Vilka partitioner kan man ”återanvända” vid Dual Boot?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Vilka partitioner kan man ”återanvända” vid Dual Boot?

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har för närvarande Ubuntu 14.04 installerat men är mycket missnöjd med att det numera verkar vara alltför strippat. Nästan samtliga vettiga funktioner som jag använt frekvent är nu borta, särskilt när det gäller Nautilus som numera inte kan användas till något vettigt över huvud taget, utöver det allra mest grundläggande. Nästan allt jag gillade med Ubuntu när jag 2007 ersatte Windows är nu helt borta.

Så jag testade Ubuntu Studio, vilket numera bygger på XUbuntu och fann att det mesta verkade vara ungefär som jag vill ha det där. Några få saker som går att klaga på bara, hittills… (exempelvis att Thunar, liksom Nautilus numera, verkar sakna dubbelpanel – F3 i gamla Nautilus).

Hur som helst, nu vill jag installera Ubuntu Studio 14.04 för att köra det ett tag för utvärdering, alltså i skarpt läge, inte i Live-läge, som jag redan testat.

Installationen ska vara vid sidan av Ubuntu 14.04, det vill säga Dual Boot. Jag vill komma åt mina användarfiler direkt, det vill säga /home, så den partitionen vill jag använda för båda Ubuntu-varianterna.

Här är mina nuvaranda partitioner:

Kod: Markera allt

sda1 – /boot
sda5 – /
sda6 – /tmp
sda7 – /usr
sda8 – /var
sda9 – /opt

sdb1 – /home
Vilka av dessa partitioner kan jag med fördel använda för båda systemen? Vill ju försöka undvika konflikter här…

Helst vill jag ju återanvända /home i alla fall, så att jag har en naturlig tillgång till alla mina filer. Swap måste man väl kunna ha samma också?

Jag har inget annat installerat än Ubuntu 14.04 för närvarande. Inget Windows att ta hänsyn till, med andra ord. Kommer heller aldrig att ha, om nu det har någon betydelse i sammanhanget.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vilka partitioner kan man ”återanvända” vid Dual Boot?

Inlägg av johanre »

/home är säker och kanske swap. /opt är tveksam men kan fungera beroende på vad du har installerat.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

johanre skrev:/home är säker och kanske swap. /opt är tveksam men kan fungera beroende på vad du har installerat.
Ja, jag tror att du har rätt där. Det är ungefär så mina tankebanor också gått. Jag har tidigare, tror det var 2007, haft Ubuntu installerat med flera olika skrivbordsmiljöer och jag har för mig att jag fick lite problem med just /home där, eftersom de olika skrivbordsmiljöerna verkade använda vissa gemensamma filer för diverse inställningar, men en hel del har ju hänt sedan dess, så det kanske inte är ett problem längre.

Tror jag kommer att använda samma /home och swap, men strunta helt i separata /opt, /var och /usr. Blir nog enklast så, om inte annat.

Tackar för ditt svar. :)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag instämmer i era slutsatser.

Jag har haft åtskilliga distar på ett antal datorer under mina år med Linux. I huvudsak har jag kört med Debianbaserade distributioner och då blir det enklare för mig.

En sak som jag har funnit helt odiskutabel oavsett distar, det är, att du behöver bara installera 'swap' en enda gång per dator/hårddiskar. Har du en gång gjort det för en distribution, så kommer nästa installation av en Linuxdist att finna att det finns en swap på disken/datorn.

Med 'home' blir det ibland litet annorlunda, känner jag det som.

Närstående distar (debiandistar som en familj) och 32-/ 64bitsgemensamma, har nog inga problem med varandra. Det är ju ./configfilerna där, som kan vara ngt olika.

Men betänk hur enkelt det är att FRÅN ett Linux-datasystem, finna andra mappar, filer, i ett annat dataroperativ och dess olika partitioner.

Från Linux kan du gå in i andra system, även MS-Windows och gå in i gemensamma skrivbord, hemfiler/dokument, etc..
Från ett ms-win skulle detta vara helt omöjligt . . . . .

Därmed är delar av din ursprungliga fråga och detta med att dela en homepartition, besvarat . . .. ;)

Jag gör ofta så, att jag tar en mindre del till en ny /homepartition om jag installerar ytterligare en testdist. Då föranlett av att jag tror att skillnaderna mellan distarna . k a n . vara stora. Dit för jag (kopierar) sedan enkelt över filer som t.ex. mozillas dolda filer för gemensamma program.
Dropbox, LastPass, Lucky Backup, för att nämna några enskilda program. Varefter den homepartitionen, i den nya disten, får leva 'sitt' liv. För sin tid.

