Datorn bootar inte upp...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lars.modig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Datorn bootar inte upp...

Inlägg av lars.modig »

Hej

Kör ubuntu 13.04 och nu fastnar den i start upp processen. Med "CIFS VFS: default security mechanism requested. The default security mechanism will be upgraded from ntml to ntlmv2 in kernel release 3.3"

Vad kan jag göra?

/lars
Antec

Re: Datorn bootar inte upp...

Inlägg av Antec »

Det verkar bero på att du har auto-montering av lokala utdelningar automatiskt vid systemstart. det enda jag hittade som kanske kan hjälpa är det här, men byt ut katalog-namn, osv som inte stämmer i raden till dom share du själv har osv.

Kod: Markera allt

mount -t cifs //192.168.*.*/share  /mnt/myshare -o user=**,password=**
Det är inte säkert att det kan hjälpa, jag har inte provat det själv. :)
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

ok , men hur kommer jag in i datorn så jag kan ändra?

/Lars
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan prova först med att trycka på Ctrl + Alt + F2 efter du redan har startat upp systemet för att se om du kommer åt terminalen, fungerar inte den så se om det går att starta upp systemet i felsäkert läge, om jag inte minns fel så trycker man på Esc under uppstart precis efter att systemet kört förbi bios statusen, du ska alltså försöka stoppa så du kommer åt grub-menyn, fungerar inte ESC efter några försök prova med (Höger) SHIFT eller knappen F8 istället, det blev ju omgjort vilken knapp man skulle trycka på om jag minns fel därför är jag lite osäker på vilken tyvärr man ska använda för att landa i grub-menyn.. :)

Edit: När du kommit åt terminalen kontrollera innan vad filer/mapparna heter under /mnt/ förmodligen heter filen inte myshare som i exemplet ovan, men det kan faktiskt vara så att den heter likadant. :)
cd /mnt
För att lista alla mappar och filer i en katalog använder du : ls -a
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

Hej,

Startat om den ett antal ggr, vet inte riktigt vad jag gjorde, men nu kommer jag in i login läge och kan logga in som mig. Jag kan dock inte starta i grafiskt läge. Skriver jag startx så får jag bara massa fel meddelande...

Antar att det e nåt generalfel, så kan man på nåt ominstallera / reparera systemet utan att behöva ominstallera från scratch.

Förresten så bortmarkerade jag min NAS i fstab och startade om, men den var nog bara ett symtom inte den riktiga sjukdomen...

Mvh Lars
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

Hej,

Lyckades få igång allt igen genom att gå in i en gammal linux kärna och sedan uppgradera (till konstigt nog samma som jag redan körde 12.04 , skrev fel förut)

Men jag får fortfarande samma fel i loggen (men det funkar) är det nåt jag bör åtgärda och i så fall hur?

Felet ...

[   19.114221] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
[   19.260016] CIFS VFS: Error connecting to socket. Aborting operation
[   19.260062] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -101
[   19.260642] CIFS VFS: Error connecting to socket. Aborting operation
[   19.260712] CIFS VFS: cifs_mount failed w/return code = -101
[   20.773350] CIFS VFS: default security mechanism requested.  The default security mechanism will be upgraded from ntlm to ntlmv2 in kernel release 3.3
och min fstab ser ut så här...

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2287bc46-99e1-40ce-83bb-66121e48775c /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=a5ad3b5f-12dd-404f-ba3e-e7d92a163859 none            swap    sw              0       0
#//192.168.x.x/backup /mnt/Network smbfs sec=lanman,file_mode=0777,dir_mode=0777,username=USER,password=PASS,iocharset=utf8 0 0
//192.168.x.x/backup /mnt/Network cifs file_mode=0777,dir_mode=0777,username=USER,password=PASS,uid=1000,gid=1000 iocharset=utf8 0 0
//192.168.x.x/media /mnt/Media cifs file_mode=0777,dir_mode=0777,username=USER,password=PASS,uid=1000,gid=1000 iocharset=utf8 0 0
Mvh Lars
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Error (return code) 101 är "Network is unreachable", vilket alltså innebär att nätverket inte riktigt är igång när den försöker göra cifs-monteringarna som finns med fstab.

Det egentliga felet här är alltså att nätverket av någon anledning inte hunnit kommit igång ordentligt när den försöker göra monteringen. Vad detta beror på eller om det överhuvudtaget är något man kan påverka utan att byta kärna vet jag inte. Kanske kommer det en fix snart som fixar till "synken mellan nätstart och diskmontering"...

Om du bara helt lugnt vill ha bort felutskriften så borde det räcka med att du lägger till "nofail" som mount-option...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"