Hur installerar man Linux Ubuntu på bästa sätt?
Hur installerar man Linux Ubuntu på bästa sätt?
Jag har en äldre bekant kvinna 69 år som så gärna vill gå över till Linux Ubuntus OS
Hon har för närvarande WIN XP. som hon har mest krångel med.
Finns det någon bruksanvisning på hur man installerar Linux, moment för moment
med steg1 Installera Ubuntu på en DVD skiva och hur hon ska välja 32 eller 64 bit
o.s.v. Hur hon ska mata in skivan och vilken F knapp hon ska trycka på?
Alltså en heltäckande bruksanvisning in i minsta detalj önskas!
Om jag hade bott i Malmö så hade jag kunnat fixa denna installation hemma hos henne. Men jag bor i Sthlm, så det blir svårt.
med steg1 Installera Ubuntu på en DVD skiva och hur hon ska välja 32 eller 64 bit
Om jag hade bott i Malmö så hade jag kunnat fixa denna installation hemma hos henne. Men jag bor i Sthlm, så det blir svårt.
Re: Hur installerar man Linux Ubuntu på bästa sätt?
Hej!
Kanske någon av dessa guider kan vara till hjälp.
https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall
http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... rm-support
https://help.ubuntu.com/lts/installation-guide/amd64/
Mvh Nemo
Kanske någon av dessa guider kan vara till hjälp.
https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall
http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... rm-support
https://help.ubuntu.com/lts/installation-guide/amd64/
Mvh Nemo
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur skulle det fungera om man installerade Ubuntu eller vad man väljer på en HD och skickar den med Posten.
För att monteras in i datorn i malmö.(lite enklare för henne)
Skulle det vara möjligt, med gamla fat 32 system i Windows så fungerade det, det som hände då var att systemet ville ha en massa nya drivrutiner etc....
Skulle maskinen vara uppkopplad till internet så skulle det inte vara något problem.
Men som sagt jag vet inte men någon annan kanske kan bekräfta
om det går eller inte....
För att monteras in i datorn i malmö.(lite enklare för henne)
Skulle det vara möjligt, med gamla fat 32 system i Windows så fungerade det, det som hände då var att systemet ville ha en massa nya drivrutiner etc....
Skulle maskinen vara uppkopplad till internet så skulle det inte vara något problem.
Men som sagt jag vet inte men någon annan kanske kan bekräfta
om det går eller inte....
Och vad ska man tycka om hans betyg?
När jag nämnt för honom att jag skulle hjälpa en äldre dam med att installera Ubuntu.
Citat
Jag har kört många olika linux-distar. Det är INTE guld och gröna skogar som ni fanbois försöker påstå, maken om vilket skräp linux är i grunden har jag inte sett. Jag har aldrig haft större problem med windows. Med linux är du garanterat tvungen att avsätta MÅNGA timmar i konsollen för att försöka fixa nåt skit eller få något annat att fungera..
Men som sagt. ställer du upp som 24/7/365-support till alla som installerar linux på din uppmaning, så visst kör på, för problem kommer komma, "deras" program de använder fungerar inte, deras spel fungerar inte, massa guider med knasiga konsoll-komandon icke-datornördar tror det är marsianska osv..
När jag nämnt för honom att jag skulle hjälpa en äldre dam med att installera Ubuntu.
Citat
Jag har kört många olika linux-distar. Det är INTE guld och gröna skogar som ni fanbois försöker påstå, maken om vilket skräp linux är i grunden har jag inte sett. Jag har aldrig haft större problem med windows. Med linux är du garanterat tvungen att avsätta MÅNGA timmar i konsollen för att försöka fixa nåt skit eller få något annat att fungera..
Men som sagt. ställer du upp som 24/7/365-support till alla som installerar linux på din uppmaning, så visst kör på, för problem kommer komma, "deras" program de använder fungerar inte, deras spel fungerar inte, massa guider med knasiga konsoll-komandon icke-datornördar tror det är marsianska osv..
