13.10 bootar inte i UEFI-läge

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bromskloss
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

13.10 bootar inte i UEFI-läge

Inlägg av Bromskloss »

Jag vore tacksam för hjälp med att få in Ubuntu på min nya, fina dator.

Ubuntu 13.10 lyckas inte boota när datorn är i UEFI-läge (i BIOS-läge går det).

Jag bootar från USB-minne och väljer "Try Ubuntu without installing" (med "nomodeset", annars tager det stopp direkt). Text rullar då förbi och sedan blir skärmen svart (bakgrundsbelysningen är fortfarande påslagen). Jag kan i detta läge trycka Ctrl+Alt+F1 och få en prompt.

Om jag istället väljer "Install Ubuntu" (med "nomodeset") så kommer konstigt nog allt det grafiska fram och jag kan installera. När jag startar om blir skärmen lila en stund men sedan svart (belysning påslagen). I detta läge fungerar inte Ctrl+Alt+F1

Dator: Webhallen Config L13-0303 (baserad på Clevo W230ST)
CPU: Intel Core i7-4700MQ
Video: Nvidia GTX765M (utöver det integrerade från Intel)

Xorg.0.log
lspci
dmesg
Antec

Re: 13.10 bootar inte i UEFI-läge

Inlägg av Antec »

Bromskloss

Inlägg av Bromskloss »

Antec skrev:Läs igenom den här sidan.. https://help.ubuntu.com/community/UEFI
sen läs det här också http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2184839
Tack för länkarna! Jag har läst dem, men hittar tyvärr inget i dem som jag tycker uppenbart stämmer in på min situation. Problemet för mig är alltså att jag inte får igång någon grafisk miljö.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag förstod det som nått annat, undrar om jag tänker rätt nu, men Windows startsektor som uppfann UEFI så gäller det att följa deras startsektion, läs här och ge inte upp!! http://www.rodsbooks.com/efi-bootloader ... eboot.html
Antec

Inlägg av Antec »

Jag förstår att det är inte kul att jag kan inte kan hjälpa dig direkt, tyvärr ät jag inte 100 nykter! förlåt!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kolla om du hittar något användbart i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... hilit=uefi
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bromskloss

Inlägg av Bromskloss »

vulfgar skrev:Kolla om du hittar något användbart i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... hilit=uefi
Tack för förslaget. Jag har nu läst igenom tråden och dessutom samtliga sidor som den länkar till. Det verkar dock röra sig om andra problem än mitt.
yamahoj

Inlägg av yamahoj »

Jag har precis samma problem. Har också försökt köra från en live CD men samma resultat. Försökte även med Ubuntu 12.04 samma beteende.
moderkort: GA-F2A88XM-DS2 (3.0)GIGABYTE
BIOS Ver: Dual bios. F7
CPU AMD AD785KXBJABOX A serie Black edition
2 x 4 GB DDR3.
Läser om installationproblem men hittar ingen lösning.
Kan nån vänlig själ hjälpa mig?
Bromskloss

Inlägg av Bromskloss »

yamahoj skrev:Jag har precis samma problem. Har också försökt köra från en live CD men samma resultat. Försökte även med Ubuntu 12.04 samma beteende.
moderkort: GA-F2A88XM-DS2 (3.0)GIGABYTE
BIOS Ver: Dual bios. F7
CPU AMD AD785KXBJABOX A serie Black edition
2 x 4 GB DDR3.
Läser om installationproblem men hittar ingen lösning.
Kan nån vänlig själ hjälpa mig?
Jag hittade ingen lösning, men för mig fungerade det att köra Ubuntu 14.04 i stället.
Användarvisningsbild
Peyam

Inlägg av Peyam »

Din moderbord kan ju läsa två usb läge. En i vanlig läge(som jag kallar det) och den andra i eufi läge. Testa båda! Eller ladda ner igen och gör en usb stick. kör med andra usb portar. Allt kan ju hända
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
yamahoj

Inlägg av yamahoj »

Jag har försökt med USB sticks i olika usb-portar med problemet kvarstår. börjar misstänka den bootloader som finns i installationprogrammet inte matchar den som finns på moderkortet. Detta kan vara ett problem eftersom det inte finns ngn std och varje tillverkare kan ha sin egen variant.
En annan tanke är att när jag får upp installationmenyn i c och editerar grub commandrad men vad ska jag skriva för command? GRUP> ?????
yamahoj

Inlägg av yamahoj »

Har äntligen lyckats lösa problemet.
Gigabyte sa att Biosen måste vara minst F4, skickade kortet till komplett.se för omladdning. Moderkort och CPU fick en begränsad funktion men det gick inte att ladda i Ubuntu. Komplett laddade BIOS F7a som är en betaversion med vissa buggar. Detta hjälpe för att få ingång någon som helst kommunikation med moderkortet. Mitt problem med hängning efter en stunds boot löstes sedan genom att jag laddade i BIOS F6 (ej BETA) och allt funkar. Mycket arbete för att lösa ett litet problem. En rekommendation är att vara mycket försiktig med att använda BETA-versioner av BIOS,
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"