Hej igen,
Sitter o fipplar med mina datorer och haller pa med lite installation
Korde in 1404 64bit pa en nyare station'ar dator och det gick himla bra.
Nu tankte jag gora en ren installation pa laptoppen med/. Den har varit uppgraderad fran12.04 via alla uppgraderingar sen des, sa jag ta'nkte kolla om det skulle gora nan skillnad med en ren install. Tog skivan med 64b o satte i lappen. den gick i gang o jag skriver pa den nu, darav kanske att de sista bokstaverna i alfabetet inte funkar...
Kom o tnka p[ att jag har ju bara 32bitars pa laptopen. Da undrar jag kan man installer en 64bitar pa[ en 32bitars burk_ *branner ner en 32bitars pa den station'ra nu. sa det fixar ju sig, men man undrar bara.
Edit: Nu är 32bits skivan klar och jag har installerat den på laptoppen.. en hp 6910p.
Allt funkar perfekt och jag håller med de som säger att det känns stabilare med nyinstallation än uppgradering i långa kjedjor.... Nu har jag 2 "nya" datorer med Ubuntu 14.04.. känns bra (har kvar win 7 på den stationära, enbart för Bankid )
Problemet är löst men frågan står kvar.. 64 bits system på 32 bits burk.. (som sagt, skiva funkade)
Installation 14.04
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Installation 14.04
HP Compaq 6910p har en Intel® Core™2 Duo Processor T7250, d.v.s. en 64-bit CPU. 
Om din dator endast har 1 GB RAM, som är standard, rekommenderar jag att du utökar det. Som mest kan den ha 2×2 GB.

Om din dator endast har 1 GB RAM, som är standard, rekommenderar jag att du utökar det. Som mest kan den ha 2×2 GB.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag har 3 gig minne. uppgraderade när jag köpte den,
köpt beg på www.Inregodirekt.se som säljer beg, rekond datorer till billiga priser..
gav 1965 för denna. med 120 gig disk o 3 gig minne. Funkar kanon med 14.04 och dualboot med W7,
köpt beg på www.Inregodirekt.se som säljer beg, rekond datorer till billiga priser..
gav 1965 för denna. med 120 gig disk o 3 gig minne. Funkar kanon med 14.04 och dualboot med W7,
Senast redigerad av 1 BjHstad, redigerad totalt 10 gånger.
-
Tack för tipset om 64 bits... Jag såg bara att mitt win7 var installerad som 32bits.
Nu har jag testat att installera 64bits på laptopen med. Det funkar kanon.
Jag har haft Ubuntu sen 7.10, tror jag, och har aldrig haft problem med uppgraderingar eller instalaltioner. Det är det som är bäst med ubuntu, det bara funkar.
Sen gör jag enklast möjliga och låter installationen sköta inställningar, så blir felrisken mindre.
Nu har jag testat att installera 64bits på laptopen med. Det funkar kanon.
Jag har haft Ubuntu sen 7.10, tror jag, och har aldrig haft problem med uppgraderingar eller instalaltioner. Det är det som är bäst med ubuntu, det bara funkar.
Sen gör jag enklast möjliga och låter installationen sköta inställningar, så blir felrisken mindre.
Ser att du satt tråden som löst, men som information kan jag säga att om du provar att installera 64-bit utgåva av Ubuntu på en maskin där processorn inte stödjer 64-bit, kommer du att få ett felmeddelande och installationen kommer inte att gå vidare. Dvs. det går inte att av misstag installera 64-bit i en maskin om hårdvaran inte stödjer det. Däremot går det omvända, att installera 32-bit i en maskin som stödjer 64-bit, fast då kan man få andra problem som t.ex. att allt Ram minne inte blir åtkomligt ifall man har mer än 4 GB minne.BjHstad skrev:Problemet är löst men frågan står kvar.. 64 bits system på 32 bits burk.. (som sagt, skiva funkade)
Mvh Nemo
-
Tack för den info.... Eftersom 64 bits versionen av 14.04 funkar felfritt o stabilt så är det 64 bits maskin.. Var bara windows 7 som installerats med 32bitars hos lev. Inregodirekt.se ,
Nu är jag nöjd o glad med uppdaterade och perfekt funkande maskiner.
Laptopen får nu bli en lite test- o lekmaskin medan mer viktiga saker sköts på den stationära, som jag tog hem från jobbet når jag slutade.
Nu är jag nöjd o glad med uppdaterade och perfekt funkande maskiner.
Laptopen får nu bli en lite test- o lekmaskin medan mer viktiga saker sköts på den stationära, som jag tog hem från jobbet når jag slutade.