Webbläsare Chrome

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
nobbens
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Webbläsare Chrome

Inlägg av nobbens »

Nu har det hänt igen. Min webbläsare Chrome finns inte längre. Varför avinstalleras den till synes helt utan anledning? Går det inte att låsa fast den på nåt sätt, så den inte avinstalleras så här spontant?

Vad är det nu för kommando jag ska använda för att få den återinstallerad?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Webbläsare Chrome

Inlägg av JoWa »

Om du hittar Chrome i Programcentralen eller Synaptic kan du installera därifrån.

Annars kan du hämta Chrome här: https://www.google.se/intl/sv/chrome/browser/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
nobbens

Inlägg av nobbens »

Jag har inte lyckats installera Chrome efter de anvisningar du gav mig - får felmeddelanden - men kör jag kommandot google-chrome i terminalen så startar webbläsaren. Jag kör den nu, men hur tusan kan jag sätta en ikon på skrivbordet så jag slipper gå in i terminalen varje gång jag ska surfa?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

nobbens skrev:Jag har inte lyckats installera Chrome efter de anvisningar du gav mig - får felmeddelanden - men kör jag kommandot google-chrome i terminalen så startar webbläsaren. Jag kör den nu, men hur tusan kan jag sätta en ikon på skrivbordet så jag slipper gå in i terminalen varje gång jag ska surfa?
Du verkar ha den installerad men finns den inte i menyn jag har inga ikoner på skrivbordet i Xubuntu vill du ha ikoner så kanske du ska byta till Ubuntu om du har en dator som klarar den.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:... hur tusan kan jag sätta en ikon på skrivbordet så jag slipper gå in i terminalen varje gång jag ska surfa?
Har du prövat att använda dokumentationen som jag pekade på i en annan tråd?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Tack för alla råd! Förstår om ni tycker jag är lat och vill ha allt utan eller med minsta möjliga ansträngning. Nu får jag väl ge upp Chrome och börja lära mig den webbläsare som är ämnad till Xubuntu (för har Chrome försvunnit 2 ggr så lär den göra det igen och igen). Har letat efter nån slags funktion där jag kan överföra alla mina bokmärken från Chrome till FireFox men inte hittat. Kanske någon som vet om det finns en sådan åtminstone kan ge ett ja eller nej där så jag inte fortsätter leta förgäves? Det heter väl att "migrera" eller nåt i den stilen?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Värst är att jag överallt måste logga in där jag förut inte behövde det då Chrome tog hand om den detaljen. Jag fyller i rutan där det står att jag önskar vara inloggad men likväl måste jag logga in på nytt varje gång.

Går det att åtgärda på något sätt, eller är det nåt man får leva med som FireFox-användare?
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Chrome försvann ju inte, utan det var din genväg på skrivbordet som försvann. Kan genvägen till ett program försvinna, kan nog andra genvägar göra detsamma. Chrome-genvägen i startmenyn finns väl kvar?

Hur man skapar genvägar på skrivbordet i Xubuntu har jag tyvärr ingen koll på.

Om en genväg skapas vid installation av program, kan du ominstallera Chrome. Öppna Synaptic, sök efter och högerklicka på google-chrome-stable, välj Markera för ominstallation. Tryck sedan på Verkställ.
nobbens

Inlägg av nobbens »

En sak till som nog kanske förklarar en del. Jag är en gammal pensionärsgubbe med knagglig engelska. Därför har jag nog ett större motstånd för att börja studera data från grunden än vad en tonåring har. Ja faktiskt är det så att jag helt enkelt inte har tid till det. Så gammal är jag :(
nobbens

Inlägg av nobbens »

JoWa skrev:Chrome försvann ju inte, utan det var din genväg på skrivbordet som försvann. Kan genvägen till ett program försvinna, kan nog andra genvägar göra detsamma. Chrome-genvägen i startmenyn finns väl kvar?

Hur man skapar genvägar på skrivbordet i Xubuntu har jag tyvärr ingen koll på.

Om en genväg skapas vid installation av program, kan du ominstallera Chrome. Öppna Synaptic, sök efter och högerklicka på google-chrome-stable, välj Markera för ominstallation. Tryck sedan på Verkställ.
Jo det finns en knapp med Chrome där i startfältet för webbläsare men när jag försöker använda den så kommer detta upp: Misslyckades med att köra barnprocessen "chrome" (Filen eller katalogen finns inte).
nobbens

Inlägg av nobbens »

det här är vad jag får i terminalen när jag startar upp Chrome därifrån och som nu är enda sättet

nobbens@xubuntu:~$ google-chrome
ATTENTION: default value of option force_s3tc_enable overridden by environment.
[2585:2585:0919/164016:ERROR:desktop_window_tree_host_x11.cc(1478)] Not implemented reached in void views::DesktopWindowTreeHostX11::MapWindow(ui::WindowShowState)
[2585:2650:0919/164020:ERROR:get_updates_processor.cc(240)] PostClientToServerMessage() failed during GetUpdates
[2585:2585:0919/164027:ERROR:extension_downloader.cc(679)] Invalid URL: '' for extension jfppgkomfopklagggkjiaddgndkgopgl
---------------------------------------------

Jag försöker vänja mig vid FireFox och det skulle nog gå om den bara kunde spara mina lösenord så jag slapp att logga in på nytt överallt :(
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Har du provat att ominstallera Chrome, som jag föreslog?
nobbens

Inlägg av nobbens »

JoWa skrev:Har du provat att ominstallera Chrome, som jag föreslog?
Nej, jag har inte gjort det. Jag har försökt att klura ut hur jag ska få FireFox att spara mina lösenord, men inte lyckats med det. I inställningar - säkerhet, så är den rutan grå och går tyvärr inte att kryssa i. Ja jag får försöka installera om Chrome som du föreslog (jag har försökt innan men inte lyckats).

Synd det där med lösenorden för nu har jag börjat få kläm på bokmärkena som ju var väldigt avancerat på MFF :)
Skriv svar

Återgå till "Internet"