alphatrans - gui till iconv

Här diskuteras programmering och utveckling
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

alphatrans - gui till iconv

Inlägg av TicToc »

För ett tag sedan fick jag ännu ett problem med teckenkodning av filer och då fick jag nog. :)

Jag skrev ihop alphatrans som anropar iconv och presenterar texten i två lägen, före och efter. Båda i utf 8.

Testa gärna och kom med synpunkter.
Ubuntu bild

Installationsanvisning finns på:
http://trixon.se/projects/linux/alphatrans/

Ändrat url.
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: alphatrans - gui till iconv

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tack för att du delar med dig! Förmodar att det tog en stund att skriva programmet. ;)
TicToc skrev:För ett tag sedan fick jag ännu ett problem med teckenkodning av filer och då fick jag nog. :)
Skulle du kunna utveckla vilken sorts problem du syftar på, och hur du använder alphatrans för att göra livet enklare?

Det kanske bara är jag som saknar fantasi. Eller så har jag lyckats undvika problemen genom att jag oftast använder gedit för textfiler. gedit känner av teckenkodningen, och om jag t ex öppnar en fil kodad i ISO-8859-1, är det busenkelt att spara den som UTF-8 i stället.
TicToc

Inlägg av TicToc »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Tack för att du delar med dig! Förmodar att det tog en stund att skriva programmet. ;)
Nja, så rysligt lång tid tog det inte. Gambas gör det enkelt att göra anständiga program.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
TicToc skrev:För ett tag sedan fick jag ännu ett problem med teckenkodning av filer och då fick jag nog. :)
Skulle du kunna utveckla vilken sorts problem du syftar på, och hur du använder alphatrans för att göra livet enklare?
Mitt största problem har varit att förstå begreppen kring teckenkodning. När det stod klart för mig att det alltid krävs ett från- och ett tillsystem blev det betydligt enklare. Ibland har jag sprungit på att man bara behöver ange ett frånsystem och att till är underförstått, ofta UTF-8.
Den utlösande faktorn till att skriva alphatrans kom när jag arbetade med språkfiler i ett java-projekt och inte fick kläm på kodningarna.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Det kanske bara är jag som saknar fantasi. Eller så har jag lyckats undvika problemen genom att jag oftast använder gedit för textfiler. gedit känner av teckenkodningen, och om jag t ex öppnar en fil kodad i ISO-8859-1, är det busenkelt att spara den som UTF-8 i stället.
Jo, jag har kört kodning i gedit också men jag har saknat att snabbt och grafiskt kunna bläddra mellan olika alternativ.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

saknar en "gilla-knapp" på detta forumet.
Snyggt TicToc!

Inlägg av TicToc »

Barre skrev:saknar en "gilla-knapp" på detta forumet.
Snyggt TicToc!
Tack så mycket, skoj med återkoppling.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"