En av de möjligheter vi hade kvar till säker inloggning direkt från ett Linux-skrivbord tycks alltså vara historia, och jag har raderat den sektionen från sidan E-legitimation. I ljuset av detta blir möjligheten som queson och Ratatosk beskrivit, dvs. att emulera en Android-telefon för att kunna använda Mobilt BankID, än viktigare.ICA Banken Kundservice skrev:... Vi har dock tagit beslutet om att ta bort tjänsten E-legitimation och har tyvärr ingen info om vi kommer ersätta detta med något eller välja att erbjuda det igen.
ICA Banken sviker Linux-användarna
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ICA Banken sviker Linux-användarna
Häromdagen försökte jag hämta Telia e-legitimation via ICA Banken, och möttes av beskedet att det var något tillfälligt fel. Detta har nu fått sin förklaring genom de senaste svaren på min kommunikation med "Kundservice".
Re: ICA Banken sviker Linux-användarna
Jag ansökte för c:a 3 veckor sedan om konto på ICA-banken efter att de åter givit mig "garanti" för att Telias e-legitimation fortsättningsvis skulle stödjas. Jag började föra över mina tillgångar för två veckor sedan, när jag fick bekräftelse på att mina konton nu fanns och kunde användas. Idag kontaktade jag Skandiabanken och påbörjade avvecklingen av mitt engagemang i ICA-banken.
När jag påbörjade övergången till ICA-banken fick jag veta av den på kundtjänst som hjälpte mig, dels att de skulle fortsätta stödja Telias e-legitimation, dels att de på ICA-banken var medvetna om att flera gjorde som jag, nämligen gick till dem för att de fortsatte stödja programvara som fungerar under Linux samt att jag alltså var "långtifrån" ensam om att göra så.
Jag tycker att alla som, liksom jag, har anslutit sig till ICA-banken i hopp om att kunna använda sig av Telias e-legitimation ska göra som jag och i protest hoppa av från ICA-banken.
Jag har noga talat om för dem vad jag tycker om deras beteende och ska berätta mer för dem. Rena rama bondfångeriet. "Vi låtsas att vi fortsätter stödet för Telias e-leg och sen, när vi annonserar motsatsen kommer de flesta vara för lata för att hoppa av igen, hehe!"
Låt dem komma på skam!
När jag påbörjade övergången till ICA-banken fick jag veta av den på kundtjänst som hjälpte mig, dels att de skulle fortsätta stödja Telias e-legitimation, dels att de på ICA-banken var medvetna om att flera gjorde som jag, nämligen gick till dem för att de fortsatte stödja programvara som fungerar under Linux samt att jag alltså var "långtifrån" ensam om att göra så.
Jag tycker att alla som, liksom jag, har anslutit sig till ICA-banken i hopp om att kunna använda sig av Telias e-legitimation ska göra som jag och i protest hoppa av från ICA-banken.
Jag har noga talat om för dem vad jag tycker om deras beteende och ska berätta mer för dem. Rena rama bondfångeriet. "Vi låtsas att vi fortsätter stödet för Telias e-leg och sen, när vi annonserar motsatsen kommer de flesta vara för lata för att hoppa av igen, hehe!"
Låt dem komma på skam!
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Ja, ICA Bankens svekfulla agerande är oförsvarbart. Både du och jag har blivit förnedrade av deras sätt att agera. För den som är intresserad, förklarar diskussionen med deras "kundservice" skälen till vår besvikelse ganska bra.serafim skrev:Låt dem komma på skam!
En sak, som jag tycker är särskilt förvånande och anmärkningsvärd, är att de utan någon som helst förvarning stänger stödet för all form av säker inloggning direkt från en dator, alltså inte bara för Linux-användare. Övriga banker och Finansiell ID-Teknik har agerat riktigt schysst jämfört med ICA Banken, och det säger en del.
