Hej
Firefox låser sig titt som tätt. Firefox blir då mörk och det går inte att klicka någonstans i Firefox. Vad kan detta bero på ? En bug? Kan någon hjälpa mig att lösa detta? Någon som haft samma problem? Kan det ha med någon drivrutin att göra?
Jag har gjort följande:
Updaterat genom att skriva "sudo apt-get update" i terminalfönstret och även
"sudo apt-get upgrade". Men det hjälpte inte.
Vet inte riktigt vad det är för skillnad på dessa kommandon.
Jag har Ubuntu 14.04.
Tack på förhand.
Firefox låser sig
Firefox låser sig
Senast redigerad av 1 Emto, redigerad totalt 31 gånger.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Firefox låser sig
För lite minne? Vad får du för svar om du i ett terminalfönster kör kommandot free?
Senast redigerad av 1 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 31 gånger.
Jag har en dualboot med Windows 7.
Menar du RAM-minne?
Jag har 3,5 GiB i minne enligt Ubuntu. (Egentligen har jag 4 GB DDR3.)
Intel® Core™ i5 CPU M 480 @ 2.67GHz × 4
64-bitars operativsystemtyp
Disk (i Ubuntu) 323,5 GB
- Gunnar Hjalmarsson
Ja, det var RAM-minnet jag menade. Det du har bör ju räcka, om du inte har massor med öppna fönster parallellt... Du kan ju testa med att köra free-kommandot nästa gång det låser sig.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Gunnars förslag är vettigt och bra.
Jag brottas med ett liknande problem i en av mina datorer. Firefox 'grånar' och stannar upp. Jag har installerat programmet 'htop' (sudo apt-get install htop) och har då en kontinuerlig koll på vad som 'tynger ner' datorn.
htop startas sedan via kommandot htop i terminalen.
Där kan du sedan ha det öppet för att gå in och titta på vad som händer och hur mycket minne som olika aktiviteter 'drar'.
Det har funnits ett program förut till Ubuntu, som man kunde ha fixerat i panelen. Färggrant och tydligt. Jag har glömt vad det hette *), annars skulle jag ha föredragit att ha haft det installerat. Lat som jag är, så har jag heller inte googlat efter det. Kanske att någon läsare av tråden har tips om vad det var och hette . . ..
Trots 8 gig ram i min dator så drar syncprogrammet MegaSync ner Firefox, så MegaSync får vila medan jag surfar.
tukken
*) indicator heter det program som jag avsåg. Kan installeras från 'Programcentralen'. Du söker på " indicator " i programcentralen och där hittar du den sedan som 'systembelastningsindikator' (andra raden uppifrån när söksvaren dyker upp). Nu installerat hos mig i min dator. Ligger snyggt i övre panelen (kör med Unity). Den kan du öppna därifrån och det dyker upp en del alternativ att välja på av vad du vill kolla upp i maskinen.
Jag brottas med ett liknande problem i en av mina datorer. Firefox 'grånar' och stannar upp. Jag har installerat programmet 'htop' (sudo apt-get install htop) och har då en kontinuerlig koll på vad som 'tynger ner' datorn.
htop startas sedan via kommandot htop i terminalen.
Där kan du sedan ha det öppet för att gå in och titta på vad som händer och hur mycket minne som olika aktiviteter 'drar'.
Det har funnits ett program förut till Ubuntu, som man kunde ha fixerat i panelen. Färggrant och tydligt. Jag har glömt vad det hette *), annars skulle jag ha föredragit att ha haft det installerat. Lat som jag är, så har jag heller inte googlat efter det. Kanske att någon läsare av tråden har tips om vad det var och hette . . ..
Trots 8 gig ram i min dator så drar syncprogrammet MegaSync ner Firefox, så MegaSync får vila medan jag surfar.

tukken
*) indicator heter det program som jag avsåg. Kan installeras från 'Programcentralen'. Du söker på " indicator " i programcentralen och där hittar du den sedan som 'systembelastningsindikator' (andra raden uppifrån när söksvaren dyker upp). Nu installerat hos mig i min dator. Ligger snyggt i övre panelen (kör med Unity). Den kan du öppna därifrån och det dyker upp en del alternativ att välja på av vad du vill kolla upp i maskinen.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- johanre
- Serveradmin
Det finns många anledningar till varför Firefox kan bete sig på det sättet. En krånglande internet anslutning, halv-kassa Firefox tillägg, internet sidor med dålig JavaScript kod, osv...
Försök hitta ett mönster i när Firefox hänger sig.
Försök hitta ett mönster i när Firefox hänger sig.