Problem med skrivbordsmiljön

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Familjefisk
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med skrivbordsmiljön

Inlägg av Familjefisk »

Hej, provar att posta här så admin får gärna flytta tråden i fall den ligger fel

Bakgrund
Körde ubuntu för ett par år sedan och tänkte att jag skulle ge det en rejäl chans denna gång och tvinga mig att använda det i en månad så att jag verkligen kommer in i att använda systemet.

Problemet
Om jag har flera program i gång, i detta exemplet så har jag terminalen och firefox "uppe". Firefox tar i detta fallet upp 80% av skärmen men i ena hörnet av skrärmen så ser jag att terminalen stickar fram, jag försöker klicka på den men skrivbordet envisas med att hålla kvar mig i firefox. Vill jag nå terminalen som ligger synligt bredvid men som inte blir "aktiv" när jag klickar på den så måste jag använda alt+tab

Datorspec.
AMD Athlon II X2 250, Dual Core, 3.0Ghz, AM3, 2MB, 65W
MSI GF615M-P33 V2, Socket-AM3 mATX, GF7025+nForce630a
Gainward GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0

Drivrutiner
Fick tipset att kolla vad jag hade för drivrutiner så kört följande:

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
02:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF108
Tack på förhand
revoltism

Re: Problem med skrivbordsmiljön

Inlägg av revoltism »

Vilken drivrutin för grafikkortet använder du? Den öppna eller stängda.. och vilken version? Skulle även vara intressant att veta vilken modell av skärm du har.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Familjefisk

Inlägg av Familjefisk »

revoltism skrev:Vilken drivrutin för grafikkortet använder du? Den öppna eller stängda.. och vilken version? Skulle även vara intressant att veta vilken modell av skärm du har.
Sitter på jobbet så kan inte ge exakt svar på vad den heter, men det är en sluten drivrutin med något i stil med AMD_384, har försökt inaktivera den men det går inte.
Som skärmar kör jag 2st 24" BenQ
revoltism

Inlägg av revoltism »

Nja... alltså är det Nouveau eller Nvidia som används? Du har ju ett Geforce kort enligt de uppgifter du sade tidigare. Sen är själva modellen av skärmen mer intressant än bara märket.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"