@Serafim: Vad säger du om att du och jag skriver ett brev till ICA Bankens VD, Marie Halling? Inte för att jag tror att vi kommer att få dem att ändra sig - det har gått för mycket prestige i frågan - men jag för min del tycker det skulle kännas bra att i varje fall ha försökt ge de småpåvar som tagit beslutet en knäpp på näsan. Det är mycket osannolikt att hanteringen av denna fråga har legat på VD-nivå, så det kan ha sina poänger att göra henne varse om hur det (miss-)sköttes.
Visst, jag är med. Jag tycker vi går ut i pressen också och berättar. Googlar man på kritik och ICA-banken så dyker det upp en hel del annat smått och gott. Sen är jag inte säker på hur ovetande man är i ledning och styrelse. Jag har varit i en del enligt mig nödvändiga konflikter och då upplevt att det mesta sker med ledningens goda minne och vetskap i de flesta företagen och organisationerna. Förvånansvärt mycket beslutas på hög nivå bakom lyckta dörrar men man gillar att verka ovetande och oförstående när det börjar brännas och låter oftast folk på lägre nivå bära hundhuvudet.Gunnar Hjalmarsson skrev:Vad säger du om att du och jag skriver ett brev till ICA Bankens VD, Marie Halling? Inte för att jag tror att vi kommer att få dem att ändra sig - det har gått för mycket prestige i frågan - men jag för min del tycker det skulle kännas bra att i varje fall ha försökt ge de småpåvar som tagit beslutet en knäpp på näsan. Det är mycket osannolikt att hanteringen av denna fråga har legat på VD-nivå, så det kan ha sina poänger att göra henne varse om hur det (miss-)sköttes.
En annan fråga också är e-legitimationsdagen. Jag är inte säker på att jag är rätt man men om ingen annan ställer upp kan jag nog kanske göra det, vad eller vem jag ska representera är jag inte säker på. Troligen finns det många som är bättre lämpade att representera Ubuntu/Linux. Min aktivitet har ju i stort sett bara rört sig om den här frågan och jag upplever att andra som varit inblandade i debatten är bättre representanter.
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Personligen har jag fullt förtroende för din kompetens och lämplighet att tillvarata såväl Ubuntu- som andra Linux-användares intressen på E-legitimationsdagen.serafim skrev:En annan fråga också är e-legitimationsdagen. Jag är inte säker på att jag är rätt man men om ingen annan ställer upp kan jag nog kanske göra det, vad eller vem jag ska representera är jag inte säker på. Troligen finns det många som är bättre lämpade att representera Ubuntu/Linux. Min aktivitet har ju i stort sett bara rört sig om den här frågan och jag upplever att andra som varit inblandade i debatten är bättre representanter.

Jag ser just att "Organisation/Företag" är obligatorisk uppgift på anmälningsformuläret. Suck.
Men någon tyckte tydligen att "alla" självklart bara syftar på personer som representerar en organisation. Hallå! Hört talas om medborgarskap? Är det här typiskt svenskt?E-legitimationsnämnden skrev:Konferensen vänder sig till alla ... som är intresserade av utvecklingen inom e-legitimering i Sverige.
Jag skulle vilja föreslå att nästa medlemsmöte beslutar utse dig till representant för Ubuntu Sverige. Då kan du med gott samvete skriva in det i formuläret. Kanske får du sedan t o m en tjusig namnbricka med ditt namn + Ubuntu Sverige.

Nästa medlemsmöte är beslutat att äga rum den 16 december. HakanS: Kanske läge att kalla till det, med tanke på att vi nu har en konkret fråga att besluta om...
P.S. Om Serafim deltar på E-legitimationsdagen, är det naturligtvis inget som hindrar att fler intresserade gör det också. Bra om ni hojtar till då, förstås, så det blir lite ordning på namnbrickorna.
Jag skrev 2/12 till ICA-banken med den enkla frågan:
3/12 fick jag till svar:Varför drar ni in telias e-leg?
som jag svarade på:För tillfället är funktionen borttagen på grund av ett teknisk fel mellan oss och Telia.
