Gunnar Hjalmarsson skrev:För övrigt avskyr jag hela den här situationen. Kan inte befria mig från känslan att det lobbas i kulisserna för att röka ut Linux i Sverige.

Det finns mer än en "framstående IT-chef" vars hela storhet baseras på att de gjorde rätt val när de enligt sägnen "mycket strategiskt" valde Microsoft och Windows som ledstjärna för utvecklingen. I själva verket så begrep de ingenting och gjorde inte alls något strategiskt val, även om det hette så. Det enda de gjorde var att välja Windows för att det gjorde ju alla andra och det kunde man välja utan att riskera att behöva motivera något eller förklara varför....
Så länge folk bländades av dominansen från Microsoft, så gick det bra att spänna ut bröstet och hävda hur "insiktsfull man hade varit" när man "strategiskt valt Windows". Men nu när det börjar visa sig att det bara var en chimär och att Linux istället hade varit ett långt mer strategiskt val för många svenska små och medelstora företag, så gäller det ju att försöka dölja det...
Det finns mer än en "stjärnstrateg", vars hela trovärdighet och tillvaro är hotad nu. Så det är väl klart att många kämpar med näbbar och klor för att försöka röka ut Linux, innan någon upptäcker hur verkligheten ser ut...
Här är det för den delen stor skillnad mellan Sverige och övriga Europa, det är få länder som är så Microsoftfixerade som Sverige och jag vet inte om detta beror på att Microsoft varit extra frikostiga med presenter här, eller vad det beror på. Jag håller just nu på och jobbar med den delen och återkommer med en rapport om det här, när det är färdigt...
Sverige riskerar att bli akterseglade av övriga Europa när det gäller BankID, genom att Sverige förmodligen kommer att vara ett av de få länder som har en lösning som fullständigt fokuserar på Windows och inte ens har stöd för Linux...