Stresstesta CPU?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
devos

Stresstesta CPU?

Inlägg av devos »

Hej,
Jag kör ubuntu server 14.04 och det är kritiskt att jag måste kunna stresstesta hela min CPU när jag ställer in fläktarna.

CPU intel i7 4770k.

Jag kör stress --cpu 4

Det fungerar men kör den på alla kärnorna dvs hela CPUn då?

För när jag kör top så är 86% av cpu i idle.

Finns inte så mycket mer alternativ när man endast kör terminalen har inge UI som sagt.

Några tips?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Stresstesta CPU?

Inlägg av andol »

Har iofs ett par förslag på alternativa metoder att stresstesta cpun, men låt oss börja med att se ifall det program du använder faktiskt fixar biffen eller ej.

Jag föreslår att du installerar htop, och kör det istället. Fungerar ungefär som top, men tillhandahåller lite mer information. Med htop så kan du se hur många varje enskild kärna jobbar.
devos

Re: Stresstesta CPU?

Inlägg av devos »

andol skrev:Har iofs ett par förslag på alternativa metoder att stresstesta cpun, men låt oss börja med att se ifall det program du använder faktiskt fixar biffen eller ej.

Jag föreslår att du installerar htop, och kör det istället. Fungerar ungefär som top, men tillhandahåller lite mer information. Med htop så kan du se hur många varje enskild kärna jobbar.

htop var grymt, när jag skriver stress --cpu 8 --timeout 60 så går alla 8 upp som jag kan se i htop vilket jag antar är alla kärnorna?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"