Om du har en smartphone eller surfplatta med möjligheten att använda Mobilt BankID kan du logga in från en dator med Linux utan problem.
Det dröjde tills idag innan jag loggade in på banken igen och då hittade jag följande svar:De problem som förekommit med telias e-leg har ju haft med utlämningsförfarandet att göra. Det har ju då varit fråga om telias e-legitimation på kort, där man alltför lättvindligt lämnat ut paketet med säkerhetsdosan och det rekommenderade brevet med koder utan tillräcklig kontroll av identiteten hos personen som hämtat ut paketet/brevet. Det har ju ingen koppling alls till ert förfarande med utlämning av telias e-leg för dator, som ju skett bara till personer som varit inloggade med er säkerhetsdosa. Jag förstår inte. Jag har bytt till ICA-banken just för att ni stödjer telias e-leg och för att det fungerar på mitt operativsystem (Linux). Utan detta kommer jag inte kunna ha någon elektronisk kontakt med myndigheter, nu när BankID inte längre fungerar på Linux.
Det här var så uselt att jag inte kunde hålla mig utan svarade:Hej Serafim!
Dessvärre så har vi inte kvar Telias e-legimitation då det inte finns någon teknisk lösning mellan oss och Telia.
Det här svaret är ju rena dumheterna, ett riktigt icke-svar. Den tekniska lösningen har ju funnits och samarbetet har avslutats av er. Jag drar slutsatsen att ICA-banken har en dold agenda som ni inte vill redovisa.
Det betyder i sin tur att jag inte kommer fortsätta mitt nystartade engagemang i ICA-banken. Enda orsaken till att jag vände mig till er är er försäkran för bara några veckor sedan att ni skulle fortsätta stödja Telias e-leg. Det är som ett hån mot kunderna att först garantera fortsatt stöd och sedan dra in det med en uppsjö usla bortförklaringar på ert kundforum och era internet-sidor och nu till slut detta som nog är under tidigare lågvattenmärke. Jag tar mig friheten att publicera det på ett annat forum.
世良比無
Som svar på mitt senaste meddelande till ICA fick jag:
och mitt avslutande inlägg till dem blev:Telia har stängt ner sin e-legitimation mot andra samarbetspartners också så det är fler kunder som är drabbade.
Det vi kan erbjuda i dagsläget är alltså mobilt bank-id via en smartphone.
Jag har svårt att förstå ert sätt gentemot era kunder. Det är inte Telia som stängt ner samarbetet utan bankerna. Telia erbjuder fortfarande inloggning med telia e-leg liksom nästan alla myndigheter. Telia stängde bara av utdelningen av telia e-leg på kort eftersom distributionsmetoden komprometterats. Fortfarande kan man få Telia e-leg på kort från skatteverket och det fungerar på i stort sett alla siter som tidigare förutom hos bankerna. Det är ICA som på eget initiativ (eller möjligen p.g.a. krav från Finansiell ID-Teknik) har slutat ge ut Telia e-leg på fil. Nu spelar det ingen roll längre att ni hela tiden försöker få det att se ut som om det är Telia. Att upprepa lögner gör dem inte sanna. Det blir i alla fall tack för ingenting och farväl ICA-banken.
世良比無
- Gunnar Hjalmarsson
Vem är det du har talat med nu, Serafim? De samordar sig dåligt.
Det finns en personlig meddelandetjänst och där vet man inte vem man talar med, alla meddelanden avslutas med en vänlig hälsning från kundtjänst på ICA. Troligen olika personer varje gång och antagligen värdelöst som kommunikationsmedium så jag borde nog egentligen inte bemöda mig om att svara, men när man blir irriterad ...Gunnar Hjalmarsson skrev:Vem är det du har talat med nu, Serafim? De samordar sig dåligt.
世良比無