Jag har försökt att hitta en liknande tråd med min frågeställning. Finns den och ni hänvisar till den kan jag stänga denna. Ber om ursäkt för dubbelt i så fall.
Detta vill jag göra:
Installera Ubuntu 14.4 vid sidan av windows 8.1. Jag har kommit en bit på vägen och lärt mig att det inte går som förut:
Detta har jag gjort: Jag har stängt av Security boot och fast reboot (eller vad de nu heter) för att kunna välja startdisk när jag rebootar och trycker f12. So far so good.. Det går bra att starta upp ubuntu 14.4 från en USB startdisk.
Detta är jag osäker på: Eftersom jag inte kan installera Ubuntu vid sidan av windows då måste jag skapa en partition för ubuntu. Här kommer problemen:
a: I windows kan jag inte krympa windows partitionen eftersom den innehåller återställningsfiler. Därför är mitt alternativ att göra det i ubuntu.
b: Om jag istället gör det i Ubuntu installationswizard är jag osäker på vilken av alla dev1, dev2, dev3,,,,dev7 partitionen jag ska joxa med. Minns sen några år tillbaka jag måste skapa en partition på några GB för växlingsfil, en större partition för mitt utrymme jag ska lagra mina program och filer och ett tredje för något annat.
Är så trött på windows och måste ha ett alternativ.
Edit: Jag kan ju nämna att jag följt följande länkt. Men jag är fast i att krympa windows partitionen http://www.everydaylinuxuser.com/2013/0 ... ndows.html
edit2: hittade dessa två länkar som förmodligen hjälper mig. Meddelar tråden om det gick bra
http://download.cnet.com/AOMEI-Partitio ... 18871.html
https://www.youtube.com/watch?v=PofFTiMbCKM
Kan inte köra Ubuntu vid sidan av Windows som förut
Kan inte köra Ubuntu vid sidan av Windows som förut
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Kan inte köra Ubuntu vid sidan av Windows som förut
VARNING! VARNING! VARNING!MacUntu skrev:. . . . . Detta är jag osäker på: Eftersom jag inte kan installera Ubuntu vid sidan av windows då måste jag skapa en partition för ubuntu. Här kommer problemen:
a: I windows kan jag inte krympa windows partitionen eftersom den innehåller återställningsfiler. Därför är mitt alternativ att göra det i ubuntu.
Du skall INTE köra över ditt windows!
Behåll det, även om du sällan kommer att logga in på det efter det att du fått en Linuxversion som du trivs bättre med. Ett, av många skäl, kan vara detta med att även i framtiden kunna använda dig av BankID, t.ex..
Du skall INTE köra över ditt windows från ett annat operativsystem!
Av ett skäl som du själv anger . . .
"I windows kan jag inte krympa windows partitionen eftersom den innehåller återställningsfiler."
. . . och hur bra tror du att det går med återställningsfilerna i windows om du krymper disken från ett annat operativ?
Självfallet, skall windows krympas av ett windowsprogram.
Ett program som specifikt tar hänsyn till windows och dess återställningsfiler.
Googla på krympa hårddiskt i windows och du kommer att få råd och tips som du kommer att vara tacksam för, i framtiden.
Lycka till. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ok,, tack. Ja det är väl alltid dumt att jiddra med partitioner.
Har ju USB 3, kan lika gärna installera ubuntu på en externa HD eller USB.
Aja. TACK, kör nog på det
Har ju USB 3, kan lika gärna installera ubuntu på en externa HD eller USB.
Aja. TACK, kör nog på det
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Titta på detta inlägg:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 44#p473044
där får du också tips på en ålderstigen wikisida som nog också kan tjäna som ett bra underlag för hur man skall tänka inför en partitionering.
Håller mina tummar för dig.. . . . Kan du dessutom göra så, att du redan inifrån Win7 drar ner på hårddisken lagom mycket, så att du får kvar plats för windows OCH även för Linux, så är några "risker" eliminerade.
Windows skall du vara försiktig med.
Det är alltid bra att ha det kvar, intill dess att man finner att Linux uppfyller alla ens krav på datorn och systemen.
Börja där. Med windows, innefrån windows.
Innan du startar,
kolla gärna den här wikisidan och ta dig tid med att ha läst den, innan du börjar med att fundera på att partitionera för Linux. . . . .

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.