Göra egna ljudskivor
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Göra egna ljudskivor
Jag gjorde oftas egna ljudskivor förut men det är några år sen, nu skulle jag göra en ljudskiva åt en vän men det krånglar bara, 2 program som jag använder var Normalize och Kover men ingen av de verkar fungera bra nu är det så att stödet för de är gammal och att de inte har anpassats för de nya versionerna för det var utmärkta verktyg för att få till bra skivor. Normalize ser ut att göra sitt jobb men det blir inget bra och ljusterat ljud efteråt.
Re: Göra egna ljudskivor
Nu vet jag inte hur avancerat du hade tänkt att göra det men jag brukar ibland göra ljudskivor med material som ligger på min hårddisk. Jag konverterar filerna till wav med Ljudkonverteraren och bränner sedan dem med Brasero. Skivorna brukar fungera bra men jag kan ju inte justera själva ljudet på något sätt, det blir som det blir.
Jag är kanske inte rätt man att ge råd eftersom jag inte vet vad du tänker göra men ville bara bidra med något (om möjligt alltså).
Jag är kanske inte rätt man att ge råd eftersom jag inte vet vad du tänker göra men ville bara bidra med något (om möjligt alltså).
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tycker att
audacity är ett bra och lättanvänt verktyg för att redigera ljudfiler innan bränning.

- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Du vill alltså skapa en låtsamling där nivån är konstant, trots att låtarna kommer från olika sammanhang?
Även om du, som Gunnar föreslår, använder Audacity, och t.ex. funktionen Effekt > Förstärkning, med vilken du kan se till att varje låt är fullt utstyrd, kommer den upplevda nivån att variera. Det beror på att dynamiken varierar. En inspelning med hög dynamik har lägre medelnivå än en inspelning med lägre dynamik, om de högsta topparna snuddar 0 dB (= full utstyrning) i båda fallen.
Även om du, som Gunnar föreslår, använder Audacity, och t.ex. funktionen Effekt > Förstärkning, med vilken du kan se till att varje låt är fullt utstyrd, kommer den upplevda nivån att variera. Det beror på att dynamiken varierar. En inspelning med hög dynamik har lägre medelnivå än en inspelning med lägre dynamik, om de högsta topparna snuddar 0 dB (= full utstyrning) i båda fallen.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Så är det förstås.JoWa skrev:Även om du, som Gunnar föreslår, använder Audacity, och t.ex. funktionen Effekt > Förstärkning, med vilken du kan se till att varje låt är fullt utstyrd, kommer den upplevda nivån att variera. Det beror på att dynamiken varierar. En inspelning med hög dynamik har lägre medelnivå än en inspelning med lägre dynamik, om de högsta topparna snuddar 0 dB (= full utstyrning) i båda fallen.
Ibland går det bra att "tillåta peakar" för att uppnå en jämnare upplevelse, dvs. förstärka så att de starkaste partierna går över gränsen. Då riskerar man å andra sidan distorsion, men om det t ex handlar om applåder gör det ju inte så mycket. Med Audacity är det enkelt att testa och lyssna - man behöver inte ens spara emellan.
Audacity är bra och den kan man använda om det är bara en cdskiva man ska göra, den mapp som innehåller musik jag ska välja från har drygt 500 st låtar men den som ska ha skivan får väl välja ut de som ska vara med och det blir väl cirka 25 st.Men vad har hänt med de program jag nämde är stödet slut för dessa program det är en oroande trend att programutbudet för Linux mimskar då kommer det även det minskar av linuxanvändare eftersom de inte kan använda Linux till det man vill.Gunnar Hjalmarsson skrev:Jag tycker attaudacity är ett bra och lättanvänt verktyg för att redigera ljudfiler innan bränning.