Dash och program borta efter installation 13.04 m sep. /home

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Dash och program borta efter installation 13.04 m sep. /home

Inlägg av viper »

Hej!

Efter en ren installation av 13.04 med en separat /home från tidigare, hur får jag dash och programikonlisten och notifieringsfältet tillbaka?

Precis byggt ny dator och kämpat för att få allt att fungera. Tanken var att hålla mig till en LTS om möjligt men det fungerade inte. Jag var tvungen att gå upp till 13.04 för att installationen skulle fungera.

Nu sitter jag med en 13.04 / men med en 13.04 /home vilket innebär att användarnas inställningar för unity inte finns.

Hur skapar jag dessa inställningar?
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Dash och program borta efter installation 13.04 m sep. /

Inlägg av viper »

Efter en natts god sömn har jag googlat runt ett par timmar för att försöka hitta lösningen "out there".

Det verkar som om återställningsknappen i Unity har blivit borglömd. Det finns inga raka besked. Alla gör olika med olika resultat dessutom.

Därför bestämde jag mig för att det enda vettiga i detta läge, för att slippa ifrån strul och halvmesyrer, är att installera GNOME.

Sagt och gjort, Ctrl+Alt+T, skriv in "software-center", sök på gnome och installera.

Sedan vid påloggning är det bara att välja genom att klicka på Ubuntusymbolen vid namnet, vilket skrivbord som skall användas.

Och vips kan jag se klockan, nätverksikonen och välja program utan att tvingas använda terminalen. :)

EDIT: Inte lösning på problemet som sådant MEN på mitt problem
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Dash och program borta efter installation 13.04 m sep. /

Inlägg av Broder Tuck »

Kanske att nedanstående kan ge dig en hjälpande hand.
Jag hoppas det.
Jag googlade på frasen: ubuntu 12.04 reinstall unity +dash och fick en hel del svar. Bland annat denna sida på askubuntu.com.

På den sidan får du en hel del alternativ. Förhoppningsvis skall något kunna hjälpa dig till en lösning. De fyra, fem, sista inläggen (nederst på sidan) är nog lösningar som kan ge dig något.

Lycka till
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"