Det jag i övrigt har på en ursprunglig '/home', klickar jag mig därefter med lätthet in till och använder mig av, de gånger som det blir aktuellt. Dokument. Bilder. Videos, etc..
Jag öppnar upp det ursprungliga 'home', klickar på, startar upp och arbetar med önskad fil/mapp. När jag är klar, så stänger jag av och då ligger/hamnar även filen/filerna kvar på den ursprungliga homekatalogen. Inga dubletter.

Blir det ett återkommande arbete, drar jag över mapp/fil, gör det jag vill under den tid jag vill och kan sedan föra tillbaks det hela till den originaldist där jag hämtade materialet och där jag vill ha det kvar, oavsett vilka andra distar som jag sedan vill ersätta en tillfällig dist med. ;)

Gemensamma data för olika distar, får ligga på EN plats.
Frekvent använda data, kopierar jag över till den dist som för stunden är mest aktuell och lägger tillbaks när testperioden är över.

Så, slösa inte onödigtvis med hårddiskutrymme när du använder dig av ett Linuxsystem. Det är helt onödigt. Om man inte vill/behöver.
Har man inte det behovet, så gör man ändå så, som man själv vill.

Friheten med öppen mjukvara. I vårt fall, Linux. . . . ;)
Jmfr med propetiära system. Minimjuk, t.ex..

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Eftersom det alltid ligger en massa saker i ~/ så har jag alltid, för överskådlighetens skull lagt alla egna filer (projekt, bilder, ljud och annat) i en mapp som jag kallar ~/Eget/ med undermappar. De där mapparna som finns från början, exempelvis ~/Bilder, har jag ingen som helst nytta av i och med att jag jobbar i projekt snarare än filtyper, så dessa raderar jag oftast, eller låter dem ligga och skräpa, tomma och ignorerade.

Så vad jag egentligen skulle vilja göra, är att ha en /home/ för varje installation men en gemensam ~/Eget/, antingen på en egen partition eller på en egen hårddisk, som monteras automatisk vid uppstart, oavsett distribution. Detta kan ju inte göras vid själva installationen, men man borde ju kunna fippla till /etc/fstab för respektive distribution så att det funkar, eller hur?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Absolut, det går bra.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Jag lånar den här tråden litegrann. Egentligen finns väl svaret ovan men jag ställer den ändå för att bli säker på att jag har förstått det rätt:

Kan jag, utan problem, blåsa exempelvis Ubuntu och sedan (eftersom jag alltid gör back up på /home) "återskapa" /home i en nyinstallation av Lubuntu, med hjälp av exempelvis Deja Dup (i mitt fall, programmet fungerar i båda miljöerna)?

Jag frågar eftersom jag har gjort det och nuvarande installation är lätt instabil och jag är osäker på om det beror på gammal sliten hårdvara eller om det beror på dåligt installerad mjukvara (alternativt bara dålig mjukvara).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Lao Tzu skrev:Kan jag, utan problem, blåsa exempelvis Ubuntu och sedan (eftersom jag alltid gör back up på /home) "återskapa" /home i en nyinstallation av Lubuntu, med hjälp av exempelvis Deja Dup (i mitt fall, programmet fungerar i båda miljöerna)?
Ja, absolut - det kan du göra. Med en liten varning; inställningsfiler för skrivbordsmljöer ligger ju i ~/.gnome , ~/.gconf. osv. Dessa filer kan påverka.
Lao Tzu skrev: Jag frågar eftersom jag har gjort det och nuvarande installation är lätt instabil och jag är osäker på om det beror på gammal sliten hårdvara eller om det beror på dåligt installerad mjukvara (alternativt bara dålig mjukvara).
Vad händer?!? Hur beter sig det då
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Bland annat har jag problemet med den flygande filen: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 08&t=59039

Ett annat problem är: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 23&t=58952
Det jag skrev att jag provade verkar inte ha hjälpt.

Dessutom har jag haft en del problem med musikfiler som har visat att låtarna ska vara väl över 10 minuter, trots att de bara är cirka 3-4 minuter och dessutom har det inte gått att byta uppspelningstid utan då har det bara avbrutits. Vidare avbryts dessa låtar ibland mitt i låten. Detta både med Gnome MPlayer och Audacious. Dock har jag inte kollat ifall det blir så när man spelar dem direkt från hårddisken utan då hade jag först kopierat över dem till ett usb-minne.
Jag funderar på ifall felet ligger i ram-minnet men när jag stressade minnena några timmar i memtest för några månader sedan visades inga fel (ska dock köra memtest igen snart). Andra alternativ är något tjall med usb-portarna då det har blivit några stötar på grund av statisk elektricitet där. Har jag otur har det blivit tjall med säkerhetskopieringen någon gång, alternativt är hårddisken på väg att krascha (vilken gör vissa missljud ibland).
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Hhmmm, beter datorn sig likadant från t.ex en live USB installation?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"