Jag har en HP Pavilion 17 Notebook PC (Processor: AMD A4-5000 APU med Radeon(TM) HD Graphics 1.50GHz; RAM: 8,00Gb; x64).
Det här är vad jag gjorde...
Jag har i huvudsak följt stegen som beskrivs på följande länk: (http://www.everydaylinuxuser.com/2013/0 ... ndows.html).
Först så krympte jag Windows partition för att få ett ledigt utrymme 465,5Gb. Jag stängde även av "Fast boot" och inaktiverade både "Legacy support" och "Secure boot".
Därefter startade jag om datorn med en "bootable USB thumb drive", med 64-bit 13.10 Ubuntu versionen. Dock, när jag valde "Install Ubuntu" på GRUB menyn, så fick jag inte fram Ubuntu "GUI"....bara en svart skärm...Detta löste jag genom att starta om, men innan jag valde "Install" på GRUB menyn, skrev jag "e" (edit) så att jag kunde ändra i skriptet. Innan meningen "quiet splash", inkluderade jag följande tilläg: "acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor". Den här gången fick jag nu istället upp en ruta som sa: "Your screen, graphics card, and input device settings could not be detected correctly. You will need to configure these yourself. Ok".När jag klickade ok, hade jag 4 valmöjligheter, varav INGET funkade.... Fortfarande bara en svart skärm...
Problemet med "graphic card" löste jag med hjälp av följande länk: (http://askubuntu.com/questions/384974/u ... hics-error). Enligt denna länk, orsakades problemet pga att jag hadde en konflikt mellan olika "graphic mode". Jag kan bara använda ett , "lightdm" eller "gdm". Genom att starta om datorn (och samma felmedelande om "graphic card"), tryckte jag (Alt+ctr+F1) för att få fram ett "virtual terminal". I detta terminalfönster loggade jag in och skrev: "sudo apt-get install gdm". Efter installationen fick jag ett fönster som visade mig olika "graphic mode". Jag valde "gdm" och skrev "sudo reboot". Det funkade...
Äntligen hade jag fått fram "Ubuntu Installation GUI" och kunde börja installationen. Vid denna installation valde jag "Something Else" för att få upp ett "partitioning window". I detta valde jag det frigjorda utrymmet ("free space", 488094Mb), klickade på "+" symbolen och skapade en "logical partition" (Partition mounted to "/", size set to 50Gb, and the partition type set to EXT4). Jag gjorde en andra "logical partition" på restrerande fria utrymmet (minus 16Gb), =438076Mb. Den här gången valde jag (Partition mounted to "/HOME" and type set to EXT4). Sist gjorde jag en tredje "partition" på kvarstående ledigt utrymme (16,7Gb) och valde SWAP som "and choose SWAP som "type". Jag använde "dev/sda ADA_WDC_WD10JPVX-60J (1,0TB)" att installera "bootloader" på.
Därefter lyckades jag med att avsluta installationen.
Dock, när jag "bootar" Ubuntu, får jag som sagt bara upp en svart pront. Var är Desktoppen