Lägga till val vid högerklick av ikon i programstartare

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Lägga till val vid högerklick av ikon i programstartare

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Är rätt säker på att jag frågat om detta förut, om inte här så någon annanstans, men jag kunde inte hitta det, så jag frågar igen.

Innan Unity var ju Ubuntu väldigt användarvänligt. Ville man lägga till någon enkel ”skräddarsydd” funktion var det relativt enkelt att lägga till den själv via något skript som man enkelt kunde starta genom att klicka på någon ikon eller i någon meny eller via någon tangentkombination. Oftast behövdes det inte heller, eftersom det mesta fanns som standard, exempelvis det som denna tråd, i stort, handlar om.

Numera är ju detta aningen krångligare, och inte nog med det så är behovet mycket större, eftersom Ubuntu-utvecklarna tydligen spionerat på mig för att ta reda på vad just jag använder, så att de kan ta bort det och göra det extra svårt att återinföra.

Som exempel kan jag nämna det som denna tråd handlar om: Tidigare (före Unity), när man laddat en CD-RW med innehåll, kunde man högerklicka på någon CD-ikon någonstans och välja ”Radera”. Tror man kunde göra detta i Nautilus, bland annat.

Numera finns detta alternativ inte med, vare sig om man högerklickar på CD-ikonen i Nautilus vänsterpanel eller på ikonen i programstartaren (the launcher). I programstartaren finns bara ”Öppna” och ”Mata ut”.

Nu vill jag lägga till ”Radera” i listan och jag vet att jag sett en sida någonstans som beskriver hur man gör, men jag kan inte hitta den nu, trots intensiv sökning.

Finns någon här som vet hur man gör eller har någon bra länk på lager att dela med sig av? Sökningar har hittills bara lett mig till helt irrelevanta sidor.

Själva raderingen är inget problem, det kan jag göra med ett enkelt skript, det är bara hur man får skriptet att köras genom högerklick på CD-ikonen i programstartaren som jag undrar.

Ett alternativ är ju förstås att själv lägga en ikon på skrivbordet som startar ett skript, men det vet jag ju hur man gör, så det är alltså utanför ämnet i denna tråd.

Så, för att sammanfatta mitt önskemål om hur jag vill att det ska fungera:
  • Jag stoppar in en skiva i cd-brännaren.
  • När skivan laddats kommer en CD-ikon att finnas i programstartaren (ikonerna vid vänster kant på skärmen).
  • Jag högerklickar på ikonen. En meny poppar upp.
  • Om, och endast om, skivan är raderbar och inte tom, ska raden ”Radera” finnas med i denna meny.
  • Klickar jag på ”Radera” ska skivan raderas. Hur spelar ingen större roll, exempelvis om klick på ”Radera” startar ett redan existerande program eller ett skript (som kanske i sin tur startar ett eller flera redan existerande program) som jag själv måste rafsa ihop.
Alla svar är välkomna som håller sig till ämnet. :D
Hoppas att det fortfarande finns lite liv i detta forum… :P
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
GNU

Re: Lägga till val vid högerklick av ikon i programstartare

Inlägg av GNU »

Hej, du nämner i ditt inlägg exempel ifrån tiden innan unity. Tidigare använde sig ubuntu av GNOME som skrivbordsmiljö. Du är väl medveten om att det kan du fortfarande göra ?. Använd terminalen och apt-get kommadot för att installera hela GNOME-paketet. När du sedan loggar in kan du välja vilken skrivbordsmiljö du vill använda dig av. Jag tror att man då kan välja mellan 3 st varianter av gnome, det nyaste och de äldre versionerna. Också Unity såklart :)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Mitt tidigare svar till dig var irrelevant för din önskemål om svar.

Därför redigerar jag mitt svar. Din fråga är inte lätt. Ett svar är nedanstående.

"System>Administration>Disk Utility and click on the drive where the disc is located gives me options including "Format Volume - Erase or format the volume". I have used Disk Utility to wipe clean a flash drive but have yet to try it with an -RW disc".

"how do I erase a CD-RW?" Källa är: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1796710

"When I right click the icon in the taskbar, the only option is "Eject" What's going on? Why doesn't it have an "Erase" option?"
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

GNU skrev:Hej, du nämner i ditt inlägg exempel ifrån tiden innan unity. Tidigare använde sig ubuntu av GNOME som skrivbordsmiljö. Du är väl medveten om att det kan du fortfarande göra ?. Använd terminalen och apt-get kommadot för att installera hela GNOME-paketet. När du sedan loggar in kan du välja vilken skrivbordsmiljö du vill använda dig av. Jag tror att man då kan välja mellan 3 st varianter av gnome, det nyaste och de äldre versionerna. Också Unity såklart :)
Jo, jag är medveten om det. Jag kanske inte var tydlig med att min fråga gällde programstartaren i Unity. Är lite skeptisk till att köra en ”gammal” skrivbordsmiljö, för förr eller senare försvinner förmodligen möjligheten att göra det på ett enkelt sätt, så jag ser en sådan lösning som ett sätt att endast skjuta problemet framför sig, i viss mån.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Pink Panther skrev:Mitt tidigare svar till dig var irrelevant för din önskemål om svar.

