Hur byter man geografisk plats där datorn ska befinna sig?
Hur byter man geografisk plats där datorn ska befinna sig?
Min IP adress stämmer inte med den plats där datorn befinner sig, hur ändrar man detta till egentligt plats och område?
Påverkar detta på något sätt tidigare befintliga uppgifter, t.ex hos min operatör?
Påverkar detta på något sätt tidigare befintliga uppgifter, t.ex hos min operatör?
Re: Hur byter man geografisk plats där datorn ska befinna si
Tänker du på något i stil med google maps där din plats visas?Tjadden skrev:Min IP adress stämmer inte med den plats där datorn befinner sig, hur ändrar man detta till egentligt plats och område?
Om jag går till http://www.whatismyip.com/ står det stockholm, trots att jag sitter på framsidan.
http://www.geocodeip.com/ visar dock rätt för mig.
Vad är det du menar?
Hej, av dina två hänvisade länkar den undre kunde jag ändra på min IP adress
men på den övre hände ingenting?
Men går det inte att ändra IP adress i själva den lokala datorn?
Det är väldigt sällan som jag begriper vad du försöker beskriva, så även nu.Tjadden skrev:Hej, av dina två hänvisade länkar den undre kunde jag ändra på min IP adress

Vad är det du vill uppnå?
Jo, det går bra att ändra IP för datorn, frågan är bara om det löser det du vill uppnå.
Ok, berätta nu hur man ändrar platsen till där datorn finns, orsaken till detta handlar om integritet som jag inte ska gå in närmare på om hur och varför.
Jag har nog inte mer att tillföra här mer än att önska dig lycka till med det du vill göra.Tjadden skrev:Ok, berätta nu hur man ändrar platsen till där datorn finns, orsaken till detta handlar om integritet som jag inte ska gå in närmare på om hur och varför.
Jag har flyttat nyligen och då tyckte jag att det var i sin ordning att min IP adress blir korrekt, med medföljande uppgift om i vilket område jag bor där datorn befinner sig!
Men strunt samma, jag får fråga någon annan som förstår vad jag menar.
Men strunt samma, jag får fråga någon annan som förstår vad jag menar.
Hej tjadden
Menar du vart din dator är placerad i nätverket, alltså det jag menar är om datorn ligger på rätt plats där andra enheter finns, ett exempel på det är om man typ har en nätverks skrivare som ligger på ett ställe utanför ditt lokala nätverk, det händer även datorer också om man inte ändrar i smb.conf så att alla enheter ligger på samma domän, kan det vara det du menar?
Menar du vart din dator är placerad i nätverket, alltså det jag menar är om datorn ligger på rätt plats där andra enheter finns, ett exempel på det är om man typ har en nätverks skrivare som ligger på ett ställe utanför ditt lokala nätverk, det händer även datorer också om man inte ändrar i smb.conf så att alla enheter ligger på samma domän, kan det vara det du menar?
Om du flyttar datorerna fysiskt men har egentligen samma lokala Ipnr på dom så är det enda man behöver göra är att låta alla ingå i samma hemdomän, det gör man med filen smb.conf 

Tack Antec för hjälpen!