Hur fungerar Javascript?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur fungerar Javascript?

Inlägg av Tjadden »

Vad händer om man inte har installerat Javascript, alternativt att inte Javascript
inte fungerar som det ska?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur fungerar Javascript?

Inlägg av Osprey »

Det som händer är att program och funktioner som är skrivna i Javascript inte fungerar dvs. inte kan köras...

Men Javascript är inget riktigt programmeringsspråk, så det är i första hand saker på webben som inte funkar som de ska och man klarar sig rätt bra utan det om det skulle vara så. Enkelt uttryckt kan man säga att det bara är lite extra finesser som inte funkar...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Tack för det.
Nu har jag ett problem som är skrivet i Javascript, jag klickar på knappen
"registrera profil" och jag kommer inte in på sidan för att göra en ändring
i min profil? Alltså ingenting händer.
Jag har försökt med flera knep men inget fungerar!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du kör Chrome/Chromium och något inte funkar, så är det ofta en god idé att prova med Firefox istället (och i viss mån omvänt)...
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Bra det har jag inte provat, även om jag minns för rätt länge sedan att den automatiska översättningen av Webbsidor inte fungerade i Firefox, jag ominstallerade Firefox och sedan fungerade det igen.
Men i det här fallet ska det vara kul och se om jag kan komma in och ändra på min profil?
Först ska jag installera om Chrome och se om jag får någon respons.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:... man klarar sig rätt bra utan det om det skulle vara så. Enkelt uttryckt kan man säga att det bara är lite extra finesser som inte funkar...
Så borde det vara, men min erfarenhet är tyvärr att många webbsajter mer eller mindre kräver att JavaScript är aktiverat för att du t ex skall kunna navigera mellan sidorna.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Osprey skrev:... man klarar sig rätt bra utan det om det skulle vara så. Enkelt uttryckt kan man säga att det bara är lite extra finesser som inte funkar...
Så borde det vara, men min erfarenhet är tyvärr att många webbsajter mer eller mindre kräver att JavaScript är aktiverat för att du t ex skall kunna navigera mellan sidorna.
Så är det förvisso, men många företag både i Sverige och internationellt har av säkerhetsskäl stängt av javascript i sina webbläsare. Så en sida som kräver javascript för att man ska kunna navigera är ute på mycket hal is och det är tveksamt om en sådan sida kan betraktas som seriös.

De allra flesta viktiga sidor på nätet som använder javascript har också lagt upp alternativa vägar med hjälp av script/noscript. Det kan då bli snyggare och man kan få fler funktioner med javascript, men det funkar tillräckligt bra utan också.
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Osprey skrev:Enkelt uttryckt kan man säga att det bara är lite extra finesser som inte funkar...
Låter som en beskrivning av webben på 90-talet. Hört talas om AJAX? ;)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

JoWa skrev:Låter som en beskrivning av webben på 90-talet. Hört talas om AJAX? ;)
Jodå jag har "hört talas om" både det och om LAMP som inte innefattar JS.

Visst vet jag att det är många som använder AJAX (inkl JS) och det finns t.o.m de som är så "dumma" så de använder ActiveX. Men många av de som använder JS har också en lite enklare och klumpigare noscript-variant, som körs om man inte har stöd för JS.

Problemet är att många företag (inkl. t.ex Ericsson), av säkerhetsskäl har valt att stänga av JS i sina webbläsare. Detta innebär att en sida med JS som inte har någon noscript-variant, missar en påfallande stor del av sina besökare.

Jag själv tycker att JS är ganska trevligt och är egentligen inte varken för eller emot det. Jag kan bara konstatera att man i det stora hela faktiskt klarar sig ganska bra även om man inte har stöd för det i sin webbläsare...
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det är beklagligt att företag använder så osäkra webbläsare (sannolikt IE, och inte omöjligt på Windows XP) att de inte törs tillåta JS, som är ett fundament på dagens webb, som allt mer används för allt mer komplexa applikationer.

Men visst fungerar vissa applikationer utan JS, ehuru med begränsningar, t.ex. html-versionen av Gmail: https://mail.google.com/mail/u/0/h/
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Osprey skrev:Så en sida som kräver javascript för att man ska kunna navigera är ute på mycket hal is och det är tveksamt om en sådan sida kan betraktas som seriös.
Instämmer. Och du kanske har rätt i att utvecklingen går i rätt riktning.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"