Därför redigerar jag mitt svar. Din fråga är inte lätt. Ett svar är nedanstående.

"System>Administration>Disk Utility and click on the drive where the disc is located gives me options including "Format Volume - Erase or format the volume". I have used Disk Utility to wipe clean a flash drive but have yet to try it with an -RW disc".

"how do I erase a CD-RW?" Källa är: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1796710

"When I right click the icon in the taskbar, the only option is "Eject" What's going on? Why doesn't it have an "Erase" option?"
De verkar ha ändrat lite sedan dess, för i gconf-editor i den version jag har (för Ubuntu 12.04) finns ingen System → Administration. System innehåller bara följande:
  • dns_sd
  • gstreamer
  • http_proxy
  • networking
  • proxy
  • smb
Den lösning jag sett tidigare, som jag alltså nu inte kan hitta, har jag för mig gick ut på att man la till lämplig text i någon konfigurationsfil någonstans, troligen en .desktop-fil eller liknande.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Kör Kubuntu, så jag har kan inte testa; Men kanske kan du hitta något här: https://help.ubuntu.com/community/Unity ... sktopFiles
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Hade ju Ubuntu 10.10 innan jag installerade Ubuntu 12.04 (nej, jag kommer inte ihåg vilka fåntrattsnamn dessa versioner hade och jag hade ändå vägrat nämna dem – siffrorna säger så mycket mer) och har ju ingen möjlighet att nu i efterhand se hur det fungerar där, men min fru kör fortfarande med Ubuntu 10.04, så ja testade lite där, och det visade sig att jag antingen kommer ihåg fel, eller så var denna finess endast tillgänglig i Ubuntu 10.10…!

Efter att ha skrotat runt lite i Nautilus i Ubuntu 10.04 fann jag ”Radera skiva…” i Nautilus om jag ställde mig i /media och högerklickade på skivans ikon.

Så ja testade detta i Nautilus i Ubuntu 12.04, och där var den ju! Men det går ju åt några klick till att komma dit, så jag testade att fippla med Ubuntu Tweak i Ubuntu 12.04 för att få ikonerna att visas på skrivbordet, vilket jag egentligen inte gillar, men det fungerade också. När ikonen hamnat på skrivbordet kunde man välja ”Radera skivan…” i dess högerklicksmeny.

Okej, så det var inte så illa som jag trodde, i alla fall inte jämfört med Ubuntu 10.04, men det SKA gå att få med ”Radera skivan…” även i programstartarens cd-ikon. Det hade i alla fall varit väldigt bekvämt och finessen ifråga hade ju inte direkt varit ”i vägen” för någonting. Tre rader istället för två i en högerklicksmeny kan ju knappast störa någon.

Funderar på att skicka en ”feature request” till Ubuntu-utvecklarna. Var gör man lämpligast det? Kan nog ”googla” efter svaret på den frågan, i och för sig…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Går det inte att dra ikonen från skrivbordet till programstartaren?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

JoWa skrev:Går det inte att dra ikonen från skrivbordet till programstartaren?
Det enda som händer då är att den försöker starta det program där man släppte den med skivan som argument…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Har i alla fall fått några tips nu från annat håll som jag tänker testa lite när jag får lite tid över.

Ask Ubuntu
Ubuntu documentation
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Johnny Rosenberg skrev:Det enda som händer då är att den försöker starta det program där man släppte den med skivan som argument…
Om du släpper ikonen på ett tomt område på programstartaren?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

JoWa skrev:
Johnny Rosenberg skrev:Det enda som händer då är att den försöker starta det program där man släppte den med skivan som argument…
Om du släpper ikonen på ett tomt område på programstartaren?
Tomt område? Var skulle jag hitta ett sådant, menar du? Var jag än släpper den som hamnar den på en annan ikon. Kan inte se att det finns några tomma områden.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Som i min bifogade bild, där jag drar en genväg från skrivbordet till programstartaren, det tomma området nedanför VLC-ikonen.
Bilagor
Läggatillgenväg.png
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Aha… men jag har 59 ikoner och en skärmhöjd verkar motsvara 24½ ikoner, om jag inte räknade fel, så det är rätt fullproppat där. Jag har inget tomrum någonstans.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"