IRC-Möte 27/1

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
fr33r1d3
Kontakt:

IRC-Möte 27/1

Inlägg av fr33r1d3 »

Nu på måndag den 27/1 kl 20.00 kör vi januarimötet som inte blev av.

* En av punkterna som jag vill att ni alla funderar över, och som jag vill att vi röstar om på mötet, är om ni ger min (TL) och Frippe (TC) fulla befogenheter att städa upp lite och ändra lite regler och liknande, för att till slut få ordning här i communityn.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: IRC-Möte 27/1

Inlägg av HakanS »

Vi ska i.o.f.s diskutera detta på måndag, men då detta kom väldigt tätt inpå mötet undrar jag följande:
Vad det är som ska städas upp. Är det i arbetsgrupperna, forumkategorierna eller något annat?
Vad är det för regler som ska ändras?
Vad menas med "och liknande"?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

@fr33r1d3: Vore bra om ni i rimlig tid innan mötet totar ihop ett enkelt dokument, som i grova drag beskriver vad det är ni vill göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Gunnar Hjalmarsson skrev:@fr33r1d3: Vore bra om ni i rimlig tid innan mötet totar ihop ett enkelt dokument, som i grova drag beskriver vad det är ni vill göra.
+1
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Gärna en notis på LoCo-sidan också tack :)
http://loco.ubuntu.com/teams/ubuntu-se/
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nyfiken!

"fulla befogenheter att städa upp lite och ändra lite regler och liknande, för att till slut få ordning här i communityn"

Något att tänka på.

Jono har en human inställning till åsiktsfrihet/öppenhet vad berör Ubuntu Linux community rörelser. Att sedan inte alla användarrörelser i världen har följt Jono:s önskemål är en annan fråga. Men hur man än vänder och vrider på frågan så är Jono ansvarig för Ubuntu Linux community rörelser såvida han inte plötsligt blivit av med sitt uppdrag.

Låt inte historien upprepa sig:

http://ubottu.com/meetingology/logs/log ... tu-se.html

Ta ställning för: "The Ubuntu story": "humanity to others". "It also means 'I am what I am because of who we all are"

"Ubuntu Code of Conduct v2.0"

"Conflicts of interest"

"We expect leaders to be aware when they are conflicted due to employment or other projects they are involved in, and abstain or delegate decisions that may be seen to be self-interested. We expect that everyone who participates in the project does so with the goal of making life better for its users".

"difficult or favourable to the interests of one group over another"

"When in doubt, ask for a second opinion. Perceived conflicts of interest are important to address; as a leader, act to ensure that decisions are credible even if they must occasionally be unpopular, difficult or favourable to the interests of one group over another".

"participates in the project"

När medlemmar endast deltar forumet i sig räknas det som en aktivitet.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Det jag menar är att vi får "ta i lite mer" för att försöka få stop på detta eviga gnällande och bråkande som håller på här i gemenskapen.

Som det är nu, känner åtminstone jag att alla är på åtminstone mig att jag måste göra nåt, Men det känn ssom vi inte har befogenheter att göra nåt.

Nu vill åtminstone jag få ett slut på detta. Det är alldeles för mycket tid och energi som går åt till det. Tid och energi som kan gå till nåt som är bättre för Ubuntu och Linux.
Fadder.

Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

fr33r1d3 skrev:Det jag menar är att vi får "ta i lite mer" för att försöka få stop på detta eviga gnällande och bråkande som håller på här i gemenskapen.

Som det är nu, känner åtminstone jag att alla är på åtminstone mig att jag måste göra nåt, Men det känn ssom vi inte har befogenheter att göra nåt.
Jo, så långt tror jag vi har förstått det. Frågan är mer vad menas med "ta i lite mer". Kan du/ni konkretisera vilka befogenheter ni vill ha, hur ni tänker använda dem och var?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@fr33r1d3

