Varför får jag ej någon "Desktop" efter installationen ???

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bojohanneson

Varför får jag ej någon "Desktop" efter installationen ???

Inlägg av bojohanneson »

Jag gjorde en "dual boot" av Ubuntu 13.10 på min HP dator med Windows 8.1 förinstalerad. Dock, när jag startar datorn efter installationen, får jag bara upp en svart pront. Var är skrivbordet ???

Jag har en HP Pavilion 17 Notebook PC (Processor: AMD A4-5000 APU med Radeon(TM) HD Graphics 1.50GHz; RAM: 8,00Gb; x64).

Det här är vad jag gjorde...
Jag har i huvudsak följt stegen som beskrivs på följande länk: (http://www.everydaylinuxuser.com/2013/0 ... ndows.html).

Först så krympte jag Windows partition för att få ett ledigt utrymme 465,5Gb. Jag stängde även av "Fast boot" och inaktiverade både "Legacy support" och "Secure boot".

Därefter startade jag om datorn med en "bootable USB thumb drive", med 64-bit 13.10 Ubuntu versionen. Dock, när jag valde "Install Ubuntu" på GRUB menyn, så fick jag inte fram Ubuntu "GUI"....bara en svart skärm...Detta löste jag genom att starta om, men innan jag valde "Install" på GRUB menyn, skrev jag "e" (edit) så att jag kunde ändra i skriptet. Innan meningen "quiet splash", inkluderade jag följande tilläg: "acpi_osi=Linux acpi_backlight=vendor". Den här gången fick jag nu istället upp en ruta som sa: "Your screen, graphics card, and input device settings could not be detected correctly. You will need to configure these yourself. Ok".När jag klickade ok, hade jag 4 valmöjligheter, varav INGET funkade.... Fortfarande bara en svart skärm...

Problemet med "graphic card" löste jag med hjälp av följande länk: (http://askubuntu.com/questions/384974/u ... hics-error). Enligt denna länk, orsakades problemet pga att jag hadde en konflikt mellan olika "graphic mode". Jag kan bara använda ett , "lightdm" eller "gdm". Genom att starta om datorn (och samma felmedelande om "graphic card"), tryckte jag (Alt+ctr+F1) för att få fram ett "virtual terminal". I detta terminalfönster loggade jag in och skrev: "sudo apt-get install gdm". Efter installationen fick jag ett fönster som visade mig olika "graphic mode". Jag valde "gdm" och skrev "sudo reboot". Det funkade...

Äntligen hade jag fått fram "Ubuntu Installation GUI" och kunde börja installationen. Vid denna installation valde jag "Something Else" för att få upp ett "partitioning window". I detta valde jag det frigjorda utrymmet ("free space", 488094Mb), klickade på "+" symbolen och skapade en "logical partition" (Partition mounted to "/", size set to 50Gb, and the partition type set to EXT4). Jag gjorde en andra "logical partition" på restrerande fria utrymmet (minus 16Gb), =438076Mb. Den här gången valde jag (Partition mounted to "/HOME" and type set to EXT4). Sist gjorde jag en tredje "partition" på kvarstående ledigt utrymme (16,7Gb) och valde SWAP som "and choose SWAP som "type". Jag använde "dev/sda ADA_WDC_WD10JPVX-60J (1,0TB)" att installera "bootloader" på.

Därefter lyckades jag med att avsluta installationen.

Dock, när jag "bootar" Ubuntu, får jag som sagt bara upp en svart pront. Var är Desktoppen ???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Varför får jag ej någon "Desktop" efter installationen ?

Inlägg av Osprey »

Prova med att köra kommandot "startx" och se vad det skriver ut för meddelande...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

När jag skrev in "startx" rasslade en massa "obegripliga" rader förbi, alla rader startade med "(EE)"...

På slutet stod det:
(EE) Segmentation fault at address 0x8
(EE) Fatal server error:
(EE) Caught signal 11 (Segmentation fault). Server aborting.
(EE) Please consult the X.Org Foundation support at http://wiki.x.org for help
(EE) Please also check the log file at "/var/log/Xorg.0.log" for additional information.
(EE) Server terminated with error (1). Closing log file.
xinit: giving up
xinit: unable to connect to X Server: Connection refused
xinit: Server error.

