Vad fick er att byta till Linux?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
AirBox
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Vad fick er att byta till Linux?

Inlägg av AirBox »

När jag köpte min nuvarande Acer laptop så var det faktiskt med avsikt att installera Linux. Jag hade prövat ett x antal tillfällen innan med en annan laptop som då hade Mux, och snabbt överhettades bara jag loggade in. Nu blev det ett med Intel och har fungerat precis felfritt. Så fort jag hade packat upp laptopen så tog jag bort W8 partitionerna och installerade Kubuntu - som nu har ersatts av Debian och senast Ubuntu gnome.

Jag bytte till Linux då jag har hört att det är snabbt, stabilt och väldigt lite virus / Malware / Spyware rent generellt - plus så slapp jag ens tänka tanken att ladda ner program på 'det där sättet' då allt redan fanns lättillgängligt.

Hur kommer det sig att du installerade Linux?
Harlekin33

Re: Vad fick er att byta till Linux?

Inlägg av Harlekin33 »

Ideliga Virus, trojaner, ad-aware, spyware, säkerhetsproblem, omformateringar etc. fick mig att byta till Linux. Prövade Linux Mandrake redan (2001 tror jag) men fattade ingenting på den tiden så jag väntade på att nån skulle skriva en bra manual och hittade en bok till slut om Ubuntu 7.10 som jag beställde från nåt företag i Göteborg (tror jag) och Installations cd:n fick jag med gratis och på den vägen är det.

Sen när jag väl lärt mig hur man installerar/avinstallerar och använde Linux och Linuxprogram så började jag leka med andra distar också. Läste massor om Linux på alla sajter jag kunde hitta och hittade mer och mer info om det som kallas Open Source och GNU m.m
Det finns enormt mycket info och guider, tutorials m.m så att man har att göra en hel livstid dygnet runt (om man vill)

Jag fullkomligen älskade Amigan med sitt Workbench som OS:et hette innan Win95 tog över hela spelmarknaden och ser väl lite Linux också som en personlig vendetta mot Microsoft som förstörde hela spel/datormarknaden och orsakade ideliga problem för inte bara mig utan också för många företag och anställda.

Apple låg egentligen närmast till hands efter Amigans fall men Mac-datorerna var för dyra för mig på den tiden och är fortfarande.

:unerd:
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag lärde mig Linux, eller rättare sagt Unix innan jag lärde mig Windows, så på den vägen är det... fast på den tiden så fanns inte ens Windows, så det var inget alternativ då och har inte heller blivit det senare...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag hade problem med en extern hårddisk där jag hade min backup. Jag hade formatterat om windows xp och skulle lägga tillbaka allt och så kom jag inte åt min backup med dokument, bilder, musik etc. Jag fick halv panik men så hade jag läst om knoppix, en variant av debian som man kunde köra från CD, så jag testade det och det funkade, jag kunde komma åt alla mina filer.

Efter det blev jag nyfiken och installerade debian på en gammal bärbar och sen testade jag slackware ett tag. Jag insåg att det var dags för ett totalt byte på min "riktiga" dator och testade ett par olika andra distar, tex suse, innan jag fastnade för kubuntu. Aktuell version då var dapper. Ett kort tag efteråt gick jag över till "vanliga" ubuntu, dvs gnome. Jag gillade inte suse, föredrar distar som bygger på debian. Slackware var trevligt, men lite joxigt att installera program. Jag har senare testat debian igen och även provat mint men återkommer alltid till ubuntu. Antagligen blev jag lite skadad under windowstiden så blir jag lite uttråkad om systemet blir för stabilt, därför kör jag alltid utvecklingsversioner.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Började plugga datalogi på universitet i Lund. Utbildningen var väldigt Unix baserad. Kring '93-'94 började det viskas om "Linux" och jag hoppade på MkLinux projektet eftersom jag hade en PowerPC Mac på den tiden. Ja, på den vägen är det... :D
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

För min del är svaret support, support och åter support, i hemmet.
I min familj var vi väldigt datortäta då alla hade sin egen dator med Windows XP i.