Jag håller med dig. Jag tycker också att det är ett icke acceptabelt förhållande. Det berör några ämnen/trådar som återkommer i olika skepnader.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

fr33r1d3 skrev:Det jag menar är att vi får "ta i lite mer" för att försöka få stop på detta eviga gnällande och bråkande som håller på här i gemenskapen.
Fast då är ju frågan vad du menar att "ta i lite mer" innebär konkret. Kan du specificera det nu, eller vill ni ha ett öppet mandat att vidta de åtgärder ni anser lämpliga vid olika tillfällen?
fr33r1d3 skrev:Som det är nu, känner åtminstone jag att alla är på åtminstone mig att jag måste göra nåt, Men det känn ssom vi inte har befogenheter att göra nåt.
Jag anser att det är farligt om du ska gå de som skriker högst till mötes.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

HakanS skrev:. . . . Jag anser att det är farligt om du ska gå de som skriker högst till mötes.
;D Känner igen de fraserna. Jag har sett dem förut. ::)

Frågan är nog mindre,
än vilken volym som används,

utan mer,
vad innehållet i en kritisk röst innebär och omfattas av. . .

Skört byggt,
måste freda sig
från den mildaste
vindil . . .

Stabilt byggt
står emot det mesta . . .

Lycka till,
hakan ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nu vill åtminstone jag få ett slut på detta. Det är alldeles för mycket tid och energi som går åt till det. Tid och energi som kan gå till nåt som är bättre för Ubuntu och Linux.
Varför inte börja med att delta i den översynen/granskningsaktiviteten av modereringsverksamheten här som vi har dragit igång nu (se tråd 58544/80). En stor del av allt gnällande och bråkande hänger ihop med just modereringen samt personer däromkring.

Vi kommer att ta upp det på IRC mötet nu på måndag för att få klartecken att sätta igång och tanken är att det inom lite drygt en månad ska resultera i ett förslag till locot om hur forumet (ffa modereringen) ska förändras och vilka nya regler för moderering som ska gälla.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Osprey skrev:

Varför inte börja med att delta i den översynen/granskningsaktiviteten av modereringsverksamheten här som vi har dragit igång nu (se tråd 58544/80). En stor del av allt gnällande och bråkande hänger ihop med just modereringen samt personer däromkring.

Vi kommer att ta upp det på IRC mötet nu på måndag för att få klartecken att sätta igång och tanken är att det inom lite drygt en månad ska resultera i ett förslag till locot om hur forumet (ffa modereringen) ska förändras och vilka nya regler för moderering som ska gälla.

Låter som en bra sak.

Jag känner att jag vill få slut på "bråkandet" innan mitt år som TL är övber.
Men det är svårt när "båda sidor" bombar en med PM om att man måste göra si och andra sidan säger att man ska göra så... ??? ::) :-\
Fadder.

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

fr33r1d3 skrev:Jag känner att jag vill få slut på "bråkandet" innan mitt år som TL är övber.
Men det är svårt när "båda sidor" bombar en med PM om att man måste göra si och andra sidan säger att man ska göra så... ??? ::) :-\
Det märkliga med det här forumet är att många gånger så är det inte en sida som säger "si" och en annan sida som säger "så", utan i själva verket är det två sidor som säger "så". Jag har tidigare inte varit med om ett forum där två sidor kan sitta och säga i princip samma sak, men ändå inte kunna komma överens...

En stor del av det hela beror på bristande argumentationsteknik och obefintlig styrning. Samt att forumet inte haft någon med behörighet att egentligen ta några beslut...

Det vore jättebra om du eller frippe eller kanske båda, kunde ta på er rollen som moderatorer av den tråden/avdelningen som kommer att skapas. Eftersom det är just modereringen som ska diskuteras/debatteras så är det ju tillrådigt att det inte är en "moderator" som modererar där, risken är överhängande att de då inte kan moderera bort någonting utan att det blir ett himla liv...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag är så trött!

Pink Panther" tycker till. Är ogillad av båda sidor.

Inget fel på reglerna. Endast en ostrukturerad modering som saknar all form av taktkänsla.

Ovanstående problem kräver inte en omfattande förändring av gällande regler.

Problemet härrör i ett individ problem. Om individen inte inser sina brister får "Chefen" helt enkelt omplacera entusiasten till en mer passande funktion innan den här löjliga frågan leder till helt orimliga konsekvenser för forumet.

