Hej alla glada,
Jag skall införskaffa mig en renodlad server tänkte, dvs köra ubuntu server på den utan UI.
Som jag har det idag så kör jag xubuntu på en 2,1GHz bärbar dator med 4GB ram och sedan har jag en NAS som står med en 3TB hårddisk, som ni hör så är det långt ifrån optimalt och förmodligen drar det mer ström än att slå ihop allt i ett. Och sälja dom andra prylarna.
Mina vanliga datorer (klienter) består utav en Macbook Air och en iMac.
Kollade runt lite på internet och hittade detta moderkort som var billigt och förmodligen(?) duger åt mina ändamål.
http://www.netonnet.se/art/dator/kompon ... 7358.7101/
Det är ett moderkort med inbyggd processor 1,8GHz dualcore 2MB L3 cache och även 2st 1Gbit nätverkskort inbyggt, vilket skulle vara perfekt då jag har 1GBIT i mitt lan och sedan 100Mbit internet (fiber)
4GB DDR3 1333MHz ram skall inhandlas också.
Jag har redan en 3TB HDD och en SSD disk liggandes.
Frågan är vilket nätagg som skulle passa? Jag behöver ju inte så mycket kräm i det och det skall låta tämligen lite.
Ett litet passande chassi skulle vara kanon bra också, några tips?
Användningsområde:
*Auto-download med Flexget, torrent.
*BTsync server
*Fildelningsserver
*TimeMachine backup-server.
Skall införskaffa en ny server (hemma
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Re: Skall införskaffa en ny server (hemma
Vad är det för fel på den setupen du har?
För det som den ska göra skulle jag satsa på en enkel NAS.
Jag har en MyBook Live som fixar allt, förutom FlexGet som jag inte testat på den, men den har ju ingen snabb CPU så det skulle ändå sega. Finns ju många andra.
För det som den ska göra skulle jag satsa på en enkel NAS.
Jag har en MyBook Live som fixar allt, förutom FlexGet som jag inte testat på den, men den har ju ingen snabb CPU så det skulle ändå sega. Finns ju många andra.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Skall införskaffa en ny server (hemma
Hhmm, skulle nog råda dig att börja med att speca allt du tänker använda den till. Du har inte nämnt det men dina tidigare inlägg antyder att du även vill köra den som brandvägg / router (du syfter bl.a. på dina två nätverkskort) - stämmer det? Finns det fler användningsområden?