Problem med hembrända CD-skivor (gäller Ubuntu och Mint)

Problem med att spela musik, film osv.
Städarn

Problem med hembrända CD-skivor (gäller Ubuntu och Mint)

Inlägg av Städarn »

Hej.

Tänkte spela lite musik på min dator idag men det ville inte fungera. Jag fick ett felmeddelande liknande bilden. CD-skivorna är brända med Windows Vista (vågar jag skriva det) och brukar fungera med olika spelare. Det här var dock första gången jag testade dem i min Linux dator.

Testade också med med Ubuntu dator men fick samma meddelande. Testade olika skivor men med samma resultat. Skivor brända under Linux fungerade det dock utmärkt (nåja, optiken var lite känslig så VLC startade 2 gånger men i alla fall) . Det är bara dessa "Windows skivor" som inte fungerar.

Testade till sist en skiva i bilstereon och den startade snällt. Finns det någon som kan förklara för mig vad detta felmeddelande betyder? Jag skulle ju kunna göra nya skivor under "rätt" OS men det är lite pill. Min datorutrustning är gammal men fungerar tillförlitligt.
Felcd.png
Felcd.png (24.68 KiB) Visad 5327 gånger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Problem med hembrända CD-skivor (gäller Ubuntu och Mint)

Inlägg av Osprey »

Jag skulle gissa att det är filutforskaren (Nautilus eller Caja) som försöker montera och öppna CD:n som en data-CD, vilket givetvis inte går.

För att hindra det så öppna en filutforskare och gå till "[Redigera] -> [Inställningar] -> [Media]" och ställ in rätt saker där. Eventuellt måste du kryssa i "Fråga eller starta aldrig program vid inmatning av media"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn

Inlägg av Städarn »

Jag kunde tyvärr inte riktigt förstå vad du menade med "filutforskare". Är det "Filhanteraren" du menar (finns under "Hem" ikonen ) ? Jag hittade i vart fall ingen rubrik som heter Media under inställningar där.

På Mint datorn gick jag in i Systeminställningar - Detaljer - Flyttbart media och valde "gör ingenting" vilket blev ganska lyckat. Volymen monteras som en ljudskiva och blir synlig på skrivbordet. Inget felmeddelande presenteras. Då kan jag starta Movie player och markera alla ljudspåren under Öppna. (Mitt Mint 13 är inte så lite inkonsekvent här: Det skulle vara helt på svenska men hela systemet verka använda "svengelska" istället).

I Ubuntu fungerar dessvärre inte denna manöver. Resultatet blir att ett snarlikt felmeddelande presenteras med skillnaden att Tomboy inte kan spela upp skivan. (Tomboy är så vitt jag förstår Tomboy anteckningar). Ändrar då valet under Systeminställningar - Detaljer - Flyttbart media till "Fråga vad som ska göras" så fungerar det bättre. Jag kan välja Öppna i Ljuduppspelaren och markera alla ljudspåren. Att "Spela upp ljudskiva" fungerar inte.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag kör engelska i mitt system så vissa saker kanske heter lite annorlunda på svenska än det jag skriver, leta efter något liknande. :)

Gå in i systeminställningar och klicka på detaljer och välj flyttbar media. Där kan du ändra lite bland alternativen och se om det funkar bättre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Städarn skrev:Jag kunde tyvärr inte riktigt förstå vad du menade med "filutforskare". Är det "Filhanteraren" du menar (finns under "Hem" ikonen ) ? Jag hittade i vart fall ingen rubrik som heter Media under inställningar där.
Jo precis filutforskare eller filhanterare eller vad man nu kallar det, jag vet inte om det finns något standardiserat namn. I Caja ska du iallafall kunna hitta en flik för Media.

Men prova vulfgars förslag också, för det är samma sak på ett annat sätt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Ubuntu Tweak har inställningsmöjligheter på sin administration sektion ställa in saker i detalj. Enkel och bra verktyg Ubuntu Tweak.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"