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag ger det betyget underkänt.
Jag känner inte alls igen hans problem.
Att Windows fungerar i utan större problem innebär inte att Linux skulle vara dåligt.
Jag känner inte alls igen hans problem.
Att Windows fungerar i utan större problem innebär inte att Linux skulle vara dåligt.
Nu vet jag inte vilken eller vilka linux-distar som personen ifråga har provat, men jag känner inte igen mig i hans beskrivning. Visst finns det tillfällen då det kan strula, men inte mer än det är i Windows. För mig har det faktiskt över lag fungerat betydligt bättre med Ubuntu än det gjort med Windows, fast det är bara min personliga upplevelse och inget som jag kan säga gäller rent generellt.Tjadden skrev:Och vad ska man tycka om hans betyg?
Citat
Mvh Nemo
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Den som skrivit det har nog installerat någon linux-dist, typ ubuntu, på väääldigt länge.Tjadden skrev:Och vad ska man tycka om hans betyg?
Citat
Min mamma, som är 80+, har haft linux på sin dator sen feisty. Jag har uppgraderat till nyaste LTS med jämna mellanrum men den senaste klarade hon själv. När hon fick sin dator så räknade jag med att behöva supporta en hel del, men icke, hon har i stort sett klarat sej själv, det har bara varit uppgraderingarna till ny verison hon behövt hjälp med så jag köper inte alls ovanstående.
Hon har under hela tiden varit väldigt nöjd och särskilt när det fåtal av hennes vänner som har dator, då med windows, inte vågat använda dessa pga rädsla för virus.
Nu installerar hon ju inte en massa program och hon spelar inte, men hon betalar räkningar och googlar flitigt och använder lite bildbehandling och officeprogram. Det som förvånat mej mest är just frånvaron av supportbehov, jag trodde att jag skulle behöva rycka ut betydligt oftare än max nån gång om året.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har en erfarenhet av att de flesta tror att Linux är en dålig efterapning av Windows och säger bestämt nej när jag vill att de provar Linux en tid.
De som till slut går över till Linux blir så glada över att det är mycket enklare allting och t.o.m. och har kommit snabbt igång med både det ena och andra, med orden att det här trodde jag aldrig, att jag så snabbt lärde mig Linux!
Jag har även Win 7 och jag förstår inte varför jag inte avinstallerar den, när den visar på att jag måste rensa den ifrån skräp när jag startar den, som var det sista jag gjorde innan jag släckte ner Win 7 och stängde datorn för dagen. Nu undrar jag över, var kommer allt skräp ifrån när den inte ens är körd utan bara uppstartad?
De som till slut går över till Linux blir så glada över att det är mycket enklare allting och t.o.m. och har kommit snabbt igång med både det ena och andra, med orden att det här trodde jag aldrig, att jag så snabbt lärde mig Linux!
Jag har även Win 7 och jag förstår inte varför jag inte avinstallerar den, när den visar på att jag måste rensa den ifrån skräp när jag startar den, som var det sista jag gjorde innan jag släckte ner Win 7 och stängde datorn för dagen. Nu undrar jag över, var kommer allt skräp ifrån när den inte ens är körd utan bara uppstartad?
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Frågor om Windows skriver du lämpligtvis här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=61 (eller i något Windows-forum.)Tjadden skrev:Jag har även Win 7 och jag förstår inte varför jag inte avinstallerar den, när den visar på att jag måste rensa den ifrån skräp när jag startar den, som var det sista jag gjorde innan jag släckte ner Win 7 och stängde datorn för dagen. Nu undrar jag över, var kommer allt skräp ifrån när den inte ens är körd utan bara uppstartad?
- Osprey
- Kontakt:
...allt skräp kommer från Microsoft, det mesta ingår i installationen......Tjadden skrev:Nu undrar jag över, var kommer allt skräp ifrån när den inte ens är körd utan bara uppstartad?
