Inget skrivbord efter installeringen av 13.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
locomotiv
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inget skrivbord efter installeringen av 13.10

Inlägg av locomotiv »

Jag har installerat 13.10 och efter omstart får jag inte upp skrivbordet. Jag har försökt att uppgradera 12.04 till 14.04 men jag fick först vers. 13.10 och trodde att man måste uppgradera till det för att sedan kunna gå till 14.04. Men vill ju göra själv så mycket utan att besvära andra. Använde Uppdateraren för detta.

När datorn startar upp så står det först ett fönster det står först på engelska och sedan på svenska om att ett systemfel inträffat, om jag jag vill rapportera så ska jag klicka på ja. Sedan kommer ett fönster till som frågar om jag vill uppdatera till 14.04. Jag klickar på ja men det händer inget. Skärmen blir helsvart, jag ser bara pekaren. Om jag högerklickar så kommer en liten ruta på engelska med olika poster ( Shortcuts, Applications, där jag väljer internet och då öppnar Chromium. Där kan jag nu skriva detta inlägg.

Terminal kan jag öppna med och jag undrar hur jag kan installera 14.04 som jag hämtat och finns bland Hämtningar men kan ej starta uppdateringen eller installationen...

Tackar för hjälp!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Inget skrivbord efter installeringen av 13.10

Inlägg av webaake »

I terminalen kör kommandona;

Kod: Markera allt

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

och kanske, om allt går bra;

sudo apt-get dist-upgrade
Mer här:
http://askubuntu.com/questions/222348/w ... -update-do

Fördelen med terminalen i detta fall är att du får bättre och mer direkta meddelanden om ev. fel. Dessa kan du kopiera och klistra in här.

VIKTIGT!: innan du kör ovanstående se till att avaktivera 3:e parts förråd och alla förråd du lagt till själv. Principen är att ju färre program/paket uppgradering har att hålla reda på desto mindre risk för fel. Finns det något annat du installerat själv som du kan avinstallera och installera om efteråt?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Jag hade bara Bank id och Firefox och SkyPe i datorn. Tredje parts förråd var avaktiverat. Updateraren hämtade 14.04 och började installera det. Efter installationen var det dags att ta bort onödiga paket och mitt i städningen ville datorn göra en omstart. Efter omstarten fastnade startförloppet efter en mycket kort glimt av följande rader Starting NTP server ntpd Restoring resolver state i svart skärm med en blinkande markör uppi vänstra hörnet. Det gick ej att gå vidare.

Efter omstart och Esc knappen så fick jag upp en ruta GNU GRUB version 2.2 med fyra valmöjligheter. Ubuntu- avancerade flaggor för Ubuntu- och två memory test. Klickar men den första blir samma startförlopp med blinkande markör. Väljer man avancerat så får man åtta valmöjöigheter, Ubuntu med fyra olika Linux ( 3.13.0-24, 3.11.0-19, 3.5.0-48, 3.2.0-60, alla generic) och deras recovery mode.

Klickar man på recovery så erbjöds man en rad åtgärder, resume,clean för att frigöra utrymme, dpkg för att reparera tradiga paket, grub för uppdatera start, root samt system summary. Väljer man där så får man en varning om man fortsätter så /- filsystem att monteras om i läs/ skriv läge. Jag vågade inte fortsätta.

Jag skriver på jobbets läsplatta ifall stavfel kommer för ofta. Ledsen ifall jag hanterat läget felaktigt!
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Jag behöver alltså hjälp hur jag kan installera 14.04 under rådande situation. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AirBox »

locomotiv skrev:Jag hade bara Bank id och Firefox och SkyPe i datorn. Tredje parts förråd var avaktiverat. Updateraren hämtade 14.04 och började installera det. Efter installationen var det dags att ta bort onödiga paket och mitt i städningen ville datorn göra en omstart. Efter omstarten fastnade startförloppet efter en mycket kort glimt av följande rader Starting NTP server ntpd Restoring resolver state i svart skärm med en blinkande markör uppi vänstra hörnet. Det gick ej att gå vidare.

