Skapa nytt dokument från Nautilus – funkar ej.

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Skapa nytt dokument från Nautilus – funkar ej.

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Jag har nyligen installerat Ubuntu 14.04, jag hade Ubuntu 12.04 tidigare. Jag har installerat från början på tom hårddisk och har därefter försökt att konfigurera det nya systemet som jag hade gjort med det gamla. En hel del av detta har jag misslyckats med totalt och här är bara ett exempel:

När man öppnat Nautilus och högerklickar på den vita ytan i den stora panelen, där eventuella filer och mappar ligger, kan jag välja ”Skapa nytt dokument → Tomt dokument”.

Nu vill jag komplettera detta tomma dokument med andra alternativ, så jag har skapat en mapp som heter ~/Mallar, där jag lagt bland annat ett tomt kalkylblad, ett påbörjat bash-skript och lite annat smått och gott. Allt har jag kopierat från mitt gamla system med Ubuntu 12.04, där det hela fungerade klockrent.

Sedan har jag givetvis sett till att följande rad finns i ~/.config/user-dirs.dirs:

Kod: Markera allt

XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Mallar/"
Är det ytterligare något man måste göra numera? För i Ubuntu 12.04 funkade detta utmärkt, i Ubuntu 14.04 inte alls. Jag har fortfarande endast ”Tomt dokument” som enda val.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skapa nytt dokument från Nautilus – funkar ej.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det funkar för mig i 14.04 (fast min katalog heter ~/Templates eftersom jag föredrar de engelska namnen).
Johnny Rosenberg skrev:... jag har skapat en mapp som heter ~/Mallar, där jag lagt bland annat ett tomt kalkylblad, ett påbörjat bash-skript och lite annat smått och gott. Allt har jag kopierat från mitt gamla system med Ubuntu 12.04, där det hela fungerade klockrent.

Sedan har jag givetvis sett till att följande rad finns i ~/.config/user-dirs.dirs:

Katalogen ~/Mallar (eller ~/Templates) borde finnas från början, så att du behövde skapa den gör mig undrande.
  • Har dina andra standardkataloger svenska namn?
  • Har du loggat ut sedan du skapade katalogen och redigerade ~/.config/user-dirs.dirs? (Vet inte säkert att det behövs.)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det funkar för mig i 14.04 (fast min katalog heter ~/Templates eftersom jag föredrar de engelska namnen).
Johnny Rosenberg skrev:... jag har skapat en mapp som heter ~/Mallar, där jag lagt bland annat ett tomt kalkylblad, ett påbörjat bash-skript och lite annat smått och gott. Allt har jag kopierat från mitt gamla system med Ubuntu 12.04, där det hela fungerade klockrent.

Katalogen ~/Mallar (eller ~/Templates) borde finnas från början, så att du behövde skapa den gör mig undrande.

Behövde och behövde, jag minns inte om ~/Templates fans från början. Kanske gjorde den det, men den tog jag troligen bort, och den var tom i vilket fall som helst. Jag har i tidigare Ubuntu-installationer använt ~/Mallar, så jag fann det enkelt att bara kopiera hela den mappen från min Backup-hårddisk och sedan bara ändra i ~/.config/user-dirs.dirs.
  • Har du loggat ut sedan du skapade katalogen och redigerade ~/.config/user-dirs.dirs? (Vet inte säkert att det behövs.)
Ja, exempelvis ~/Skrivbord. Mappar som ~/Bilder och liknande har jag tagit bort eftersom jag inte arbetar så. Har aldrig förstått vitsen med att ha alla bilder i samma mapp, för att ta ett exempel. Varför skulle man vilja det? Jag jobbar snarare projektorienterat. Allt som hör till projekt X i mapp X och dess undermappar. Ursäkta sidospåret…

Eftersom jag stänger av datorn varje dag, så har jag garanterat både loggat ut och in ett antal gånger sedan jag upptäckte problemet.