(förlåt, kunde inte låta bli

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Det bästa sättet at installera ubuntu finns inte längre. Jag saknar tider då man kunde individuellt välja paketer man ville ha. Tyvärr så har det försvunnit pga att linux utvecklarna är gamla pc användare som försöker porta linux till pc.
Bästa sättet att installera linux låter inte så spännande. men vad man kan göra för att optimera användningen är viktigare.
Bästa sättet att installera linux låter inte så spännande. men vad man kan göra för att optimera användningen är viktigare.
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
OSprey har rätt. Windows lägger mkt skit i speciellt bootningen. Den ignonerar fel vilket leder till att många dual installationer inte går som de ska. men jag hoppas att du inte får ngt problem
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Jag kan delvis instämma det vore bäst om självaste bara operativsystemet blev installerad, oftast får jag sätta mig ner och rensa undan allt jag inte vill ha och installera det jag vill ha.Det är bra med de olika förråden finns för då vet man att tar man program från de så fungerar oftast uppdateringarna till de programmen.Peyam skrev:Det bästa sättet at installera ubuntu finns inte längre. Jag saknar tider då man kunde individuellt välja paketer man ville ha. Tyvärr så har det försvunnit pga att linux utvecklarna är gamla pc användare som försöker porta linux till pc.
- Osprey
- Kontakt:
Ubuntu är ju utformat för att vara enkelt att använda/installera och för att det "ska passa alla". Detta gör ju att det automatiskt innehåller en hel del "som de flesta vill ha" och att det blir svårare att få det "precis som man vill ha det" om man har speciella önskemål.norhager skrev:Jag kan delvis instämma det vore bäst om självaste bara operativsystemet blev installerad, oftast får jag sätta mig ner och rensa undan allt jag inte vill ha och installera det jag vill ha.Det är bra med de olika förråden finns för då vet man att tar man program från de så fungerar oftast uppdateringarna till de programmen.Peyam skrev:Det bästa sättet at installera ubuntu finns inte längre. Jag saknar tider då man kunde individuellt välja paketer man ville ha. Tyvärr så har det försvunnit pga att linux utvecklarna är gamla pc användare som försöker porta linux till pc.
Vill man välja mer själv så är väl Debian steg ett isåfall och räcker inte det heller så kan man ju t.ex gå över till Arch...
Ett av Ubuntus (Canonicals) viktigaste mål är ju att få med folk som är vana vid att "operativsystem är något som finns färdigt på datorn när man köper den" och då ligger det en hel del poäng i att det är enkelt och "main-stream"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Slackware lär vara det bästa om man vill kunna välja och vraka bland alla enskilda paket, utan att det installeras en mängd "beroendepaket".
Du skulle inte kunna installera senaste ubuntu på ett usbminne och skicka med brev dit då?
Kanske är svårt att få datorn att boota från usb om hon inte är van förstås men annars är ju en sån installation rätt självgående.
Jag har själv i dag installerat Ubuntu 12.04 med hjälp av Unetbootin enligt en guide från ubuntu.com. På ett usbminne som går igång när datorn startar och sen följde jag bara instruktionerna på skärmen.
Kanske är svårt att få datorn att boota från usb om hon inte är van förstås men annars är ju en sån installation rätt självgående.
Jag har själv i dag installerat Ubuntu 12.04 med hjälp av Unetbootin enligt en guide från ubuntu.com. På ett usbminne som går igång när datorn startar och sen följde jag bara instruktionerna på skärmen.
- AirBox
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Roligt att hon är öppen för linuxTjadden skrev:Jag har en äldre bekant kvinna 69 år som så gärna vill gå över till Linux Ubuntus OS

Vad gäller 32 vs 64bits versionen ... Vad är datorns RAM minne? Är RAM 4GB+ så är 64bit bättre då datorn kan utnyttja hela minnet. 32b kan bara upptäcka och använda upp till 4GB.