfull hjälp, behöver du berätta mer.
Ja. Jag har använt Ubuntu en tid. Den senaste tiden har det varit lite vad som jag uppfattar som trångt med utrymmet/minnesproblem. Det har hängt sig lite, skärmen har mörknat lite och det har behövts lite väntetid innan programmet får fart igen.
- Gunnar Hjalmarsson
Inte så mycket att gå på...
Vilken slags installation har du? Har du bara Ubuntu på datorn, eller är det någon slags 'dual boot' bredvid Windows? Har du kvar installations-DVDn eller -USBn?
Kanske någon justering behöver göras i GRUB, men det är i så fall över min förmåga att hjälpa till med.
Vilken slags installation har du? Har du bara Ubuntu på datorn, eller är det någon slags 'dual boot' bredvid Windows? Har du kvar installations-DVDn eller -USBn?
Kanske någon justering behöver göras i GRUB, men det är i så fall över min förmåga att hjälpa till med.
Har Ubuntu bredvid. (vågade inte ta det fulla steget) :-) Jag har installerat från internet.
I Windows kan man öppna i felsäkert läge. Inget liknande i Ubuntu?
Grub, vad är det?
I Windows kan man öppna i felsäkert läge. Inget liknande i Ubuntu?
Grub, vad är det?
Har 12.10. Bör jag uppgradera för att få det att fungera?
Har följt anvisningar med kommadon för att lösa problemet.
sudo apt-get update,
sudo insatll ub-desktop,
sudo -f install,
sudo dpkg-reconfigure ubuntu-desktop
och slutligen sudo reboot
Slutade med information om att det inte finns stöd för 12.10
Kan det vara orsaken
Har följt anvisningar med kommadon för att lösa problemet.
sudo apt-get update,
sudo insatll ub-desktop,
sudo -f install,
sudo dpkg-reconfigure ubuntu-desktop
och slutligen sudo reboot
Slutade med information om att det inte finns stöd för 12.10
Kan det vara orsaken
Hej!
12.10 stöds inte längre. Antingen laddar du hem 14.04 som är en LTS utgåva. Den stöds fram till April 2019. Eller så laddar du hem den senaste som är 14.10
12.10 stöds inte längre. Antingen laddar du hem 14.04 som är en LTS utgåva. Den stöds fram till April 2019. Eller så laddar du hem den senaste som är 14.10
Nu gjorde jag det. En fil på windowsskrivbordet. 14.10 Men hur gör jag nu. Jag kan ju inte öppna Ubuntu och uppdatera......eller gör jag det från windows?
Hej!
Antingen skapar du en installationsskiva utifrån din hemladdade iso fil. Därefter bör du kunna boota om datorn och boota med skivan.
Ett snabbare sätt är att skapa en USB installation, där du bootar från USB minnet och installerar Ubuntu, vilket brukar vara snabbare än med skiva.
Vet inte hur mycket du kan om dessa bitar, men ställ gärna frågor så försöker vi hjälpa dig vidare.
Mvh Nemo
Antingen skapar du en installationsskiva utifrån din hemladdade iso fil. Därefter bör du kunna boota om datorn och boota med skivan.
Ett snabbare sätt är att skapa en USB installation, där du bootar från USB minnet och installerar Ubuntu, vilket brukar vara snabbare än med skiva.
Vet inte hur mycket du kan om dessa bitar, men ställ gärna frågor så försöker vi hjälpa dig vidare.
Mvh Nemo
Nu har jag laddat ner 14.10 och lagt hela filen i ett usbminne. Hur ska jag nu boota om och få datorn att hitta igen detta?
Håller jag nu på med en uppgradering och mitt tidigare ubuntu-innehåll finns förhoppningsfullt kvar?
Håller jag nu på med en uppgradering och mitt tidigare ubuntu-innehåll finns förhoppningsfullt kvar?
- Gunnar Hjalmarsson
Du kan inte bara lägga filen i USB-minnet. Du behöver skapa en uppstartningsbar USB-sticka. Föreslår att du gör det från Windows.
Tror det är bäst om någon annan hjälper dig ang. hur du sedan undviker att radera allt Ubuntu-innehåll. Men beskriv gärna hur viktigt det är för dig, om det finns något innehåll du vill spara som inte ligger i hemkatalogen osv.
Tror det är bäst om någon annan hjälper dig ang. hur du sedan undviker att radera allt Ubuntu-innehåll. Men beskriv gärna hur viktigt det är för dig, om det finns något innehåll du vill spara som inte ligger i hemkatalogen osv.
Det är naturligtvis så att ubuntu-innehållet har ett visst värde. Annars skulle jag bara avinstallera och börja om på nytt. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med hemkatalogen. Kan man rädda det som inte är där?
Men jag ska se om jag kan följa det som står i Windows-länken.
Men jag ska se om jag kan följa det som står i Windows-länken.
Ubuntu inlagd i usb-minne enl. anvisningar medelst nedladdningsprogram.
Således ska jag köra install-någonting i kommandoläge (eller vad det heter) men vad?
