Ubuntudatorn som försvann...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
it04-22
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ubuntudatorn som försvann...

Inlägg av it04-22 »

Hej

Ubuntu har återigen överraskat mig. Jag har en PC med win7 och en NAS (Mybookworld2) och en tredje PC med Ubuntu på. På dessa har jag haft en utdelning på windows datorn där jag hämtat filer/filmer från med hjälp av Linuxdatorn.
Plötsligt. Över en natt. Utan någon som helst ändring. Så har Linuxdatorn helt plötsligt "tappat" bort både min NAS och windows dator. Jag har alltså inte uppdaterat något och inte kopplat i eller ur något.
Någon som har någon som helst aning om vad som kan ha hänt? Har försökt avinstallerat Samba och installerat igen men ingen skillnad. Finns något enkelt program jag kan installera för att få Ubuntudatorn att vakna till liv i nätverket igen?
Kan ju tillägga att windowsdatorn och NASen inte hittar ubuntudatorn längre heller. De ser den i nätverket men kan inte ansluta till den så att säga.
Är tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ubuntudatorn som försvann...

Inlägg av Osprey »

Med "Utan någon som helst ändring" så låter det nästan som något med hårdvaran. Kommer linuxburken överhuvudtaget åt nätverket....? Och syns den från routern (om du nu har en sådan)..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Ja nu är det nästan svårt att hålla isär problemen tror jag. Det började med att jag inte kom åt mina windows utdelningar. Det var det enda. Så jag bestämde mig för att uppgradera till 13.10. När jag kom tillbaka till rummet efter en stund så var datorn avstängd (antar att det var ubuntu själv som gjorde det för ingen annan utrustning hade strömavbrott iaf).
Efter det så blev skärmen svart och endast muspekaren fungerade. Jag kunde inte göra någonting.
Så jag försökte installera om Ubuntu. Har efter många vändor lyckats installera om endast operativet (som tur var så allt jag hade i /home katalogen fanns kvar).
Men problemet kvarstod trots allt så jag är tillbaka på ruta 1 där jag inte kommer åt mina windows utdelningar.
Jag har en router (relativt nyköpt med AC standard) och det går ju bra att surfa med datorn via det trådlösa nätverkskortet så jag antar att routern och datorn har kontakt(?)

Kan ju tillägga att jag i min nya installation installerade något samba-program och då dök datorn upp som "Samba24" på windowsdatorn iaf men jag kommer ändå inte åt den. Jag har nog tagit mig lite vatten över huvudet men det skumma var ju från början att allt har fungerat utan problem i flera år och så bara dog förbindelsen över en natt. :(
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad som hände den där "natten då datorn försvann", kan jag inte komma på någon bra förklaring till, men någon av datorerna borde ju ha gjort någon form av automatisk uppdatering tycker jag, eller med andra ord någonting måste ju ha förändrats...

Men när du skriver att den "dök upp" som "Samba24" så låter det som om det inte är du själv som givit den det namnet och då verkar det ju sannolikt att den inte befinner sig i rätt arbetsgrupp. Har du installerat "system-config-samba" på den, så att du kan komma åt Samba på ett enkelt och smidigt sätt? och har du ställt in den så att rättigheterna är rätt? t.ex så att den kör med Autentiseringsläge "Utdelning" (om du inte vill ha mer avancerad behörighets-utdelning alltså)..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
it04-22

Inlägg av it04-22 »

Ja jag antar att något "automatiskt" måste ha hänt för annars brukar ju iaf inte datorer så att säga ändra på sig. Det konstiga är att automatiskt uppdateringar (trodde jag iaf) var avstängt på ubuntu datorn och windows datorn utgår jag ifrån inte är problemet eftersom det är ubuntudatorn som "försvinner" för alla andra enheter.

Jag installerade ett par program i programbiblioteket som hette något med samba varav ett av dom gav upphov till en "dator" som hette Samba24 på nätverket. Men när man försökte utforska den så stod det på andra datorer att den inte fanns.
system-config-samba vet jag inte om det är installerat. Hur kan jag se det? Finns det i programbiblioteket?
Rättigheter har jag inte behövt bry mig om tidigare så det har jag inte lagt någon större vikt vid. Kan det plötsligt blivit betydligt tro?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"