No1Viking skrev:Hej Håkan
Eftersom du är den enda som vill vara ledare för LoCot, och ingen annan har frågat, undrar jag följande:
Vad tänker du göra bättre, dels vad gäller ditt eget ledarskap och dels vad gäller LoCot och dess utveckling?
Micke
Frågor till HakanS!
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Frågor till HakanS!
Vidarebefordrar fråga från en cafétråd.
Re: Frågor till HakanS!
Tack Gunnar!
Bra jobbat.
Håkan, jag ser fram emot dina svar i den här tråden.
Micke
Bra jobbat.
Håkan, jag ser fram emot dina svar i den här tråden.
Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Sv: Frågor till HakanS!
Bättre än vad då?No1Viking skrev:Vad tänker du göra bättre, dels vad gäller ditt eget ledarskap och dels vad gäller LoCot och dess utveckling?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Låt mig förtydliga:HakanS skrev:Bättre än vad då?No1Viking skrev:Vad tänker du göra bättre, dels vad gäller ditt eget ledarskap och dels vad gäller LoCot och dess utveckling?
1. Hur kommer du att vara en bättre ledare än du varit tidigare, med andra ord, vad kommer du att förändra/ förbättra i ditt ledarskap?
2. På vilket sätt, på ett mer detaljerat plan, kommer du att utveckla LoCot? Här menar jag aktiviteter som du har för avsikt att genomföra, prioritera och säkra kvalitetsmässigt vad gäller ALLA resurser som LoCot erbjuder medlemmar och Canonical?
Tänk noga igenom vad du skriver nu, för jag kommer att hålla dig personligen ansvarig för det som du "lovar" här. Å andra sidan, om det visar sig att du vill glida undan frågeställningarna, kommer jag att arbeta för att vi kör ytterligare en omgång, från början, med nomineringar och annat.
Micke
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Som jag skrivit i min presentation så kommer jag som LoCo-lagledare att verka som en samordnare och inspiratör som locots arbetsgrupper kan vända sig till om de behöver hjälp. Så någon ändring i ledarskapet kommer det inte att bli. En sak som jag dock ska förändra är att ha regelbundna möten med gruppledarna för att höra hur det går.No1Viking skrev:1. Hur kommer du att vara en bättre ledare än du varit tidigare, med andra ord, vad kommer du att förändra/ förbättra i ditt ledarskap?
Det ligger inte på en, eller ett fåtal, personer att utveckla och driva locot, utan det hänger på att många engagerar sig.No1Viking skrev:2. På vilket sätt, på ett mer detaljerat plan, kommer du att utveckla LoCot? Här menar jag aktiviteter som du har för avsikt att genomföra, prioritera och säkra kvalitetsmässigt vad gäller ALLA resurser som LoCot erbjuder medlemmar och Canonical?
Som Team Leader kommer jag inte lägga mig i vad medlemmarna engagerar sig i. Jag kommer heller inte att bestämma vad som ska göras. Gemensamma loco-aktiviteter beslutas på medlemsmötena, så det är medlemmarna som bestämmer dessa.
Det som är viktigt är att vi har en gemenskap där folk vill hjälpa till för att de tycker det är kul och givande att biddra, och för att man får uppskattning för det man gör.
En sak jag kommer propagera för är att ha loco-mötena som video-möten för att få en mer personlig kontakt och sammanhållning.
Du kommer inte att jobba för att se till att grupper kommer igång på samma sätt som översättningsgruppen, att "annonsera" efter folk? Om det inte finns grupper finns det, i konsekvensens namn, inga gruppledare. Mao blir det samma som tidigare, om jag får uttrycka mig milt?HakanS skrev:Som jag skrivit i min presentation så kommer jag som LoCo-lagledare att verka som en samordnare och inspiratör som locots arbetsgrupper kan vända sig till om de behöver hjälp. Så någon ändring i ledarskapet kommer det inte att bli. En sak som jag dock ska förändra är att ha regelbundna möten med gruppledarna för att höra hur det går.
Samma här. Noll utveckling som, för mig, är detsamma som avveckling. Det har vi sett tillräckligt av här i LoCot, anser jag.HakanS skrev:Det ligger inte på en, eller ett fåtal, personer att utveckla och driva locot, utan det hänger på att många engagerar sig.
Som Team Leader kommer jag inte lägga mig i vad medlemmarna engagerar sig i. Jag kommer heller inte att bestämma vad som ska göras. Gemensamma loco-aktiviteter beslutas på medlemsmötena, så det är medlemmarna som bestämmer dessa.
Det som är viktigt är att vi har en gemenskap där folk vill hjälpa till för att de tycker det är kul och givande att biddra, och för att man får uppskattning för det man gör.
Bra! Personlig kontakt är inte fel. Kvarstår dock att ni inte blir många på mötena då det är få grupper som "lever".HakanS skrev:En sak jag kommer propagera för är att ha loco-mötena som video-möten för att få en mer personlig kontakt och sammanhållning.
Baserat på ovanstående har jag tagit mitt beslut vad gäller omröstningen.
Tack för visat intresse!
Micke
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det vi inte har sett tillräckligt av är folk som ställer upp i valet av TL och TC.No1Viking skrev:Samma här. Noll utveckling som, för mig, är detsamma som avveckling. Det har vi sett tillräckligt av här i LoCot, anser jag.
Då inga andra hade accepterat nomineringarna, nominerade Håkan sig som TL-kandidat, och på sista nomineringsdagen accepterade jag nomineringen som TC-kandidat. Under sådana förhållanden, med två kandidater som ställer upp mer av pliktkänsla, för att verksamheten skall fortsätta att fungera, än iver att få förändra LoCot, är det inte stora förändringar som kommer att prägla den kommande mandatperioden.
Alla som vill se förändring är välkomna att själva bidra med den, genom att nominera sig själva eller andra lämpliga kandidater (med förhoppningen att de skall acceptera nomineringen) under nomineringsperioden.

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Det är inte första året som LoCot gått kräftgång, tappat aktiva medlemmar, grupper avstannat, antalet intresserade att driva LoCot minskat osv.JoWa skrev:Det vi inte har sett tillräckligt av är folk som ställer upp i valet av TL och TC.No1Viking skrev:Samma här. Noll utveckling som, för mig, är detsamma som avveckling. Det har vi sett tillräckligt av här i LoCot, anser jag.
Då inga andra hade accepterat nomineringarna, nominerade Håkan sig som TL-kandidat, och på sista nomineringsdagen accepterade jag nomineringen som TC-kandidat. Under sådana förhållanden, med två kandidater som ställer upp mer av pliktkänsla, för att verksamheten skall fortsätta att fungera, än iver att få förändra LoCot, är det inte stora förändringar som kommer att prägla den kommande mandatperioden.
Alla som vill se förändring är välkomna att själva bidra med den, genom att nominera sig själva eller andra lämpliga kandidater (med förhoppningen att de skall acceptera nomineringen) under nomineringsperioden.
Någon gång måste man sätta ner foten och bestämma sig för att byta stil och det är ALDRIG för sent! Om ni har den här stilen, fortsättningsvis, är det väl ingen större mening att ha ledare, för det finns snart inget att leda.
Argumentet gällande "pliktkänsla" är väl bra, men vad ger det LoCot mer än att två positioner fylls?
Jag har sagt mitt i denna debatt.
Micke