Enkla problem får ofta helt orimliga proportioner i vårt forum.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:Inget fel på reglerna. Endast en ostrukturerad modering som saknar all form av taktkänsla.

Ovanstående problem kräver inte en omfattande förändring av gällande regler.

Problemet härrör i ett individ problem. Om individen inte inser sina brister får "Chefen" helt enkelt omplacera entusiasten till en mer passande funktion innan den här löjliga frågan leder till helt orimliga konsekvenser för forumet.

Enkla problem får ofta helt orimliga proportioner i vårt forum.
Ta det nu lugnt och se vad som händer... får vi klartecken från LoCot att sätta igång, vilket inte borde vara några problem, så sätter vi igång och det här handlar om modereringen som helhet, inte endast reglerna...

Givetvis är du också precis som alla andra välkommen att delta i det här arbetet...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@Osprey

"får vi klartecken"

VI! , ( No1Viking? ).

"Jono" har redan en gång för alla sagt sin åsikt om "No1Viking" metoder och tankar som berör hur man hanterar en användarrörelse. Se nedan info.

"så det att de flesta aktiva på forumet var bannade"

"Givetvis är du också precis som alla andra välkommen att delta i det här arbetet..."

Svar på ovanstående förfrågan.

Jag deltar i någon form av samarbete med "No1Viking".

Jag följer "Jono:s" direktiv.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pink Panther skrev:"får vi klartecken"

VI! , ( No1Viking? ).
Ja, No1Viking är här regelbundet och har precis samma rätt som alla andra. Att sitta och efter eget huvud välja ut vilka som ska få vara med är ingen vettig framkomlig väg och dessutom har jag ingen som helst rätt eller vilja att göra det.
Pink Panther skrev:"Jono" har redan en gång för alla sagt sin åsikt om "No1Viking" metoder och tankar som berör hur man hanterar en användarrörelse. Se nedan info.
Jomen nu är det inte det som det handlar om. Vi får utgå från verkligheten så som den ser ut nu, om vi ska ta upp gamla oförrätter och dumheter så kommer vi aldrig någon vart. Meningen med det här är ju att vi framåt ska skapa ett bättre forum...
Pink Panther skrev:"Givetvis är du också precis som alla andra välkommen att delta i det här arbetet..."

Svar på ovanstående förfrågan.

Jag deltar i någon form av samarbete med "No1Viking".
Jag vet inte om No1Viking kommer att vara med, men han är givetvis lika välkommen som alla andra. Och det handlar inte nödvändigtvis om att du ska "samarbeta", det handlar snarare om ifall du vill vara med och göra din stämma hörd för att framföra dina åsikter. Men du avgör själv...
Pink Panther skrev:Jag följer "Jono:s" direktiv.
Att inte delta, eller försöka påverka...? Har Jono sagt det..??
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

fr33r1d3 skrev:Jag känner att jag vill få slut på "bråkandet" innan mitt år som TL är övber.
Ursäkta om jag är tjatig men vad menar du/ni rent konkret med att ni vill ha befogenheter att "ta i"?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Det märkliga med det här forumet är att många gånger så är det inte en sida som säger "si" och en annan sida som säger "så", utan i själva verket är det två sidor som säger "så". Jag har tidigare inte varit med om ett forum där två sidor kan sitta och säga i princip samma sak, men ändå inte kunna komma överens...

En stor del av det hela beror på bristande argumentationsteknik och obefintlig styrning. Samt att forumet inte haft någon med behörighet att egentligen ta några beslut...

Det vore jättebra om du eller frippe eller kanske båda, kunde ta på er rollen som moderatorer av den tråden/avdelningen som kommer att skapas. Eftersom det är just modereringen som ska diskuteras/debatteras så är det ju tillrådigt att det inte är en "moderator" som modererar där, risken är överhängande att de då inte kan moderera bort någonting utan att det blir ett himla liv...
Som jag ser det så finns det 2 alternativ.
Antingen så kör vi på Osprey's förslag.
Eller så behåller vi status quo, där medlemmar som har mage att klaga på ledningen genast angrips av olika "gamla" medlemmar. Vad tusan är det ni har att dölja, när ni anser att minsta klagomål direkt ska tystas ner?
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"