Hur får jag fram grafiken i Ubuntu 14.04
Hur får jag fram grafiken i Ubuntu 14.04
Efter att jag loggat in på 14.04 så fastnar jag i terminalen och kommer aldrig fram till skrivbordet, alltså jag får inte fram en skymt av grafiken?
Startx hjälper inte och nu frågar jag vad ska jag ha för kommando för att starta upp Ubuntu 14.04?
Startx hjälper inte och nu frågar jag vad ska jag ha för kommando för att starta upp Ubuntu 14.04?
- Osprey
- Kontakt:
Re: Hur får jag fram grafiken i Ubuntu 14.04
Nu får du förklara lite av vad du menar. Du skriver att "Efter att jag loggat in", innebär det att all inloggningsgrafik har varit igång, eller är det med en ren textterminal du har loggat in? Om du har haft inloggningsgrafiken igång, så hjälper ju iallafall som sagt var inte startx, eftersom det bland annat är just denna som den startar...
Isåfall skulle jag snarare gissa på att du försöker få igång någon miljö som det inte riktigt finns stöd för. Vilken grafiska miljö kör du? är det t.ex Unity, Gnome shell, KDE, eller något annat?
Och har du isåfall kollat att det verkligen är den du försöker starta, genom att klicka på kugghjulet (eller motsvarande) i inloggningsrutan..??
Isåfall skulle jag snarare gissa på att du försöker få igång någon miljö som det inte riktigt finns stöd för. Vilken grafiska miljö kör du? är det t.ex Unity, Gnome shell, KDE, eller något annat?
Och har du isåfall kollat att det verkligen är den du försöker starta, genom att klicka på kugghjulet (eller motsvarande) i inloggningsrutan..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag har inte ett spår av grafik så några kugghjul finns inte och någon
inloggningsruta.
Jag har fastnat i svart bakgrund med en massa vita textrader.
där terminalen väntar på att jag ska skriva någonting men vad? Fråga mig inte vilka miljöer som används, har inte en aning när allt har fastnat i terminalen!
inloggningsruta.
där terminalen väntar på att jag ska skriva någonting men vad? Fråga mig inte vilka miljöer som används, har inte en aning när allt har fastnat i terminalen!
- AirBox
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du skriver att du har loggat in ....Tjadden skrev:Jag har inte ett spår av grafik så några kugghjul finns inte och någon
inloggningsruta.
pröva att skriva xstart eller startx alternativt xinit eller initx (kommer aldrig ihåg vilket ...).
Logga in på Ubuntu har jag aldrig gjort tidigare, allt sedan jag hade Ubuntu 8.04 Och förresten tala om Systemare som går tillbaka till 8.04 installationsmodellen Och denna bedrövliga metoden för att partitionera det verkar som Linux vill tydligen inte ha fler Linuxanvändare?
Ta exemplet välj server du vill ha? Tala om dumt eftersom det finns inte någon beskrivning om dem och dess funktion eller rekommenderad server!
Så ja avinstallerar skiten och väntar in en bra stabil Ubuntu 14.04 som har modern metod för installation!
Jag ber om ursäkt för att jag besvärat er goda vilja att hjälpa till, heder åt er och spark därbak åt mig som var så dum att försöka installera 14.04 dubbelbeta versionen! iso amd 64 bit.
Ta exemplet välj server du vill ha? Tala om dumt eftersom det finns inte någon beskrivning om dem och dess funktion eller rekommenderad server!
Så ja avinstallerar skiten och väntar in en bra stabil Ubuntu 14.04 som har modern metod för installation!
Jag ber om ursäkt för att jag besvärat er goda vilja att hjälpa till, heder åt er och spark därbak åt mig som var så dum att försöka installera 14.04 dubbelbeta versionen! iso amd 64 bit.
Varför så bråttomt jag brukar alltid vänta några månader efter en ny version har släpps då räknar jag med att de största problemen är löst, nu har jag 12.04 och den får ligga i ett tag till för den fungerar perfekt .
- Osprey
- Kontakt:
App! App!! App!!! men är det en "server" du har installerat så förstår jag att du inte har något grafiskt gränssnitt, det ligger liksom i sakernas natur...Tjadden skrev:Logga in på Ubuntu har jag aldrig gjort tidigare, allt sedan jag hade Ubuntu 8.04 Och förresten tala om Systemare som går tillbaka till 8.04 installationsmodellen Och denna bedrövliga metoden för att partitionera det verkar som Linux vill tydligen inte ha fler Linuxanvändare?
Du skulle isåfall ha installerat någon av desktopvarianterna istället, de har grafiskt gränssnitt...
Osprey
Jag sa ju att jag var dum och nu bekräftade du det.
Giv mig rätt nedladningsplats för AMD 64 bit, helst 32 bit.
Jag sa ju att jag var dum och nu bekräftade du det.
Giv mig rätt nedladningsplats för AMD 64 bit, helst 32 bit.
- Osprey
- Kontakt:
Du kan välja mellan 32- och 64-bit och hämta hem den på http://www.ubuntu.com/download/desktop.
Där kan du för den delen välja mellan 12.04 och 13.10 också, men om du vill uppgradera till 14.04 nu när den kommer, så blir nog 13.10 jättebra. När du gjort ditt val och kommit in på nästa sida så klickar du på "Not now, take me to the download ›" om du nu inte vill donera pengar också...
Där kan du för den delen välja mellan 12.04 och 13.10 också, men om du vill uppgradera till 14.04 nu när den kommer, så blir nog 13.10 jättebra. När du gjort ditt val och kommit in på nästa sida så klickar du på "Not now, take me to the download ›" om du nu inte vill donera pengar också...