Diskussion om LoCots organisation

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Diskussion om LoCots organisation

Inlägg av Osprey »

För de som är intresserade så pågår det just nu en diskussion om organisationen av LoCot under Forumgranskning, i tråden Tråd 1 - Definition av forumet. Alla som är intresserade är välkomna!! :)

För att kunna se och skriva där krävs medlemskap i gruppen "Debatt" och detta söker man via "[Kontrollpanelen]->[Användargrupper]"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Diskussion om LoCots organisation

Inlägg av HakanS »

Nu har det även startats en diskussion om Förslag till regler för Grupper.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:Nu har det även startats en diskussion om Förslag till regler för Grupper.
Ett utmärkt förslag framtaget av Osprey!

Vi har redan påpekat vissa brister i förslaget, brister som Osprey redan har korrigerat. Jag skulle tro att förslaget är klart i stora drag redan nu. Jag ser förslaget som ett steg på vägen att bli ett godkänt LoCo. Det vill väl alla skulle jag tro, att bli ett godkänt LoCo!

För att kunna läsa och delta i diskussionen om förslaget, så måste man vara medlem i gruppen Debatt. För att bli medlem i den gruppen så går man till sin Kontrollpanel och väljer Användargrupper i vänsterkolumnen, där kan man välja att gå med i gruppen Debatt.

Mvh Rune.K
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Bara det inte startas för många trådar parallelt för då är det ätt hänt att man tappar den röda tråden och det blir för rörigt och det blir en salig soppa av allt som mynnar ut i total förvirring.
Var sak har sin tid och var sak har sin plats samt en sak i taget.
:D
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Hade ett givande samtal med en medlem i Loco Council. De hjälper gärna till i översynen som gäller vår organisation.
Jag tycker att vi ska ta emot den hjälp de kan bistå med.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:Hade ett givande samtal med en medlem i Loco Council. De hjälper gärna till i översynen som gäller vår organisation.
Delar du med dej av hur du har beskrivit situationen här!?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

HakanS skrev:Hade ett givande samtal med en medlem i Loco Council. De hjälper gärna till i översynen som gäller vår organisation.
Det tycker jag ockkså men förstår Loco council (LC) det "Svenska" systemet eller måste vi börja med att förklara det också för LC?

Innan vi kan dra in LC i det hela så måste vi kunna förklara problemen/problemet som vi har i detta LoCo på ett enkelt och lättförståeligt sätt för LC annars kommer inte ens LC kunna hjälpa vårat LoCo.

Enligt min åsikt så behöver vi inte dra in LC i detta just nu då Osprey har full koll på översynen av detta LoCo och tagit fram bra förslag hitills. Jag har fullt förtroende för Osprey att han klarar av detta.
HakanS
Global Moderator

Re: Sv: Diskussion om LoCots organisation

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:... förstår Loco council (LC) det "Svenska" systemet eller måste vi börja med att förklara det också för LC?
Vad menar du med "Svenska systemet"?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Låter intressant eftersom vi nu ändå diskuterar organisation.

Det bästa är ju att en person utifrån kanske ser med helt opåverkade ögon coh i deta fallet har h*n väl också stor erfarenhet av problem och hur man löser dem, få igång grupper osv från många fler LoCon.

@Harlekin33, att ta emot synpunkter från LoCo council är på intet sätt ett misstroendevotum mot Osprey. Det innebär inte heller att hans sammanställningar kommer att förkastas. Kanske det istället blir tvärtom. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Frågan är varför inte HakanS tog upp det här på IRC-mötet som vi hade för 2 dagar sedan?
Så mycket har inte situationen förändrats på 2 dagar.

Vi håller på med en översyn och granskning som vi tog beslut om på ett IRC-möte, man kan undra vad HakanS är ute efter när han tydligen kontaktar LoCo Council på eget bevåg. Det är inte alls i linje med vad man förvänta sej av en loco-medlem som har undertecknat CoC.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Alltså,

Vi ska ha Grupper som fungerar och regler för detta

Vi ska ha Gruppldare i varje grupp och regler för detta

Vi ska en TL som kan deleger ut jobb till grupper och även råd, stöd samt inte vara tandlös när konflikter inom grupper uppstår och regler för detta.

Vi ska ha en forumadminstration och moderatorer som fungerar och jobbar som dom ska på ett bra sätt och regler för detta.

(Nu börjar jag låta som en ISO certifierare.)

Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 19 gånger.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Harlekin33 skrev:...
Vi ska ha en forumadminstration och moderatorer som fungerar och jobbar som dom ska på ett bra sätt och regler för detta.
...
Det är exakt det vi försöker åstadkomma med hjälp av Osprey's Översyn och Granskning, men jag har en känsla av att det inte gillas av alla...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Rune.K skrev:
Harlekin33 skrev:...
...
Det är exakt det vi försöker åstadkomma med hjälp av Osprey's Översyn och Granskning, men jag har en känsla av att det inte gillas av alla...
Jag skiter fullständigt i om det gillas av alla eller inte. Vi har påbörjat en översyn och den är bra hittills och den ska genomföras. Dom som inte gillar översynen har sin chans sen att kunna rösta om förslagen när allt är klart.

HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Rune.K skrev:Vi håller på med en översyn och granskning som vi tog beslut om på ett IRC-möte, man kan undra vad HakanS är ute efter när han tydligen kontaktar LoCo Council på eget bevåg. Det är inte alls i linje med vad man förvänta sej av en loco-medlem som har undertecknat CoC.
Beslutet som togs på loco-mötet rörde översyn och granskning av forumets regler och moderering. När nu denna översyn börjat handla om locots organisation och arbetssätt så anser jag att det kan vara bra att ta hjälp av Loco Council.
För övrigt har jag inte tagit kontakt med Loco Council utan det var ett samtal med bl.a en Loco Council-medlem på en irc-kanal.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

@HakanS:

Hur ska vi kunna förklara för LoCo council vad vi håller på med när översynen inte ens är klar?

Är det inte bättre att vi först gör översynen och sen presenterar förslagen för LoCo Council (helst på Engelska) och så får vi ett utlåtande vad dom tycker?

???
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Harlekin33 skrev:Hur ska vi kunna förklara för LoCo council vad vi håller på med när översynen inte ens är klar?
De kan ju hjälpa till med översynen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:
Harlekin33 skrev:Hur ska vi kunna förklara för LoCo council vad vi håller på med när översynen inte ens är klar?
De kan ju hjälpa till med översynen.
Översätter du alla inläggen då, så att de får en möjlighet att sätta sig in i läget?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Översätter du alla inläggen då, så att de får en möjlighet att sätta sig in i läget?
Jag tror de föredrar att diskutera via IRC.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

HakanS skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Översätter du alla inläggen då, så att de får en möjlighet att sätta sig in i läget?
Jag tror de föredrar att diskutera via IRC.
Det tror jag också. Och eftersom det är näst intill omöjligt att förmedla bakgrunden till våra diskussioner på det sättet, tror jag att värdet av att tillfråga dem är begränsat. De kan rimligen bara bistå med allmänt hållna råd.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Och eftersom det är näst intill omöjligt att förmedla bakgrunden till våra diskussioner på det sättet, tror jag att värdet av att tillfråga dem är begränsat. De kan rimligen bara bistå med allmänt hållna råd.
Varför skulle det vara näst intill omöjligt?
Jag tror du underskattar Loco Council när du säger att de bara kan komma med allmänt hållna råd. Har du erfarenhet av Loco Council eller dess medlemmar?
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"