Jag skrev ihop alphatrans som anropar iconv och presenterar texten i två lägen, före och efter. Båda i utf 8.
Testa gärna och kom med synpunkter.

Installationsanvisning finns på:
http://trixon.se/projects/linux/alphatrans/
Ändrat url.
Skulle du kunna utveckla vilken sorts problem du syftar på, och hur du använder alphatrans för att göra livet enklare?TicToc skrev:För ett tag sedan fick jag ännu ett problem med teckenkodning av filer och då fick jag nog.
Nja, så rysligt lång tid tog det inte. Gambas gör det enkelt att göra anständiga program.Gunnar Hjalmarsson skrev:Tack för att du delar med dig! Förmodar att det tog en stund att skriva programmet.![]()
Mitt största problem har varit att förstå begreppen kring teckenkodning. När det stod klart för mig att det alltid krävs ett från- och ett tillsystem blev det betydligt enklare. Ibland har jag sprungit på att man bara behöver ange ett frånsystem och att till är underförstått, ofta UTF-8.Gunnar Hjalmarsson skrev:Skulle du kunna utveckla vilken sorts problem du syftar på, och hur du använder alphatrans för att göra livet enklare?TicToc skrev:För ett tag sedan fick jag ännu ett problem med teckenkodning av filer och då fick jag nog.
Jo, jag har kört kodning i gedit också men jag har saknat att snabbt och grafiskt kunna bläddra mellan olika alternativ.Gunnar Hjalmarsson skrev:Det kanske bara är jag som saknar fantasi. Eller så har jag lyckats undvika problemen genom att jag oftast använder gedit för textfiler. gedit känner av teckenkodningen, och om jag t ex öppnar en fil kodad i ISO-8859-1, är det busenkelt att spara den som UTF-8 i stället.
Tack så mycket, skoj med återkoppling.Barre skrev:saknar en "gilla-knapp" på detta forumet.
Snyggt TicToc!