Tack för att du svarade. :)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det funkar för mig i 14.04 (fast min katalog heter ~/Templates eftersom jag föredrar de engelska namnen).

Behövde och behövde, jag minns inte om ~/Templates fans från början. Kanske gjorde den det, men den tog jag troligen bort, och den var tom i vilket fall som helst. Jag har i tidigare Ubuntu-installationer använt ~/Mallar, så jag fann det enkelt att bara kopiera hela den mappen från min Backup-hårddisk och sedan bara ändra i ~/.config/user-dirs.dirs.
Gunnar Hjalmarsson skrev:
Ja, exempelvis ~/Skrivbord. Mappar som ~/Bilder och liknande har jag tagit bort eftersom jag inte arbetar så. Har aldrig förstått vitsen med att ha alla bilder i samma mapp, för att ta ett exempel. Varför skulle man vilja det? Jag jobbar snarare projektorienterat. Allt som hör till projekt X i mapp X och dess undermappar. Ursäkta sidospåret…

Eftersom jag stänger av datorn varje dag, så har jag garanterat både loggat ut och in ett antal gånger sedan jag upptäckte problemet.

Tack för att du svarade. :)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Testade att byta namnet på min katalog till ~/Mallar och göra motsvarande ändring i ~/.config/user-dirs.dirs. Funkade.

När jag bytte tillbaka, hakade det först upp sig av någon outgrundlig anledning. Efter att jag hade loggat ut och in igen var funktionen återställd.

Kontrollfråga: Har du alla paket du skall ha, dvs. är paketet ubuntu-desktop installerat?

Såg också i en annan tråd att du har /home på separat disk. Undrar om det kan spela roll? Vore inte första gången som monterade hemkataloger ställer till småproblem.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Gunnar Hjalmarsson skrev:Testade att byta namnet på min katalog till ~/Mallar och göra motsvarande ändring i ~/.config/user-dirs.dirs. Funkade.

När jag bytte tillbaka, hakade det först upp sig av någon outgrundlig anledning. Efter att jag hade loggat ut och in igen var funktionen återställd.

Kontrollfråga: Har du alla paket du skall ha, dvs. är paketet ubuntu-desktop installerat?
Japp, det är installerat.
Gunnar Hjalmarsson skrev:Såg också i en annan tråd att du har /home på separat disk. Undrar om det kan spela roll? Vore inte första gången som monterade hemkataloger ställer till småproblem.
Har haft /home som separat partition i flera år utan problem, men först nu på seprat hårddisk, men inte borde det spela någon roll?

Hur som helst, problemet löstes ganska nyligen. Det verkar som att det är lite känsligt, det där med syntaxen i ~/.config/user-dirs.dirs. Efter att jag plockat bort alla avslutande snedstreck fungerade allt:

XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Mallar/"XDG_TEMPLATES_DIR="$HOME/Mallar"

Markerar tråden som löst. Tack för engagemanget!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Johnny Rosenberg skrev:Hur som helst, problemet löstes ganska nyligen. Det verkar som att det är lite känsligt, det där med syntaxen i ~/.config/user-dirs.dirs. Efter att jag plockat bort alla avslutande snedstreck fungerade allt:

Aha, det missade jag.

Tänkte be dig köra kommandot

xdg-user-dirs-update --force

vilket hade fixat det misstaget automatiskt. Tappade dock bort den idén någonstans på vägen. :( Bra att det löste sig!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Hur som helst, problemet löstes ganska nyligen. Det verkar som att det är lite känsligt, det där med syntaxen i ~/.config/user-dirs.dirs. Efter att jag plockat bort alla avslutande snedstreck fungerade allt:

Aha, det missade jag.

Tänkte be dig köra kommandot

xdg-user-dirs-update --force

vilket hade fixat det misstaget automatiskt. Tappade dock bort den idén någonstans på vägen. :( Bra att det löste sig!

Tackar för det tipset ändå. Kan kanske vara bra att komma ihåg någon annan gång. Lägger det till samlingarna av tips och bra-att-veta-grejer. :)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"