Efter GRUB-menyn och svart skärm

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
nixy

Efter GRUB-menyn och svart skärm

Inlägg av nixy »

Hejsan!

Jag har en gammal dator med Lubuntu 14.04. Den har funkat utmärkt i flera månader, men nu efter att man startar datorn visar den upp plötsligt GRUB-menyn, och överst står "Ubuntu" som enda operativsystemsalternativ. Men Ubuntu är inte installerad på denna datorn utan Lubuntu.

Om jag då ändå väljer "Ubuntu" i GRUB-menyn, så låter det som att datorn startar upp något system, men skärmen förblir svart. Det visas ingen inloggningssida överhuvudtaget.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon lösning på problemet, och alternativet att trycka på "e" i GRUB-menyn för en konsol vet jag inte riktigt vad man kan göra med.

Hårddisken innehåller en del som ännu inte backats upp, tyvärr. Om någon har en idé om en lösning, så säg till.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Efter GRUB-menyn och svart skärm

Inlägg av johanre »

Om du väntar tills datorn har startat upp och därefter samtidigt trycker tangenterna:

Kod: Markera allt

CTRL-ALT-F1
Får du upp en inloggningsprompt då?
nobbens
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av nobbens »

Oj, jag har samma problem fast med Xubuntu och ännu har inte jag prövat att göra något - värst är att texten är ofullständig också: eller "c" för.....och så står det inge mer. Skit också jag som började trivas med mitt Xubuntu >:(
Bilagor
UBU.jpg
nobbens

Inlägg av nobbens »

Någon som vet hur texten fortsätter...eller skulle göra det?
nobbens

Inlägg av nobbens »

Eftersom inga goda råd eller anvisningar dykt upp tog jag mod till mig och startade alternativet Xubuntu och vips satte datorn igång att rulla fram en massa för mig obegripligt och efter ens stund kom det fram en promt och så till slut ja då satte Xubuntut igång :-)

Hoppas nu bara att detta var en gång och inga fler.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:... till slut ja då satte Xubuntut igång :-)
Då är din situation inte så besvärlig som för nixy. Men egentligen borde inte grub-menyn dyka upp alls, eftersom du bara har ett operativsystem installerat. Prova med att köra kommandot:

sudo update-grub
nobbens

Inlägg av nobbens »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
nobbens skrev:... till slut ja då satte Xubuntut igång :-)
Då är din situation inte så besvärlig som för nixy. Men egentligen borde inte grub-menyn dyka upp alls, eftersom du bara har ett operativsystem installerat. Prova med att köra kommandot:

sudo update-grub
Oj, ska jag verkligen våga mig på det. Det funkade bra nu när jag ånyo satte på min dator. Säker inget tok kan hända då av att köra sudo update-grub?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

nobbens skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Prova med att köra kommandot:

sudo update-grub
Oj, ska jag verkligen våga mig på det. Det funkade bra nu när jag ånyo satte på min dator.
Hoppade den alltså över grub-menyn igen? I så fall är det ju ingen mening att göra något.
nobbens skrev:Säker inget tok kan hända då av att köra sudo update-grub?
Förstår att du är försiktig nu, men just det kommandot är inte särskilt farligt. :) (Däremot kan jag inte säga säkert att det gör någon skillnad.)
nobbens

Inlägg av nobbens »

Ja nu funkar det bra varje gång (hoppar över GRUB-menyn) så jag avvaktar med att köra det där kommandot. Kanske var det en uppdatering som satte igång då där det rullade iväg och promten till slut kom upp för att sedan försvinna med automatik.

Det hela hände efter att jag gjort en uppdatering som krävde omstart (glömde säga det innan) :-[
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Tack för respons :)

Efter att jag kopplat ur sladdarna, flyttat hem datorn för att meka med den, och kopplat upp den mot en annan skärm, tangentbord mm, så startade systemet upp som vanligt, utan att fastna i en Grub-meny.

Så tyvärr vet jag inte vad som orsakade felet (kanske hårdvarurelaterat, då datorn är över 10 år gammal). Nu har jag lyckats göra en backup, och beställt en ny modern dator. ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"