Ubuntu 13.10 inloggningsproblem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tandersson91

Ubuntu 13.10 inloggningsproblem

Inlägg av tandersson91 »

Hej. Har ett litet problem med att logga in i Ubuntu 13.10.

Igår installerade jag ATIs egna drivrutiner för linux till mitt ATI Mobility Radeon HD 3470. Installationen verkar ha gått bra, men när jag startar om datorn så kommer jag fram till inloggningsskärmen, skriver in mitt lösenord och trycker enter. Det som händer då är att skärmen blir svart och sen efter någon sekund är jag tillbaka på inloggningsskärmen. Händer samma sak när jag försöker logga in som gäst.

Drivrutinen jag har använt mig av är nerladdad från AMDs hemsida: http://support.amd.com/en-us/download/d ... inux%20x86 och heter AMD Catalyst™ 13.1 Proprietary Linux x86 Display Driver.

Jag kör Ubuntu 13.10 x86 på en Toshiba Satellite A300D och grafikkortet är ett ATI Mobility Radeon HD 3470.
I den bifogade videon kan ni se vad som händer när jag försöker logga in.

Hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa problemet. Om tråden är felplacerad får admin gärna flytta tråden till rätt ställe.

Tack på förhand!

/Tim
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ubuntu 13.10 inloggningsproblem

Inlägg av Osprey »

Jag misstänker att det inte är drivrutinerna utan display managern som krånglar och som loggar ut dig för att den inte får/kan göra något.

Prova att logga in med annan miljö och se om det hjälper. Annan miljö väljer du förmodligen med kugghjulet längst upp till höger, när du har matat in användarnamnet men inte lösenordet.

Funkar det inte med det så kan du starta upp burken i återställningsläge, öppna en rootprompt och sedan köra "startx" och se vad som händer...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Hur ändrar jag miljö då? Är inte så hemma på ubuntu. Eller hur startar jag burken i återställningsläge?
Osprey skrev:Jag misstänker att det inte är drivrutinerna utan display managern som krånglar och som loggar ut dig för att den inte får/kan göra något.

Prova att logga in med annan miljö och se om det hjälper. Annan miljö väljer du förmodligen med kugghjulet längst upp till höger, när du har matat in användarnamnet men inte lösenordet.

Funkar det inte med det så kan du starta upp burken i återställningsläge, öppna en rootprompt och sedan köra "startx" och se vad som händer...
Laptop: Toshiba Satellite A300D, AMD Athlon X2, 4GB Ram, ATI Mobility Radeon HD 3470, Ubuntu 13.10 x86
Netbook: ASUS Eee Pc R101D, Intel Atom, 2 GB Ram, Ubuntu 13.10 x86
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Får följde felmeddelande:

mktemp: failed to create file via template '/tmp/serverauth.XXXXXXXXXX': Read-only file system
xauth: error in locking authority file
xauth: error in locking authority file /root/.Xauthority

tandersson91 skrev:Hur ändrar jag miljö då? Är inte så hemma på ubuntu. Eller hur startar jag burken i återställningsläge?
Osprey skrev:Jag misstänker att det inte är drivrutinerna utan display managern som krånglar och som loggar ut dig för att den inte får/kan göra något.

Laptop: Toshiba Satellite A300D, AMD Athlon X2, 4GB Ram, ATI Mobility Radeon HD 3470, Ubuntu 13.10 x86
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

tandersson91 skrev: mktemp: failed to create file via template '/tmp/serverauth.XXXXXXXXXX': Read-only file system
Ahhh just det ja, mea culpa... :(

Systemdisken måste ju monteras om i skrivbart läge först, den är i "readonly" som standard i återställningsläget... Enklaste sättet att ordna det här på är om du gör om samma tester en gång till, men innan du går ut i root-prompten så startar du nätverket... :)
Antec

Inlägg av Antec »

Har du provat nomodeset boot alternativet att starta upp 13.10? https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

Tyvärr så verkar det som att inga proprietära AMD drivrutiner finns som fungerar med ditt kort för Ubuntu-versioner nyare än 12.04.1. du kan försöka gradera ner x-server för att använda äldre drivrutiner på ett nytt 13.10 ubuntu (egentligen inte rekommenderat).
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Om jag startar nätverksläget händer inte mycket.mode and mount any other filesystem defined in /etc/fstab.
Do you wish to continue? Jag svarar då ja

Lite text dyker då upp.

fsck from util-linux 2.20.1
/dev/sda1: rent, 223768/15007744 filer, 2246607/60001280 block

Mer än så händer inte
Osprey skrev:
tandersson91 skrev: mktemp: failed to create file via template '/tmp/serverauth.XXXXXXXXXX': Read-only file system
Ahhh just det ja, mea culpa... :(

Systemdisken måste ju monteras om i skrivbart läge först, den är i "readonly" som standard i återställningsläget... Enklaste sättet att ordna det här på är om du gör om samma tester en gång till, men innan du går ut i root-prompten så startar du nätverket... :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jo precis, men min tanke var att om du startar nätverket så monteras systemdisken om i läs/skriv-läge och då kan du öppna en rootprompt och prova med "startx" efter det för att se vad som händer...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

händer inte mycket. inget för att vara exakt.