Efter omstart och Esc knappen så fick jag upp en ruta GNU GRUB version 2.2 med fyra valmöjligheter. Ubuntu- avancerade flaggor för Ubuntu- och två memory test. Klickar men den första blir samma startförlopp med blinkande markör. Väljer man avancerat så får man åtta valmöjöigheter, Ubuntu med fyra olika Linux ( 3.13.0-24, 3.11.0-19, 3.5.0-48, 3.2.0-60, alla generic) och deras recovery mode.

Klickar man på recovery så erbjöds man en rad åtgärder, resume,clean för att frigöra utrymme, dpkg för att reparera tradiga paket, grub för uppdatera start, root samt system summary. Väljer man där så får man en varning om man fortsätter så /- filsystem att monteras om i läs/ skriv läge. Jag vågade inte fortsätta.

Jag skriver på jobbets läsplatta ifall stavfel kommer för ofta. Ledsen ifall jag hanterat läget felaktigt!
Vet inte om det handlar om en ofullständig uppgradering, men du kan pröva att gå in i recovery och välja terminalen.

sudo dpkg --configure -a

sudo apt-get upgrade
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Bra tips!
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

Ursäkta om jag ställer dumma frågor men vilken versions recovery går jag in? Jag valde den med högsta nummer och då hamnade jag nästa återställningsmeny. Vilken punk ska jag välja för att kunna starta Terminalen? Sedan ska jag säga ja eller nej för att mitt filsystem monteras om?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Du skall reparera trasiga paket. Välj det alternativet.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

webaake skrev:Bra tips!
Jag fick upp en terminal, fråga inte hur :) Skrev kommando och fick följande rader,skriver här på läsplattan:
Läser paketlistor...Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndinformation...Färdig
Beräknar uppgradering...Färdig
Följande paket har hållits tillbaka:
nvidia-173
0 att uppgradera 0 att nyinstallera 0 att ta bort och 1 att inte uppgradera

Håller Terminalen uppe och avvaktar vidare instruktioner.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

webaake skrev:Du skall reparera trasiga paket. Välj det alternativet.
Oj, ska jag stänga terminalen och starta om?
locomotiv
Kontakt:

Misslyckad installation av 14.04 efter skrivbordslöst 13.10

Inlägg av locomotiv »

webaake skrev:I terminalen kör kommandona;

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

och kanske, om allt går bra;

sudo apt-get dist-upgrade
Mer här:
http://askubuntu.com/questions/222348/w ... -update-do

Fördelen med terminalen i detta fall är att du får bättre och mer direkta meddelanden om ev. fel. Dessa kan du kopiera och klistra in här.

VIKTIGT!: innan du kör ovanstående se till att avaktivera 3:e parts förråd och alla förråd du lagt till själv. Principen är att ju färre program/paket uppgradering har att hålla reda på desto mindre risk för fel. Finns det något annat du installerat själv som du kan avinstallera och installera om efteråt?
När jag körde upgraderingskommandot så stod det att nvidia-173 har hållits tillbaka. Det lät som felindikation och då ska jag nog inte köra det tredje kommandot du gav. Tänker jag korrekt?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Säkrast just nu är:

sudo dpkg --configure -a
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

webaake skrev:Säkrast just nu är:

sudo dpkg --configure -a
Jag körde kommandot, lösenord och sedan hände inget mer...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Kommandot sudo dpkg --configure -a försöker att fixa till beroendet som felar.

Testa nu med

sudo apt-get update
ännu en gång, så visar det sig om det fixade sig.

Lycka till!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Re: Misslyckad installation av 14.04 efter skrivbordslöst 13

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

locomotiv skrev:

sudo dpkg --configure -a
Det tyder på att alla installerade paket är konfigurerade, vilket är bra.

