Global menu
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Global menu
Nu fungerar den där Indicator-menyn rätt dåligt. Förut var det med främmande program det kränglade, och man fick installera nåt skit för att det skulle fungera med Mozilla-grejerna.
Med dom programmen går det fortfarande bra, likaså med Chrome, GIMP och filbläddrarn. Däremot kan den inte hantera dokumentvisarn och Synaptic. Alltså, menyerna syns i panelen, men man vill ju gärna att den onödiga menyraden ska försvinna i dom öppna fönstren, vilket den inte gör.
Finns det nåt sätt att fixa det här?
Med dom programmen går det fortfarande bra, likaså med Chrome, GIMP och filbläddrarn. Däremot kan den inte hantera dokumentvisarn och Synaptic. Alltså, menyerna syns i panelen, men man vill ju gärna att den onödiga menyraden ska försvinna i dom öppna fönstren, vilket den inte gör.
Finns det nåt sätt att fixa det här?
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Global menu
Program som körs som root (som Synaptic) har alltid lokal meny.
Min Dokumentvisare (3.10.0 i 13.10) har ingen menyrad, istället en knapp till höger som öppnar en meny vid klick.
Min Dokumentvisare (3.10.0 i 13.10) har ingen menyrad, istället en knapp till höger som öppnar en meny vid klick.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Svento
Min fråga var om det finns nåt sätt att fixa problemet, så menyraden döljs i dom öppna fönstren som det är meningen.
Är det indikatormenyn som det är fel på?
Är det indikatormenyn som det är fel på?
Jag tror inte det är nått fel utan det hänger bara kvar hos vissa program.
Edit. för en del program som FF, Chromium med fler finns det ett tillägg för att arkivmenyn ska hamna i globalmenyn, det finns inte för alla program, därför tror jag inte det är nått fel utan bara att den funktionen saknas för vissa program..
Edit. för en del program som FF, Chromium med fler finns det ett tillägg för att arkivmenyn ska hamna i globalmenyn, det finns inte för alla program, därför tror jag inte det är nått fel utan bara att den funktionen saknas för vissa program..
- Svento
Som sagt fungerar det för främmande program, typ Ff, Thb, Chrome, GIMP, LibreOffice, Audacity, VLC, Hydrogen, etc.
Däremot inte för filbläddrarn, terminalen, kalkylatorn, arkivhanterarn, Gedit, konfigurationsredigeraren, Transmission, filmuppspelarn, etc.
Det är definitivt ett fel och det är inte så i Unity. Dessutom uppstod problemet nu i dagarna, innan dess har menyraden dolts även i dom inhemska programmen.
Åter alltså till min enda fråga: Nån som vet om det finns nåt sätt att reparera felet?
Däremot inte för filbläddrarn, terminalen, kalkylatorn, arkivhanterarn, Gedit, konfigurationsredigeraren, Transmission, filmuppspelarn, etc.
Det är definitivt ett fel och det är inte så i Unity. Dessutom uppstod problemet nu i dagarna, innan dess har menyraden dolts även i dom inhemska programmen.
Åter alltså till min enda fråga: Nån som vet om det finns nåt sätt att reparera felet?
Tyvärr är det inget fel så det finns inget att reparera!Svento skrev:Som sagt fungerar det för främmande program, typ Ff, Thb, Chrome, GIMP, LibreOffice, Audacity, VLC, Hydrogen, etc.

