Om EXTON Linux | Linux Live Systems

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Om EXTON Linux | Linux Live Systems

Inlägg av exton »

På förekommen anledning vill jag göra följande förtydliganden.

1. Mina Ubuntu-remasters (MeX, ExTiX, LFA och ExLight) använder bara Ubuntus officiella programförråd.

2. Den som inte gillar ”mina” ubuntukärnor (t. ex. 3.11.0-7-exton i MeX) kan givetvis efter en hårddiskinstallation installera Ubuntus officiella kärna, t. ex. 3.11.0-12-generic i MeX 13.10. Mina ubuntukärnor är för övrigt kompilerade på exakt samma sätt som Ubuntus officiella kärnor. (Om så inte vore fallet skulle de inte fungera i ett Ubuntu/Debian-system).

3. I MeX, ExTiX och ExLight måste du efter en hårddiskinstallation skapa egna användare. Det görs med kommandot sudo adduser MinEgenAnvändare. Om du vill ta bort live-kontot så görs det med kommandot sudo deluser live. Svårt? LFA uppför sig dock exakt som Ubuntu original i nyssnämnt avseende. Det beror på att det (liksom i Ubuntu original) inte finns något root-konto i LFA.

KOMPABILITET M M
Det förekommer att någon av oklara skäl har svårt att få igång en viss ”extondist”. T. ex. MeX. Jag vill därför göra klart följande: Om ett originalsystem kan köras på en viss dator så kan också en extonremaster av samma originalsystem köras på samma dator. Jag förändrar nämligen aldrig ett linuxsystem till det sämre vad gäller autokonfigurering och hårdvaruigenkänning m m. Det händer att jag byter kernel, men då alltid till en ”bätttre” kernel med ännu mera ”inbyggt” stöd för olika slags hårdvara m m. (Som jag alltså gjort i version 131019 av MeX 13.10).
Antec

Re: Om EXTON Linux | Linux Live Systems

Inlägg av Antec »

Vad menar du med Linux Live systems?
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Jag tolkar det som att det är skivor som går att boota upp för att testa utan att installera, precis som andra live-cd skivor.

Mvh Nemo
Antec

Inlägg av Antec »

Exton menar kanske en version som flyger och man behöver inte installera den? Ja vad vet jag! Det jag vet är att hans kärnor är olikt nått annat!
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Inlägg av exton »

Vilket/vilka problem har du då upplevt Antec? (Om något/några).
Antec

Inlägg av Antec »

Hej Exton, det problem vi hade var med en dist du gav ut för 2 till 3 år sen, problemet var vad jag minns att systemet låste sig direkt i vårt PC. Vi kom aldrig till ett fungerande system utan installerade då en Mint-version istället från den tiden som fungerade väldigt bra.. Man drar sig då för att prova igen, men i dag kanske det fungerar bättre, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var för version, du har ju en del att välja bland. :)
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Inlägg av exton »

Ok, men utifrån din begränsade erfarenhet (av mina distar) skriva "Det jag vet är att hans kärnor är olikt nått annat!" är väl ändå lite magstarkt. Eller? Vet du ens att jag hade bytt ut kärnan i den dist du testade? Det gör jag nämligen inte alltid.

Jag upprepar: Om ett originalsystem kan köras på en viss dator så kan också en extonremaster av samma originalsystem köras på samma dator. Jag förändrar nämligen aldrig ett linuxsystem till det sämre vad gäller autokonfigurering och hårdvaruigenkänning m m.
Antec

Inlägg av Antec »

exton skrev:Ok, men utifrån din begränsade erfarenhet (av mina distar) skriva "Det jag vet är att hans kärnor är olikt nått annat!" är väl ändå lite magstarkt. Eller? Vet du ens att jag hade bytt ut kärnan i den dist du testade? Det gör jag nämligen inte alltid.

Jag upprepar: Om ett originalsystem kan köras på en viss dator så kan också en extonremaster av samma originalsystem köras på samma dator. Jag förändrar nämligen aldrig ett linuxsystem till det sämre vad gäller autokonfigurering och hårdvaruigenkänning m m.
Jo men det var inte en standard kärna, utan en annan det minns jag! Men vadå säger du att allt är korrekt nu så får man väl testa det igen! Vilken av dina distar föreslår du för en test? :)
Användarvisningsbild
exton
Kontakt:

Inlägg av exton »

Allt är "korrekt" nu som då, med du kan ev. testa MeX, som är min senaste ubunturemaster. Annars ExTiX, som kommer i en ny version inom några dagar. Den kommer att använda kernel 3.12 (kompilerad av mig).
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"