Är det nu som det är knepigt?
Således ska jag köra install-någonting i kommandoläge (eller vad det heter) men vad?
Är det nu som det är knepigt?
- Gunnar Hjalmarsson
Jag menar /home.kkj skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du menar med hemkatalogen.
Tanken är att starta om datorn med USB-stickan i och köra installationsprogrammet på det sättet. Sedan gäller det att installera i den partition där Ubuntu ligger. Jag tror att om man gör det, men ser till att inte formatera, så raderas inte innehållet i /home. Men det är något jag aldrig prövat själv, så därför föreslår jag att du väntar tills någon med mer erfarenhet än jag kan guida dig. Särskilt som du har Windows också på datorn...
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Behöver få några saker klara för mig.
Fråga 1.
Hade du tidigare ett Ubuntu installerat med dualboot och nu behöver göra om installationen för Ubuntu?
Fråga 2.
Hur mycket plats har du på din hårddisk?
Då menar jag förutom det som windows har och det tidigare Ubuntu. Frågar för att jag vill veta om du har plats för ytterligare en installation.
Fråga 3.
I din gamla Ubuntuinst. hade du där skilt på partitioneringen så, att du har en del för root, en för just det Gunnar skriver om, en separat homekatalog. Plus därutöver en swap?
Eller ligger allt i en och samma partition?
Fråga 1.
Hade du tidigare ett Ubuntu installerat med dualboot och nu behöver göra om installationen för Ubuntu?
Fråga 2.
Hur mycket plats har du på din hårddisk?
Då menar jag förutom det som windows har och det tidigare Ubuntu. Frågar för att jag vill veta om du har plats för ytterligare en installation.
Fråga 3.
I din gamla Ubuntuinst. hade du där skilt på partitioneringen så, att du har en del för root, en för just det Gunnar skriver om, en separat homekatalog. Plus därutöver en swap?
Eller ligger allt i en och samma partition?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Orsaken är att jag för en vecka sedan inte kan starta ubuntu är: "Fail to load session ubuntu"
Versionen är 12.10. För gammal?
1. Detta är en dualboot. Jag skulle bara göra en test för att se hur ubunty fungerar, men så har det bara rullat på i ett par år.. Gissar att det blivit för trångt. Jag släppte nog inte så mycket utrymme.
2. 111GB ledigt.
3. Gissar att allt ligger i samma partition, men jag vet naturligtvis inte.
Vill egentligen inte göra en uppdatering av ubuntu. Hoppas bara på att kunna rädda lite filer.
1. Detta är en dualboot. Jag skulle bara göra en test för att se hur ubunty fungerar, men så har det bara rullat på i ett par år.. Gissar att det blivit för trångt. Jag släppte nog inte så mycket utrymme.
2. 111GB ledigt.
3. Gissar att allt ligger i samma partition, men jag vet naturligtvis inte.
Vill egentligen inte göra en uppdatering av ubuntu. Hoppas bara på att kunna rädda lite filer.
Oavsett om du uppgraderar eller inte är det säkert en god idé att, innan du gör någonting annat, se till att säkerhetskopiera värdefulla data.kkj skrev:Vill egentligen inte göra en uppdatering av ubuntu. Hoppas bara på att kunna rädda lite filer.
För detta kan du exempelvis starta datorn från den usb-sticka du gjort – men inte installera någonting – utan bara kör Ubuntu "live" från stickan i stället för från hårddisken.
Du måste också ha någonstans att säkerhetskopiera till naturligtvis, som t.ex. en andra usb-sticka eller usb-hårddisk.
För att komma åt data på hårddisken, då du kör på det viset, måste du sedan "montera" hårddisken (eng. mount).
Om du har plats för det på ditt sekundära lagringsmedium, kan du därefter – från Ubuntupartitionen på din hårddisk – ev. kopiera hela mappen home (eller användarmappen i home, "kkj" eller vad den kan heta).
Alternativt kan du öppna mappen home på hårddisken, och sedan som vanligt navigera bland mappar och filer där, och välja ut vad du vill säkerhetskopiera. Att tänka på då är att vissa mappar och filer (med konfigurationsdata m.m.) kan vara osynliga. I Gnome Nautilus gör man dem synliga med Ctrl+H.
Vill du ändå uppgradera, observera då att senaste Ubuntu, 14.10, liksom 12.10, stöds/stöddes mindre än ett år. Sedan behöver du uppgradera den (igen). Sådana Ubuntuutgåvor (varje halvår) är till för dem som vill ligga i framkanten eller har särskilt ny eller krävande hårdvara.kkj skrev:Orsaken är att jag för en vecka sedan inte kan starta ubuntu är: "Fail to load session ubuntu"
Det låter för mig som att en LTS-utgåva (LTS = Long Time Support, d.v.s. LångTidsStöd) antagligen skulle passa dig bättre. Sådana ges ut med 2 års mellanrum. Senaste LTS-utgåva av Ubuntu är 14.04 och kommer att stödjas ända till 2019.