Hur avinstallera program ej i programcentral eller synaptic

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Blåbär
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur avinstallera program ej i programcentral eller synaptic

Inlägg av Blåbär »

Här följer en riktig nybörjarfråga:

Jag installerade "nuts & scrap demo" genom att dubbelklicka en package-fil och köra den i terminalen men det blev några fel och det tycks inte vara körbart.

Så hur tar jag nu bort det? Det verkar lite tungt att bara radera hela mappen "autopackage.155834559" eller "@devilishgames.com" med undermappar och filer. (Jag är rädd att ta bort för lite eller för mycket.) Finns det inget vackrare sätt?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur avinstallera program ej i programcentral eller synap

Inlägg av johanre »

Starta en terminal och kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo dpkg -r paketnamn
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det Johan just föreslog var min första tanke också.

Men du skriver "ej i programcentral eller synaptic", och då stämmer det inte. En paketfil med filändelsen .deb registreras i paketsystemet, och blir alltså synlig i - och kan avinstalleras från - såväl programcentralen som Synaptic. Paketet kan också avinstalleras genom ett terminalkommando, t ex enligt Johans förslag.

Om det var någon annan typ av "package", som du t ex installerade genom att köra ./install.sh, pratar vi om något annat. I så fall kan du t ex kolla efter en uninstall.sh-fil och köra den. Det kan också finnas en README-fil eller liknande med instruktioner om hur man avinstallerar.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Tråden är inaktuell nu.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det Johan just föreslog var min första tanke också.

Men du skriver "ej i programcentral eller synaptic", och då stämmer det inte. En paketfil med filändelsen .deb registreras i paketsystemet, och blir alltså synlig i - och kan avinstalleras från - såväl programcentralen som Synaptic. Paketet kan också avinstalleras genom ett terminalkommando, t ex enligt Johans förslag.

Om det var någon annan typ av "package", som du t ex installerade genom att köra ./install.sh, pratar vi om något annat. I så fall kan du t ex kolla efter en uninstall.sh-fil och köra den. Det kan också finnas en README-fil eller liknande med instruktioner om hur man avinstallerar.
Jag tror att det här programmet var det som gjorde att jag inte kunde logga in eftersom det ju satte sig i hemkatalogen och allting gick snett just då!

Jag installerade genom att göra den här filen körbar och köra den: "install_nuts_and_scrap_demo_linux.package". Nu kan jag som sagt varken avinstellara demot eller autopackage (som terminalen också frågade om jag ville installera).

Jag hittar ingen readme-fil eller uninstall.sh-fil, men däremot en "apkg-uninstall" som jag har försökt köra utan framgång. Innehållet i filen är:
# Leaving this at the default is safe unless you use custom commands in
# "Install" to create files. By default, all autopackage API functions are
# logged.
uninstallFromLog

Jag vet inte vad jag ska göra här, förutom att jag kan radera allt manuellt, då det finns log-filer som talar om var de gömda filerna finns. Eller ett alternativ är att radera hela "blueberry.bak" efter att jag nu har hämtat det jag behöver därifrån. Men då får jag inte nöjet av att ha gjort det på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Man behöver nog sätta sig in i programmet ordentligt för att kunna hjälpa till med en 'elegant' avinstallering, och det finns en risk att ingen här är villig att avsätta den tiden.

Jag föreslår att du manuellt - med hjälp av loggfilen - tar bort de filer som installerades utanför hemkatalogen, och att du sedan tar bort blueberry.bak.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Man behöver nog sätta sig in i programmet ordentligt för att kunna hjälpa till med en 'elegant' avinstallering, och det finns en risk att ingen här är villig att avsätta den tiden.

Jag föreslår att du manuellt - med hjälp av loggfilen - tar bort de filer som installerades utanför hemkatalogen, och att du sedan tar bort blueberry.bak.
Ja, alla filer ligger ju egentligen i blueberry.bak som jag har förstått, så det ska vara enkelt att bara ta bort den! :) Gäller bara att ta bort autopackage, men det går väl att göra i terminalen.
Användarvisningsbild
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Ja, jag tror ingenting är kvar nu eftersom jag installerade om Ubuntu. Tack för hjälp, tråd avslutad.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"