- - - Tyvärr är detta obegripligt för mig - -
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

EE står för ERROR, det finns bland annat även II för Information och WW för Warning, men att du får EE är hur som helst allvarligt.

Eftersom jag inte ser hela utskriften så kan jag inte exakt avgöra vad det är som är fel. Men "Segmentation fault" betyder t.ex oftast att en process har kraschat. Efter det talar den i princip bara om att den avbryter uppstarten för att den råkat ut för ett allvarligt fel.

Om du kan få med 10-15 rader till så kan vi kanske se vad det är som har kraschat och kanske varför...
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Hej Osprey. Tack för all hjälp.

...Har ägnat ett dygn åt att installera och få igång en trådlös skrivare via terminalen. Detta för att scanna in Xorg.0.log filen som har över 500 rader (visste inte vilka 15 rader som kan vara till hjälp).

Dock, man får inte bifoga filer som är över 2Mb, så det sket sig ochså....

Vet du nått sätt som jag kan bifoga filen på (5.88 MB), (Winzip kunde inte göra den mindre än 2Mb). Eller VET DU VAD DU LETAR EFTER....

/Bo
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I första hand är det nog de närmaste 20 raderna före de du redan visat som är intressanta. Det som står innan det är nog mest utskrifter från hur det såg ut så länge det funkade och där finns antagligen inte någon direkt info om felet.

Ett alternativ till att scanna är att kopiera Xorg.0.log till Windowspartitionen och klistra in den i forumet här därifrån.

Montera windowspartitionen gör du med:

Kod: Markera allt

mount -t ntfs-3g /dev/<windowspartitionen> /mnt
...där "<windowspartitionen>" är namnet på din windowspartition, typ "sda2" eller så. Sedan är det bara att kopiera loggen med "cp /var/log/Xorg.0.log <någonstans-på-windows-C:>"...

Sedan måste du förstås starta upp Windows och klistra in loggen här, men det är ju inte så krångligt om nu bara Windows funkar (vilket det bör göra)...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du skulle iofs kunna prova det här först:

/usr/share/recovery-mode/options/network
/usr/share/recovery-mode/options/dpkg
reboot
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Tack Osprey

Jag kom just på den briljanta iden, att klistra in "Xorg.0.log" loggen EN sida i taget....(tänk vad lite sömn kan göra)...

Här är sista sidan...(p.9)
Bilagor
p.9.pdf
(216.8 KiB) Nerladdad 144 gånger
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Ursäkta kvaliteten på filen ovan (testade just att öppna och läsa den)....
Får försöka på ditt sätt...

/Bo
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag hade nog provat att byta inloggningshanterare i det här fallet, jag har sett att det kan vara problem med den. Skulle det inte hjälpa så är det ingen skada skedd iallafall. kdm är en annan inloggnigshanterare...

När du är vid prompten och har kontakt med internet, det enklaste brukar vara att koppla in en nätverkskabel.

Skriv

sudo apt-get install kdm
efter ett litet tag får du upp ett dialogfönster där du blir ombedd att välja inloggningshanterare. Välj och markera kdm med piltangenterna. Navigera med TAB-tangenten till OK-knappen och tryck Enter.

När installationen är klar, skriv

sudo reboot
Det startar om datorn.

Lycka till! :)
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Hej Rune, tack för hjälpen.

Jag gjorde exakt det du sa, och en massa filer laddades ner.

Dock, efter omstart får jag fortfarande bara upp en svart pront. Ingen desktop (Unity).

:'(
Antec

Inlägg av Antec »

Hej har du provat installera systemet så här? https://help.ubuntu.com/13.10/installation-guide/
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

"I suggest the following simple steps:"

"Boot your system with ubuntu live CD or live USB.

Open the terminal and run the command sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair && sudo apt-get update

Then install boot repair by running the command sudo apt-get install -y boot-repair && boot-repair

"Launch the boot repair after installing. For example, from the menu, use System->Administration->Boot-Repair (Ubuntu xx.xx only) and follow the instructions."

"It may take 15-20 min to figure out the problem and to fix it."

For more help go to the link https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Källa är ask Ubuntu: http://askubuntu.com/questions/197833/r ... scue-crash
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Tack alla som försöker hjälpa....