Så vem skrek man på när någons dator hade problem? Pappa, såklart.
Hände det ofta? Ja, alltför ofta.
Fick jag ominstallera varje dator närapå en gång i månaden? Jaaaaa, så var det!

En kompis från Belgien började prata om Ubuntu, 2005, tror jag att det var. Han babblade om apt-get install för att installera program och jag frågade hur man avinstallerade.... apt-get remove....

Värt att testa.... det kunde knappt bli sämre ju.

Installerade på min egen dator, testade ett tag, körde dualboot. Installerade sedan på ALLA datorer hemma och lugnet infann sig. Inte ett enda serviceuppdrag på månader, bara lite utbildning.

Tack Linus och tack Ubuntu!

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Riktigt rolig och intressant tråd detta faktiskt där man får lära känna till medlemmars bakgrunder till att hur dom hamnade här och började använda Linux. :D
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

samma för mig, virus och trojaner
Jag räknade ut att jag betalade 1500/år för skydd som slöade mer datorn rejält.
Hittade ubuntu och på den vägen är det.
Nu är jag ingen datormänniska + 67 år, så ibland har jag varit rejält irriterad på Ubuntu. Senast igår. Installerade Bank id.
Windows= klicka på exe filen-installeras.
Någort besvärligare i Ubuntu, " ställ dig i katalogen med cd"
I mitt fall efter mycket tänk och misslyckande blev detta
cd Downloads/BISP-4.19.1.11663/BISP-4.19.1.11663.
Nog tycker man att det kunde göras lättare. Linux har nördstatus och med all rätt, tycker jag. Merparten klarar naturligtvis inte att installera bank id, när det är så här krångligt.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

OT:

Lasse:

Det är inte Ubuntus fel, det är bankernas fel.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

det är väl inte bankerna som hittat på terminalskrivande
cd Downloads/BISP-4.19.1.11663/BISP-4.19.1.11663.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Jag sålde min Amiga för att få en bättre dator till mitt skolarbete. Installerade Linux på den men bytte ganska snart till Windows 95 beta. Detta var 1994. Efter tolv år plockade jag upp linux igen. Den direkta orsaken till mitt andra byte var nog att jag ville ha kul igen.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Windows vista! och sen har det fortsatt av bara farten :)
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Bästa utvecklarOS:et.
Det mesta i det öppet och tillgängligt också.
Stabilt.
Finns portar till många plattformar (jag gillar retrodatorer och annat som ppc).
Få virus, och inte så mycket licenstjat och tjafs.
Känns som att man gör något bra genom att använda och främja open source.
Uppmuntrar att man faktiskt lär sig något om hur datorer fungerar också.
Sen tycker jag att datorer är roliga ting, och då faller det sig naturligt att linux är skoj med.
Senast redigerad av 2 morpa, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Det är många år sedan nu. Men allt! Är ett kort svar. Jag har varit med när det var aktivitet dygnets alla timmar i vårt forum. Jag har upplevt allt tråkigt men också allt som är roligt. Att se den pågående stagnation är inte roligt. Hur den ska brytas har jag inte svaret på. Min devis är att ha roligt, livet är allt för kort för ägna sig åt oändliga utredningar och analyser. Låt folk göra vad de vill. Vill de ägna sig översättning och andra praktiska saker som förbättrar Linux/Ubuntu bra. Men vill det i stället ägna sig åt att föra ett samtal om den senaste allsvenska fotbollsmatchen i forumet är det i mina ögon helt OK! Det viktiga är att medlemmarna i forumet använder Linux/Ubuntu. Man ska aldrig avkräva ett engagemang. Då försvinner glädjen och folk flyr i det här fallet förmodligen till diverse Android forum.

De första frågorna jag får när jag talar om Ubuntu, ( möte, mingel med mera i företagsvärlden ).