Kan inte låta bli att ställa min standardfråga: Är paketet ubuntu-desktop installerat? Du kan testa genom:

dpkg -l ubuntu-desktop

Om svaret inte innehåller en rad som börjar med ii ubuntu-desktop, så bör du installera genom:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Därigenom säkerställer du att alla paket som skall finnas också finns.
locomotiv
Kontakt:

Re: Misslyckad installation av 14.04 efter skrivbordslöst 13

Inlägg av locomotiv »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
locomotiv skrev:

sudo dpkg --configure -a

Kan inte låta bli att ställa min standardfråga: Är paketet ubuntu-desktop installerat? Du kan testa genom:

dpkg -l ubuntu-desktop

Om svaret inte innehåller en rad som börjar med ii ubuntu-desktop, så bör du installera genom:

Hej Gunnar! Jag har installerat desktop och det tog sin lilla tid. Passade på att köra en uppdatering, tackar för Broder för förslaget, det blev en liten lista där med i Terminalen. Ska jag starta om och testa? Jag använder jobbets läsplatta att läsa era rader här nu..
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

locomotiv skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:
locomotiv skrev:

sudo dpkg --configure -a

dpkg -l ubuntu-desktop

Hej Gunnar! Jag har installerat desktop och det tog sin lilla tid. Passade på att köra en uppdatering, tackar för Broder för förslaget, det blev en liten lista där med i Terminalen. Ska jag starta om och testa? Jag använder jobbets läsplatta att läsa era rader här nu..
Efter omstarten fick jag en vit ruta i mitten, The system is running in low-graphics mode. Your screen, graphics card and input device settings could not be detected coredctly. You will need to configure these yourself.
Efter ok får jag nytt fönster med valmöjlighter och det går ej att välja något.. Som om datorn fryser. Fortsättning följer imorgon. Tack för alla välvilliga medhjälpare för idag!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Om installationen av ubuntu-desktop tog tid, betyder det att du nu har installerat en del paket som saknades. Om du dessutom har uppdaterat paketlistan, som Broder Tuck föreslog, kan nästa lämpliga kommando vara:

sudo apt-get upgrade

så att du vet att du har senaste versionen av allting.
locomotiv
Kontakt:

Inlägg av locomotiv »

locomotiv skrev:
webaake skrev:Bra tips!
Jag fick upp en terminal, fråga inte hur :) Skrev kommando och fick följande rader,skriver här på läsplattan:
Läser paketlistor...Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndinformation...Färdig
Beräknar uppgradering...Färdig
Följande paket har hållits tillbaka:
nvidia-173
0 att uppgradera 0 att nyinstallera 0 att ta bort och 1 att inte uppgradera

Håller Terminalen uppe och avvaktar vidare instruktioner.
Jag kopierar tidigare resultat efter uppgradering, jag fick exakt samma besked.

När jag startar datorn som vanligt så kommer vita rutan tidigare beskrivet. Vilken Linux version ska jag logga in på när jag använder gnu grub sidan? Det: är bara så jag kommer åt terminalen. När jag startar upp det så får jag System program problem detected fönster två gånger jag får klicka på. Det är bara terminalen som funkar. Nästan samma läge som efter avsaknad av skrivbord tidigare, (shortcuts fönster) Resten funkar ej eller tvingar mig att logga in med lösen, två felindikeringsfönster sedan och samma löge igen. Försöker beskriva läget detaljerat så att ni har bättre möjlighet med råd.
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av AirBox »

Lite svårt att säga på rak arm, tycker iaf jag. Du har nvidia drivrutiner som inte vill installera. Du skulle kunna tvinga installationen, men det är i princip aldrig en bra idé då den hålls tillbaka av en anledning.

Tvinga en installation gör du med:

sudo apt-get install -f [paketnamnet]
Men avvakta lite med det tills kanske någon annan har förslag på om ditt problem har med annat än drivrutin att göra.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"