Tips på hur man får igång netflix på Linux
Tips på hur man får igång netflix på Linux
Hej,
Jag har sedan länge kämpat med att få igång netflix på Linux och har idag lyckats. Det finns redan trådar om Netflix men jag startar en ny då jag tror mig ha hittat kanske den bästa hittils, även om det nu låter lite cliché.
Till att börja med så behöver du pipelight. Googlar du så finner du en PPA som fungerar med ubuntu 14.04, men också lite tidigare versioner. Jag tror att det finns t.om. Ubuntu 8.
Edit: http://ubuntuhandbook.org/index.php/201 ... buntu-ppa/
PPA't installerar Wine med det som behövs, och används för att ladda in DLL filer som krävs för att kunna streama netflix. När det är installerat, så behöver du installera en useragent plugin till firefox. Utan denna så kommer netflix att klaga på att ActiveX inte kan användas. Ställ in useragent på Fireför för Windows. Som grädde på moset kan man installera pluginet media hint som går förbi svenska spärrarna och ger dig tillgång till ett betydligt större utbud på amerikanska netflix, utan att behöva trixa med dns adresser.
Jag har sedan länge kämpat med att få igång netflix på Linux och har idag lyckats. Det finns redan trådar om Netflix men jag startar en ny då jag tror mig ha hittat kanske den bästa hittils, även om det nu låter lite cliché.
Till att börja med så behöver du pipelight. Googlar du så finner du en PPA som fungerar med ubuntu 14.04, men också lite tidigare versioner. Jag tror att det finns t.om. Ubuntu 8.
Edit: http://ubuntuhandbook.org/index.php/201 ... buntu-ppa/
PPA't installerar Wine med det som behövs, och används för att ladda in DLL filer som krävs för att kunna streama netflix. När det är installerat, så behöver du installera en useragent plugin till firefox. Utan denna så kommer netflix att klaga på att ActiveX inte kan användas. Ställ in useragent på Fireför för Windows. Som grädde på moset kan man installera pluginet media hint som går förbi svenska spärrarna och ger dig tillgång till ett betydligt större utbud på amerikanska netflix, utan att behöva trixa med dns adresser.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Tips på hur man får igång netflix på Linux
Hej och välkommen. 
Förhoppningsvis kommer behovet av sådana lösningar snart att vara historia: HTML5 Video at Netflix.
Det som återstår att implementera i webbläsare är Web Cryptography API.
Arbetet med att implementera WebCrypto i Chromium kan följas här.
Där är implementeringen märkt ”M-37”, men i första Dev-bygget av Chrome 37 är WebCrypto inte implementerat/aktiverat, enligt https://html5test.com/

Förhoppningsvis kommer behovet av sådana lösningar snart att vara historia: HTML5 Video at Netflix.
Det som återstår att implementera i webbläsare är Web Cryptography API.
Arbetet med att implementera WebCrypto i Chromium kan följas här.
Där är implementeringen märkt ”M-37”, men i första Dev-bygget av Chrome 37 är WebCrypto inte implementerat/aktiverat, enligt https://html5test.com/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det har nu skrivits en del om att Netflix fungerar med Chrome 37+ på Linux-baserade system, senast OMG! Ubuntu!:
At Long Last: Native Netflix Playback on Linux Working in Chrome Beta
Två problem:
1: Linux stöds inte officiellt, så man får för närvarande ändra webbläsarens användaragent, så att den säger Windows istället för Linux.
2: Ubuntu 14.04 har nu NSS 3.15.4, medan Netflix kräver minst 3.16.2. Ubuntu 14.10 har nu 3.16.3.
At Long Last: Native Netflix Playback on Linux Working in Chrome Beta
Två problem:
1: Linux stöds inte officiellt, så man får för närvarande ändra webbläsarens användaragent, så att den säger Windows istället för Linux.
2: Ubuntu 14.04 har nu NSS 3.15.4, medan Netflix kräver minst 3.16.2. Ubuntu 14.10 har nu 3.16.3.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Netflix har nu kontaktat Ubuntu-utvecklare för att få NSS i Ubuntu 14.04 uppdaterat till 3.16.2 eller nyare.
Canonical svarar:
Och Netflix igen:
”14.02” avser förstås Ubuntu 14.04.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 15048.htmlPaul (Netflix) skrev:Netflix will play with Chrome stable in 14.02 if NSS version 3.16.2 or greater is installed. If this version is generally installed across 14.02, Netflix would be able to make a change so users would no longer have to hack their User-Agent to play.
What is the process of getting a new NSS version into the update stream? Or can somebody please provide me with the right contact?
Thanks!
-Paul from Netflix
Canonical svarar:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 15049.htmlMarc (Canonical) skrev:I was planning on bumping nss to 3.17 in the stable releases as a security update the next time a security issue needs to be fixed, or to update the bundled CA certificate list.
I'm not sure when that is going to be, but I might take a look at it next week since it hasn't been updated in a while and a bunch of 1024-bit CA certs got removed recently.
Marc.
Och Netflix igen:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 15050.htmlPaul (Netflix) skrev:That's great news. If both 14.10 and 14.02 have a recent (> 3.16.2) version of NSS, I can make a case here to lift the User-Agent filtering which will make Netflix HTML5 play in Chrome turnkey with no hacks required. So please let me know when you get around to it.
”14.02” avser förstås Ubuntu 14.04.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Dialogen fortsätter:
Netflix fungerar endast med Chrome, ej med Chromium eller Opera (m.fl.), som saknar Widevine Content Decryption Module.
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 15051.htmlMarc (Canonical) skrev:Hi Paul,
This morning NSS was updated to 3.17 in all supported version of Ubuntu.
I can confirm that presently all that is required to watch Netflix in Chrome is a User-Agent change.
Thanks,
Marc.
/me goes back to watching "The Killing".
https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 15054.htmlPaul (Netflix) skrev:Looks good here. I confirmed that both 12.04 and 14.04 received the NSS update today and both play in Chrome M37 (stable) with just the UA hack. Thanks for the quick turn around! The ball is in our court now regarding the UA filter.
Netflix fungerar endast med Chrome, ej med Chromium eller Opera (m.fl.), som saknar Widevine Content Decryption Module.
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag har provat idag och det fungerar, men är det fler än jag som tycker att bild och ljud är dåligt synkat?
Jag har win 7 på samma dator och där fungerar det perfekt.
Jag har win 7 på samma dator och där fungerar det perfekt.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Jag har inte provat. Använder du html eller Silverlight i Windows?
- Ganymedes
"Använd HTML5-spelaren" är förbockad. Och där använder jag Firefox.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
html-spelaren fungerar inte med Firefox, som inte har någon EME-implementering (= inget stöd för DRM). M.a.o. måste du använda Silverlight i Firefox.
Har du lust att prova med Chrome i Windows?
Har du lust att prova med Chrome i Windows?
- Ganymedes
Aha. Jag kollade med Chrome och det ser perfekt ut.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ubuntu Insights rapporterar att Netflix’ filtrering av användaragent, som tidigare stoppade Linux, nu har uppdaterats. Därmed skall Netflix på Ubuntu (och andra distributioner) med Chrome (ej Chromium) fungera utan vidare.
Watch Netflix in Ubuntu today
Watch Netflix in Ubuntu today