Hejsan
Jag har ett litet problem med åäö i Texmaker. Problemet är det att när jag öppnar mina .tex -filer försvinner alla åäö ur filen. Det är inga problem att manuellt lägga in åäö, då fungerar det hur bra som helst.
Jag kör engelsk version av Ubuntu och har installerat svensk support. Om loggar önskas berätta gärna hur jag tar fram dem då jag är ganska ny i systemet.
MVH
Mattias
Texmaker och åäö
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Texmaker och åäö
Oj, TeX, det var länge sedan
Jag har aldrig använt Texmaker, men enligt hemsidan använder den Unicode precis som resten av Ubuntu. Vad menar du med att åäö bara försvinner, är det i tex-filen, dvi-filen eller vad? Använder du \usepackage[utf8]{inputenv}?

-
Det som händer är att när jag öppnar filen i Texmaker läses det inte in några åäö. Jag har testat att öppna samma fil i texteditorn och där finns åäö med. Jag har öven testat att skapa en ren textfil innehållandes lite olika tecken, inklusive åäö. I textredigeraren öppnas det som det ska. Men öppnar jag samma fil i Texmaker finns det inga åäö med.
Alltså. Det är något problem med Texmaker. Jag kan även tänka mig någon annan editor om det skulle finnas någon att rekomendera.
Alltså. Det är något problem med Texmaker. Jag kan även tänka mig någon annan editor om det skulle finnas någon att rekomendera.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag experimenterade lite på min maskin, fenomenet verkar uppstå när filen använder ISO-8859-1 och Texmaker är inställd på UTF8. "Editor Font Encoding" var satt till "System" hos mig och det verkar fungera bra, men prova att sätta till UTF8 eller ISO-8859-x och se om det hjälper. Och se till att starta om Texmaker varje gång du ändrar teckenkodning.