Finns det Ubuntu Cloud eller Online Ubuntu Operating System?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Finns det Ubuntu Cloud eller Online Ubuntu Operating System?

Inlägg av pompado »

Jag är inte så hemma inom det här, men har förstått att du kan ha ett operativ online, som du kan nå vart du än befinner dig, så länge det finns internet uppkoppling och dator.

Alltså, så kopplar jag upp mig till min egen desktop och storage.
Tror mig förstått att du har office paket och annat som med din vanliga hemdator.

Finns det en Ubuntu variant man kan hyra?
Om det är så, kan jag även köra wine och installera egna program i min online/cloud desktop?

Tack för hjälpen ...
kg5311

Re: Finns det Ubuntu Cloud eller Online Ubuntu Operating Sys

Inlägg av kg5311 »

Ubuntu One är en molntjänst som är under avveckling, där man kan/kunde lagra filer, foton mm och ha tillgång till dessa från vilken dator som helst. Google har t.ex. en sådan tjänst men personligen vill jag inte lägga upp personligt material på dessa. Har själv en synology server på hemnätverket som jag kommer åt via en no-ip adress från vilken dator som helst. Ubuntu är ju f.ö. gratis
torent
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av torent »

Hej!
Vad har ni för tips när det gäller backup etc.

funderar på att sätta upp exempelvis owncloud , men vad finns det för fler bra system?
kg5311

Inlägg av kg5311 »

Det finns betydligt kunnigare personer på forumet än jag. Men jag har löst det på följande sätt, har en synology server med två hårddiskar, kör deras raid så filerna ligger på båda hdd, sedan hade jag en usb hdd som jag satte i servern, där lägger jag back up från servern och en Win dator, har lagt bilder mm som jag är rädd om på servern, med tillgång till bilder för släkt o vänner via no-ip. har sen två ubuntu datorer där jag använder molntjänsten som finns på servern och är installerad på ubuntu datorerna, på så sätt har jag tillgång till det jag vill ha aktuellt på båda ubuntu dat, har även tillgång från mobiltelefon via deras appar, finns många olika sätt att lösa det på, det här är ett.
Senast redigerad av 1 kg5311, redigerad totalt 3 gånger.
kg5311

Inlägg av kg5311 »

Läs mer under nätverk o servrar
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

We are sorry to notify you that we will be shutting down the Ubuntu One file services, effective 1 June 2014.

Detta betyder att Ubuntu one lägger ned ...
Har laddat ned alla mina filer från Ubuntu one och behöver en ny cloud tjänst ...
kg5311

Inlägg av kg5311 »

En NAS server kanske vore ngt för dig.
Kolla under servrar
ahoff
Kontakt:

Inlägg av ahoff »

Jag kör med en Bubbaserver som kör Debian. På det kör jag OwnCloud, mitt eget moln i rymden. Funkar finfint.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"