Du måste förklara felet bättre så även jag förstår, som det jag fått förklarat så är det inte fel! just nu!
- Svento
Nåt fel är det eftersom jag helt plötsligt har fått en menyrad i fönstren till dom nämnda programmen.
Vad är det som är oklart?
Vad är det som är oklart?
Men det beror ju på att dom inte ingår i Globalmenyn, det är inget fel utan bara att dom programmen inte har gjort att det ska vara så, Jag förstår dej ändå, varför är det olika! Men det är bara så, och man får då ha det som det är, Det kommer säkert att bli mer rätt ju längre tiden går, men jag vill poängtera att det är inget fel i Ubuntu för den här saken!
Förlåt jag frågar, hade du det inte i tidtagare Ubuntu då? Jag menar hade du det inte tidtagare, eller i 12.04?
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 21 gånger.
- Svento
Men varför fungerade det fram till igår? Jag har aldrig haft nån menyrad i dom förut.
Alltså menyerna visas i panelen som dom ska, men jag har dessutom en menyrad i dom öppna fönstren. Men det har inte varit så tidigare. Det är just dom nämnda programmen där menyraden dolts automatiskt, till flera av dom andra har jag behövt hämta tillägg.
Alltså menyerna visas i panelen som dom ska, men jag har dessutom en menyrad i dom öppna fönstren. Men det har inte varit så tidigare. Det är just dom nämnda programmen där menyraden dolts automatiskt, till flera av dom andra har jag behövt hämta tillägg.
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 21 gånger.
Vad använde du för version av Ubuntu tidigare?
- Svento
Jag har använt 12.04 sen den kom. GlobalMenu har alltid fungerat.
I Synaptic får jag det här beskedet: "gnome-globalmenu: Beroende av: gnome-applet-globalmenu men det kommer inte att installeras".
I Synaptic får jag det här beskedet: "gnome-globalmenu: Beroende av: gnome-applet-globalmenu men det kommer inte att installeras".
det är på alla versioner av Unity du menar då? Globalmeny började med 11.10 och sen har det fortsatt, Det finns vissa program som inte ingår i globalmeny, men på dej verkar det som att det nyligen hänt, därför frågar jag igen vad hade du för system innan och vad har du för system nu, för att jag ska kunna svara dej rätt av det jag vet måste jag veta just det här! Du hade 12.04 tidigare, men skillnaden är ju likadan, vissa program fungerar globalmenyn för och andra inte, jo jag vet det är olika för en liten del av program men så är det även i 12.04
Jag är nog lite trög , jag tror eftersom du pratar så mycket om det här så är problemet större än jag just nu ser! Jag ser inte det du vill jag ska se alltså helheten i det du vill förmedla!
Problemet är att jag inte förstår riktigt det du vill säga! Jag är känd för att vara trögtänkt, så det du måste göra är att förklara tydligt! 

- Svento
När jag loggar in med Unity så fungerar allt som det ska, men det är väl inte samma som Gnome GlobalMenu?
Hur som helst använder jag inte Unity utan Gnome Fallback. Det har fungerat utmärkt tills härom dan.
Jag kan nämna att problemen föregicks av andra, bl a att jag inte kunde välja ikontema, samt att skärmen låstes vid inaktivitet utan att jag kunde åtgärda detta. Om det finns nåt samband vet jag inte och det är ju bara ett halvår kvar till nästa LTS men jag vill gärna lösa dom här problemen innan dess.
Problemet är kort och gott: Sen några dar tillbaka så har jag fått tillbaka menyraden i dom öppna fönstren.
Hur som helst använder jag inte Unity utan Gnome Fallback. Det har fungerat utmärkt tills härom dan.
Jag kan nämna att problemen föregicks av andra, bl a att jag inte kunde välja ikontema, samt att skärmen låstes vid inaktivitet utan att jag kunde åtgärda detta. Om det finns nåt samband vet jag inte och det är ju bara ett halvår kvar till nästa LTS men jag vill gärna lösa dom här problemen innan dess.
Problemet är kort och gott: Sen några dar tillbaka så har jag fått tillbaka menyraden i dom öppna fönstren.
Jaha då förstår jag, det du använder är egentligen bara en andhämtning för att hålla kvar vid det gamla, du får förnya dej och välja en mer modern fönsterhantering
eller kliva tillbaka till Xubuntu

- Svento
Det är ju fler än jag som inte vill använda Unity. Problemet är den där dockan i vänsterkanten, att det inte finns nån programmeny. Det är så galet så man knappt tror att Windows skulle kunna komma på nåt likande. Dessutom är det grejer som rör fönsterknapparna, att dom även kontrollerar ickemaximerade fönster, vilket blir väldigt krångligt.
Jag vill inte hålla mig kvar vid gamla saker, jag undviker bara just dom nymodigheter som är helt genomidiotiska. Kunde jag ersätta Unity-dockan med AWN kunde jag överväga Unity, eller om det fanns en riktig meny i stället för dashboard.
Jag vill inte hålla mig kvar vid gamla saker, jag undviker bara just dom nymodigheter som är helt genomidiotiska. Kunde jag ersätta Unity-dockan med AWN kunde jag överväga Unity, eller om det fanns en riktig meny i stället för dashboard.
Men Ubuntu lägger ingen energi på Gnome2 funtioner längre, ett tips förnya dej!