Jag vet att man kan lägga hela home katalogen på en egen partition eller på en annan hårddisk t.om, vilket är något jag har lekt med att göra. Däremot så är det en sak som håller mig tillbaka.
Det är inte enbart video, musik, dokument etc som placeras i home katalogen. Säg att jag lägger home på en sekundär hårddisk, och en dag behöver installera om kubuntu. kommer jag då ha en massa dolda filer på home eller kommer installationsprocessen att tömma alla gamla dolda filer och bara lämna Video, Dokument etc kvar eller måste jag manuellt radera gammalt?
Hantering av /home på separat HDD / Partition
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Hantering av /home på separat HDD / Partition
Jag har / på en SSD och /home på en HDD.
När jag installerar Ubuntu (ren installation), formaterar jag SSD och låter HDD vara orörd. Allt i /home lämnas då orört, om det inte ersätts med t.ex. nya konfigurationsfiler. Mina inställningar brukar dock överleva en ren installation.
När jag installerar Ubuntu (ren installation), formaterar jag SSD och låter HDD vara orörd. Allt i /home lämnas då orört, om det inte ersätts med t.ex. nya konfigurationsfiler. Mina inställningar brukar dock överleva en ren installation.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Osprey
- Kontakt:
En installation rensar aldrig bort något som ligger under /home, om du inte samtidigt kör en formatering. Detta sker på exakt samma sätt oavsett om /home ligger på samma disk som systemroten och oavsett om de ligger i samma partition. Så den extra frihet det ger att ha /home i en egen partition är just att det ger dig möjlighet att formatera om och därmed helt rensa systemroten (/home är fortfarande orört) och den extra frihet det ger att ha dem på olika diskar är samma som för olika partitioner, plus att du kan byta systemdisk och lite annat utan att påverka /home...AirBox skrev:Det är inte enbart video, musik, dokument etc som placeras i home katalogen. Säg att jag lägger home på en sekundär hårddisk, och en dag behöver installera om kubuntu. kommer jag då ha en massa dolda filer på home eller kommer installationsprocessen att tömma alla gamla dolda filer och bara lämna Video, Dokument etc kvar eller måste jag manuellt radera gammalt?
Så dolda filer i /home rensas aldrig bort, om du inte väljer att formatera och om du gör det så ryker Video och Dokument och allt annat också...
Däremot gör det oftast inte så mycket om gamla dolda filer ligger kvar för de tar i allmänhet upp ganska lite utrymme och gör ingen direkt skada...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag instämmer i detta. När jag uppgraderade från 13.10 till 14.04 med Live-DVD, råkade jag ut för att installationerna aldrig slutfördes och jag var jag tvungen att gå in med gparted i Live-DVD session och formatera hårddisken för att det skulle fungera.Så den extra frihet det ger att ha /home i en egen partition är just att det ger dig möjlighet att formatera om och därmed helt rensa systemroten (/home är fortfarande orört) och den extra frihet det ger att ha dem på olika diskar är samma som för olika partitioner, plus att du kan byta systemdisk och lite annat utan att påverka /home...
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vill man ha ännu större frihet kan man ha en ganska liten /home partition och sen använda största utrymmet till en egen partition som man kallar något annat, tex data. På data sparar man alla dokument, bilder, filmer mm, sånt som man alltid vill ha kvar och sen raderar man de tomma mapparna Dokument, Bilder osv som finns i /home och ersätter dessa med hyperlänkar från motsvarande mappar i data så att man får det bekvämt när man ska spara/öppna filer osv.
Vid en ominstallation kan man då välja om man vill spara även inställningar mm eller om man vill ta bort dessa genom att formattera /home, men alla dokument är fortfarande sparade i och med att de ligger på data istället för på /home.
Detta låter krångligare än det egentligen är.
Man måste bara kolla ordentligt var man har alla viktiga filer innan man börjar och alltid se till att ha backup.
Vid en ominstallation kan man då välja om man vill spara även inställningar mm eller om man vill ta bort dessa genom att formattera /home, men alla dokument är fortfarande sparade i och med att de ligger på data istället för på /home.
Detta låter krångligare än det egentligen är.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har både jobb och privata grejor på samma dator och lägger /home på egen hårddisk och allt jobbrelaterat på en egen hårddisk (kallad /home/serafim/jobb) och backar upp /home utom /home/serafim/jobb på egen disk på min hemmaserver och /home/serafim/jobb på egen disk på samma server. På servern ligger på samma hårddisk som den där jag har min /home också /home för övriga familjemedlemmar, varje på egen partition. Där finns en extra hårddisk med allt som alla har gemensam glädje av: video (inkl. hela filmer), musik, bilder. Den speglas också till hårddisken med alla /home-partitioner, som är stor nog att rymma allt.
På datorns SSD ligger /boot på egen partition och resten, d.v.s / utom /home.
När jag installerar ny dist eller uppgraderar till ny version av aktuell dist börjar jag med att städa systemet (Ubuntu Tweak är bra till detta), sparar undan filerna /etc/hosts och andra för mig viktiga konfigurationsfiler (t.ex. pg_hba.conf) och sedan kör jag
dpkg --get-selections > selected-pkgs
Efter systeminstallation kör jag ett shellscript med bl.a.
sudo dpkg --clear-selections
sudo dpkg --set-selections < selected-pkgs
sudo apt-get -u dselect-upgrade
för att helt återställa status så att det nya ser likadant ut som det gamla systemet. Sedan kan det hända att lite handpåläggning krävs för en del saker.
Många års erfarenhet av systemunderhåll i större skala har gjort mig lite paranoid vad gäller dokumentation av vad jag i övrigt har på datorn. Därför finns i mitt shellscript även installationskommandon för ppa-er och annat som inte är direkt installerbart, som t.ex senaste eclipse och netbeans och lite annat.
På datorns SSD ligger /boot på egen partition och resten, d.v.s / utom /home.
När jag installerar ny dist eller uppgraderar till ny version av aktuell dist börjar jag med att städa systemet (Ubuntu Tweak är bra till detta), sparar undan filerna /etc/hosts och andra för mig viktiga konfigurationsfiler (t.ex. pg_hba.conf) och sedan kör jag
dpkg --get-selections > selected-pkgs
Efter systeminstallation kör jag ett shellscript med bl.a.
sudo dpkg --clear-selections
sudo dpkg --set-selections < selected-pkgs
sudo apt-get -u dselect-upgrade
för att helt återställa status så att det nya ser likadant ut som det gamla systemet. Sedan kan det hända att lite handpåläggning krävs för en del saker.
Många års erfarenhet av systemunderhåll i större skala har gjort mig lite paranoid vad gäller dokumentation av vad jag i övrigt har på datorn. Därför finns i mitt shellscript även installationskommandon för ppa-er och annat som inte är direkt installerbart, som t.ex senaste eclipse och netbeans och lite annat.
世良比無