Men det verkar som om jag går runt i cirklar.

Osprey:
jag har en Xorg.0.log fil som jag ej kan bifoga (man får bara bifoga 2Mb). Jag klarar inte av att få den från Ubuntu delen till Windows delen, så att jag kan göra en mycket mindre text. Ubuntu visar vilka partieringar jag har, men jag vet inte vilken som hör till Windows (Inga namn). Om jag går omvägen via Windows, och kollar storlekarna på Diskhanteraren, så stämmer inte storlekarna på dem olika partieringarna. Sålunda, jag vet inte vad jag ska skriva när jag ger kommandot:
"mount -t ntfs-3g /dev/<windowspartitionen> /mnt

Inte heller funkade det att skriva:
sudo /usr/share/recovery-mode/options/network
sudo /usr/share/recovery-mode/options/dpkg

Rune:
Instal kdm funkade inte heller. Ingen förändring.

Antec:
Jag har givetvis tittat i dessa manualer, men jag hittar ingenting där som förklarar hur jag ska göra en dual boot tillsammans med Windows 8.1

Pink Panther:
Jag får samma problem som i början om jag försöker boota från min USB sticka (och välja "prova Ubuntu utan att instalera" (jag antar att det är detta som menas med att köra Ubuntu "live")). Jag får inte upp Ubuntu installation GUI, utan bara en box som säger att jag har problem med "low-graphics mode".
Jag lyckades lösa detta på min dator, men vet ej hur jag kan göra det på ett USB minne...???

??? ??? ???
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

bojohanneson skrev:Ubuntu visar vilka partieringar jag har, men jag vet inte vilken som hör till Windows (Inga namn). Om jag går omvägen via Windows, och kollar storlekarna på Diskhanteraren, så stämmer inte storlekarna på dem olika partieringarna.
Om du visar utskriften från "fdisk -l" och/eller "parted -l" så ska vi nog lyckas lista ut vilken partition som är Windows... :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Bara en snabb tanke, det är kanske lättare att montera en USB-sticka och kopiera filerna dit.

De brukar alltid vara FAT32-formaterade.

Du Osprey, vet kommandona... :)

Har lite bråttom med annat...
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Tack för att ni orkar...

INGET händer när jag skriver "fdisk -l" eller "parted -l".........
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag uppfattar nu ditt problem som följande.

"How to fix “The system is running in low-graphics mode” error?"

http://askubuntu.com/questions/141606/h ... mode-error

Bilden som visas tråden är nog identiskt med vad du får upp på skärmen. Det berör med största sannolikhet dina grafiska drivrutiner. De installeras inte korrekt. Det har mycket lite med "grub" att göra. Får du problem med "grub" kan vi ta det senare.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Att du inte får ut något med fdisk -l eller parted -l är mycket märkligt, båda de kommandona ska visa innehållet på disken med alla partitioner. Och den hittar ju bevisligen minst en disk eftersom den är uppbootad ifrån den....

Rune.K:s förslag med en USB-pinne är ju också alldeles utmärkt och isåfall får du först leta vad pinnen heter med "lsusb" och sedan montera den på t.ex /mnt med "mount -t vfat /dev/<pinnens-disknamn> /mnt" och kopiera Xorg loggen dit med "cp /var/log/Xorg.0.log /mnt".

[Edit] Det där med att den eventuellt kör i något låggrafikläge är inget speciellt att fästa någon vikt vid, eftersom det grundläggande problemet är just att du inte får igång X11....
bojohanneson

Inlägg av bojohanneson »

Följande händer:

>lsusb
Bus 002 Device 002:ID 04f2:b3a6 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 002 Device 001:ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001:ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002:ID 125f:0000 A-DATA Technology Co., Ltd
Bus 001 Device 001:ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001:ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001:ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 005 Device 001:ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

>sudo mount -t vfat /dev/"A-DATA Technology Co., Ltd" /mnt
mount: special device /dev/A-DATA Technology Co., Ltd does not exist

.....Vore det inte lättare att jag skickat min "Xorg.0.log" med ett vanligt email istället ?????

Skicka en förfrågan till mitt email "bojohanneson@gmail.com" så skickar jag den till alla som är intresserade.

Tack på förhand
/Bo
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"