Bild

Startade i nätverksläge, sen skrev jag följande:

Kod: Markera allt

root@tim-A300D:# startx

Men inget mer händer. Mellan kolon och vedstapeln i koden ska där vara ett tecken som jag inte får fram just nu. Se bild som visar koden
Osprey skrev:Jo precis, men min tanke var att om du startar nätverket så monteras systemdisken om i läs/skriv-läge och då kan du öppna en rootprompt och prova med "startx" efter det för att se vad som händer...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Funderar starkt på att ladda ner 12.04 istället och slänga in på den burken
tandersson91 skrev:händer inte mycket. inget för att vara exakt.

Bild

Startade i nätverksläge, sen skrev jag följande:

Kod: Markera allt

root@tim-A300D:# startx

Men inget mer händer. Mellan kolon och vedstapeln i koden ska där vara ett tecken som jag inte får fram just nu. Se bild som visar koden
Osprey skrev:Jo precis, men min tanke var att om du startar nätverket så monteras systemdisken om i läs/skriv-läge och då kan du öppna en rootprompt och prova med "startx" efter det för att se vad som händer...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Mycket märkligt att inget händer när du kör "startx" och även väldigt märkligt att den inte klagar på att "STARTX" inte är ett kommando...

Det som borde ha hänt är att "startx" startar upp hela X-Windows miljön (X11) och att du hamnat i den grafiska miljön som "root" har som standard (eftersom du var root när du körde kommandot).

Och visst kan 12.04 vara ett alternativ för att få det att fungera...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Nä, det tycker jag också är väldigt märkligt. Fick inget felmeddelande och tycker det är mycket märkligt. Inget annat jag kan testa?

Om inget annat finns att göra så gör jag nog så att jag testar att slänga i 12.04.
Osprey skrev:Mycket märkligt att inget händer när du kör "startx" och även väldigt märkligt att den inte klagar på att "STARTX" inte är ett kommando...

Det som borde ha hänt är att "startx" startar upp hela X-Windows miljön (X11) och att du hamnat i den grafiska miljön som "root" har som standard (eftersom du var root när du körde kommandot).

Och visst kan 12.04 vara ett alternativ för att få det att fungera...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Att ditt system inte klagar på kommandon som inte finns, tyder ju på att det finns någon form av grundläggande inkonsistens i det och även om det gör det så begriper jag inte hur det kan gå till... :-\

Det jag hade provat i det här läget är vad som händer om du startar i återställningsläge och kör "dpkg - reparera trasiga paket", för något är det ju som inte stämmer och det här nu har varken med drivrutiner eller displayhanterare att göra...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Testar omgående. Återkommer

Osprey skrev:Att ditt system inte klagar på kommandon som inte finns, tyder ju på att det finns någon form av grundläggande inkonsistens i det och även om det gör det så begriper jag inte hur det kan gå till... :-\

Det jag hade provat i det här läget är vad som händer om du startar i återställningsläge och kör "dpkg - reparera trasiga paket", för något är det ju som inte stämmer och det här nu har varken med drivrutiner eller displayhanterare att göra...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Det verkar inte hända mycket mer. får upp samma text som på bilden förutom root-kommandot. Ingen diskaktivitet heller
Osprey skrev:Att ditt system inte klagar på kommandon som inte finns, tyder ju på att det finns någon form av grundläggande inkonsistens i det och även om det gör det så begriper jag inte hur det kan gå till... :-\

Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Då verkar det som om en ominstallation är det mest logiska för nästa steg... något är grundläggande fel och det är mer meningsfullt att rätta till det, än att ta reda på vad det är...
tandersson91

Inlägg av tandersson91 »

Det var det jag misstänkte. Då slänger jag in 12.04 och ser om det fungerar bättre med drivrutinerna för mitt grafikkort. Jag tackar så hjärtligt för hjälpen.
Osprey skrev:Då verkar det som om en ominstallation är det mest logiska för nästa steg... något är grundläggande fel och det är mer meningsfullt att rätta till det, än att ta reda på vad det är...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"