Säkerhetsuppdatering frös vid ca 85%
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Säkerhetsuppdatering frös vid ca 85%
Hejsan
Jag gjorde nyss en säkerhetsuppdatering. Den har frysit vid ca 85%. Det står "konfigurerar linux-headers-3.2.0-55-generic".
Jag vågar inte riktigt röra någonting nu. Vågar man starta om eller kommer hela systemet vara kraschat då. Kan man stänga ner processen och starta om den eller hur ska jag göra?
Jag gjorde nyss en säkerhetsuppdatering. Den har frysit vid ca 85%. Det står "konfigurerar linux-headers-3.2.0-55-generic".
Jag vågar inte riktigt röra någonting nu. Vågar man starta om eller kommer hela systemet vara kraschat då. Kan man stänga ner processen och starta om den eller hur ska jag göra?
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Re: Säkerhetsuppdatering frös vid ca 85%
Vänta ska kolla!
Nått är fel du ska inte ha den kärnan alls, den kärnan som gäller är 3.2.0-54-generic eller pae
Hoppsan... hur kan man lösa det här?
Min första fråga vad har du gjort med systemet innan?
Egentligen inget utöver det vanliga. En grundinstallation av 12.04. Sedan har jag andra PPA för att få gimp 2.8, Libreoffice 4 och Netflix.
Uppdateringen dök upp som vanligt för ett par timmar sedan.
Uppdateringen dök upp som vanligt för ett par timmar sedan.
Det är fel! den kärna som gäller är den jag skrev om ovan! himla konstigt alltså!
Usch... jag tycker det här verkar oroväckande. Jag som har varit så nöjd med hur stabil datorn har varit hittils. Finns det något sätt att rädda sig ur det här?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Fick följande felmeddelande när jag försökte öppna synaptic. Vågar jag tvångsavsluta uppdateringen?
Kunde inte få exklusiv låsning
Detta betyder oftast att en annan pakethanterare (som apt-get eller aptitude) redan körs. Stäng det programmet först.
Senast redigerad av 1 Askel, redigerad totalt 21 gånger.
Jag vet faktiskt inte vad som har hänt! Det jag vet är att det är inte en standard Ubuntu kärna, har du ändrat det någon gång med en inte standard kärna? Just nu finns inte din kärna tyvärr jag har kollat
3.2.0-55 finns inte än för 12.04, den kan ju komma inom kort då, så vänta ett slag bara!
Antec skrev:Jag vet faktiskt inte vad som har hänt! Det jag vet är att det är inte en standard Ubuntu kärna, har du ändrat det någon gång med en inte standard kärna? Just nu finns inte din kärna tyvärr jag har kollat
Nä, alltså.. jag är ju ganska grön med Ubuntu. Jag har inte gjort några ändringar eller konstigheter. I slutet på förra veckan började det komma felmeddelanden när jag skulle uppdatera men det rörde sig om att medibuntuförråden försvunnit. Men jag bara avmarkerade den ppa:n under inställningar.
Men din kärna finns inte som systemet vill ha!! Jag vet inte om det är ett kort problem eller, men jag tror att du aldrig kommer att få det systemet vill!
Ok, vad innebär detta? Att jag får installera om datorn?Antec skrev:Men din kärna finns inte som systemet vill ha!! Jag vet inte om det är ett kort problem eller, men jag tror att du aldrig kommer att få det systemet vill!
Det är inte säkert att du behöver det! Men jag själv fattar inte varför ditt system söker efter en oannonserad kärna!! Jag är villrådig!
Nått måste du ha gjort innan
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Antec, varför säger du att den inte finns?
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Antec skrev:Nått måste du ha gjort innan
Jag vet inte vad det skulle ha varit bara.
Den finns inte anonsserad just nu i Ubuntu 12.04, 32, skulle den finnas så skulle den installeras! Men jag är förbryllad!