När jag loggar in på ubuntu så släcks skärmen och jag kommer tillbaka till att ange mitt lösenord.
Om jag anger ett felaktigt lösenord så påpekar den det, så det är ju inte det som är felet. Rätt så trist om mitt ubuntande ska sluta så här

Då får du upp en "virtuell konsol", som det kallas. Försök logga in där och se om du får ett felmeddelande som antyder var problemet är. Du återvänder till grafiskt läge mha:CTRL ALT F1
CTRL ALT F7
Jag får inget felmeddelande. Men det kom senast upp ett "submitting crash report" på skärmen. Jag kan fortfarande bara komma in på unity som gäst.johanre skrev:Tryck samtidigt ner följande tangenter:Då får du upp en "virtuell konsol", som det kallas. Försök logga in där och se om du får ett felmeddelande som antyder var problemet är. Du återvänder till grafiskt läge mha:CTRL ALT F1CTRL ALT F7
Det var inte speciellt bra. Nu kan jag inte ens logga in. Jag har också provat att köra i recovery mode men ingenting fungerar där. Den kan inte köra tt någonting. Måste jag installera om ubuntu nu?Osprey skrev:Det är förmodligen fönsterhanteraren som kraschar av någon orsak. I detta fall är det förmodligen LightDM, men orsaken till att den kraschar är svårare att entydigt lista ut.
Antingen kan det vara något med ägandeförhållande/rättigheter bland dina inställningsfiler, dvs. mer konkret så att det kan vara så att root äger någon fil där, som har skapats när du kört något med sudo. En annan möjlighet är förstås också att det finns någon felaktig inställning och bristfällig felhantering kring detta.
Enklaste sättet att få ordning på det här, är förmodligen att rensa bort alla inställningsfiler för LightDM och låta den skapa nya nästa gång du loggar in. Jag vet inte var de här filerna ligger, men förmodligen är det något i stil med "~/.lightdm" eller "~/.config/lightdm"...
Nej, inte tvunget. MEN; frågan är vad som tar längst tid och är "billigast" att nå framgång med. *Jag* hade inte installerat om, men jag har ~ 20 års vana vid att fixa Unix / Linux system via terminalen. Det kan ta dig - som jag tror inte har en stor vana av terminalkommandon - rätt lång tid att reda ut. Visst, du kan få hjälp via forumet men även det tar tid. Av den anledningen råder jag dig att göra en ominstallation, det är klart på 30 min - 1 tim, om du har hyfsat bra prestanda i hårdvaran. Å andra sidan; har du mycket dokument / bilder sparade på hårddisken borde du nog kopiera annorstädes dem *innan* du påbörjar en ominstallation.Blåbär skrev:Måste jag installera om ubuntu nu?
Om du kan logga in till en gäst-session, tyder det på att felet finns någonstans i hemkatalogen. Om du inte redan har hunnit börja ominstallera, skulle du i så fall kunna prova med följande kommandon i en konsoll och sedan starta om:Blåbär skrev:Jag kan fortfarande bara komma in på unity som gäst.
Tack, god idé att det ligger i hemkatalogen, men jag kan inte köra sudo eftersom jag dabbade mig. Jag ominstallerar nu och är mer försiktig med vad jag gör i framtiden. (Inget lekande hit och dit.)Gunnar Hjalmarsson skrev:Om du kan logga in till en gäst-session, tyder det på att felet finns någonstans i hemkatalogen. Om du inte redan har hunnit börja ominstallera, skulle du i så fall kunna prova med följande kommandon i en konsoll och sedan starta om:Blåbär skrev:Jag kan fortfarande bara komma in på unity som gäst.
~$ cd ..
/home$ sudo mv blueberry blueberry.bak
/home$ sudo cp -rT /etc/skel/ /home/blueberry
/home$ sudo chown -R blueberry:blueberry blueberry
(du får givetvis byta ut blueberry mot ditt riktiga användarnamn)
Tack Gunnar det fungerade!Gunnar Hjalmarsson skrev:Om du kan logga in till en gäst-session, tyder det på att felet finns någonstans i hemkatalogen. Om du inte redan har hunnit börja ominstallera, skulle du i så fall kunna prova med följande kommandon i en konsoll och sedan starta om:Blåbär skrev:Jag kan fortfarande bara komma in på unity som gäst.
~$ cd ..
Det mesta av allt du hade innan ska numera ligga i en mapp som heter "blueberry.bak". Den ligger bredvid din nya hemmamapp och du ska kunna komma åt den utan problem...Blåbär skrev:Tack Gunnar det fungerade!Gunnar Hjalmarsson skrev:Om du kan logga in till en gäst-session, tyder det på att felet finns någonstans i hemkatalogen. Om du inte redan har hunnit börja ominstallera, skulle du i så fall kunna prova med följande kommandon i en konsoll och sedan starta om:Blåbär skrev:Jag kan fortfarande bara komma in på unity som gäst.
~$ cd ..
Dock gick inte ominstallationen så bra. Den kunde inte rädda någonting utan allt var försvunnet. Men det är bara gott! Jag får börja om på ny kula igen.
Ja, det stämmer. Va bra!Osprey skrev:Det mesta av allt du hade innan ska numera ligga i en mapp som heter "blueberry.bak". Den ligger bredvid din nya hemmamapp och du ska kunna komma åt den utan problem...
(Givetvis med "blueberry" utbytt mot det du använde när du gjorde Gunnars kommandon ovanför)