1. Kan jag betala räkningar och sånt?

2. Finns det några spel till Linux/Ubuntu?

3. Först på plats tre kommer frågan om applikationer som används i deras verksamhet.

Att rädda BankID för alla som endast kör Linux/Ubuntu/Linux Mint är förmodligen den viktigaste frågan utan konkurrens idag. Det berör allt, marknadsföring, ny fart rörelsen, nyrekrytering, etablering av Ubuntu på arbetsplatser.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Pink Panther skrev:Att rädda BankID för alla som endast kör Linux/Ubuntu/Linux Mint är förmodligen den viktigaste frågan utan konkurrens idag. Det berör allt, marknadsföring, ny fart rörelsen, nyrekrytering, etablering av Ubuntu på arbetsplatser.
Finns en bra guide för det till Ubuntu, 32 och 64 bit: http://www.ubuntu.se/threads/26284-Inst ... ntu-64-bit
Mobilt BankID funkar hur bra som helst, oavsett plattform.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

No1Viking skrev:Finns en bra guide för det till Ubuntu, 32 och 64 bit: http://www.ubuntu.se/threads/26284-Inst ... ntu-64-bit
Den guiden blir tyvärr inaktuell när BankID byggs om, och – enligt meddelade planer – stöd för Linux slopas.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

För tre år sedan började jag att planera för att byta dator. Jag hade en burk med P4 och Windows XP. Den ursprungliga planen var att köpa en OEM-licens (knappt tusen kr då) för Windows 7. Kostnaden var inget problem, men det störde mig att licensen endast gällde den versionen av Windows, och jag ogillar föråldrad mjukvara. Dessutom använde jag endast fri, eller åtminstone gratis mjukvara, förutom Windows, och det var en sak till som störde mig, att jag skulle behöva betala en licensavgift till Microsoft för att kunna använda gratisprogram från andra utgivare. Inte minst genom WebM-projektet hade jag blivit medveten om behovet och vikten av öppna lösningar och frihet från patent och licensavgifter.
På ett annat forum postade en medlem nyheter om en ny version av Mageia, vilket gjorde mig nyfiken. Jag laddade ned en iso och brände en ”live-CD”. Första intrycket var ”Wow, Linux(-distributioner) kan vara ett alternativ till Windows!”. Något år tidigare hade jag testat Ubuntu i VirtualBox, men då lyckades jag inte installera Opera och tappade intresset. Efter den positiva upplevelsen av Mageia gav jag Ubuntu en ny chans. Aktuell utgåva var 11.04, den första med Unity. Det blev ”Wow!” en gång till. Det kändes helt rätt, och var så olikt Windows XP man gärna kan önska. Jag övervägde inte fler alternativ, utan installerade Ubuntu med Wubi. Efter knappt en vecka formaterade jag hårddisken och gjorde en riktig Ubuntu-installation.
I början av augusti 2011 installerade jag Ubuntu på min då nybyggda dator. Några planer på att byta finns icke. Att ha ett både öppet och förstklassigt OS, samtidigt som jag undviker Microsoft och Apple, som beter sig allt sämre, är en kombination jag inte frivilligt överger. :)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Jag har vart självlärd av datorer sen sexårs åldern, och runt 2005 när jag var 15 hittade jag på ubuntus hemsida att man kunde beställa hem cdskivor gratis. Ja men gratis är gott. så beställde hem dessa live cd och drog igång dom i datorn. Allt rullade på fint, det var en ny miljö att lära men ack så spännande. Sen har jag kört linux lite till och från.

Runt 2009 körde jag linux fullt ut och var mästarnas mästare i skolan på det. Senare blev man fadder här. Nu har jag haft ett litet uppehåll och kört OS X där jag även jobbat proffesionellt med det på macsupport i göteborg. Men nu är jag tillbaka i linuxbanan igen och kör 14.04 för fulla muggar.

Anledning att jag kör linux? Ja det är gratis, fullt fungerande, men om man vill kan man få tänka till lite och möjligheterna är stora och många. Bara älskar det :).
Senast redigerad av 1 Luxwarp, redigerad totalt 6 gånger.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Zifilion skrev:Men nu är jag tillbaka i linuxbanan igen och kör 13.04 för fulla muggar.
13.04? :-\
Välkommen tillbaka. :)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

JoWa skrev:
Zifilion skrev:Men nu är jag tillbaka i linuxbanan igen och kör 13.04 för fulla muggar.
13.04? :-\
Välkommen tillbaka. :)
Lite felstavning där då va! 14.04 så klart ;)

Och tack! :D
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"