Uppgraderar ni efter varje release?
Uppgraderar ni efter varje release?
Hej,
Uppgraderar ni distron varje gång ny version släpps? Jag har en tvångstanke att göra det men sen tänker jag, va fan, varför ska jag lägga ner tid på att lägga tillbaks allting. jag använde inte ltsen för jag tkte 13.04 var ganska bra så jag tror jag väntar till nästa LTS . Hur är det för er? uppgraderar ni? och märker ni någon skillnad i prestanda ( låg temperature, smoothness och hastighet?)
Uppgraderar ni distron varje gång ny version släpps? Jag har en tvångstanke att göra det men sen tänker jag, va fan, varför ska jag lägga ner tid på att lägga tillbaks allting. jag använde inte ltsen för jag tkte 13.04 var ganska bra så jag tror jag väntar till nästa LTS . Hur är det för er? uppgraderar ni? och märker ni någon skillnad i prestanda ( låg temperature, smoothness och hastighet?)
| Jag kör bara xfce. Hatar gnome och allt anant och speciellt KDE. Xubuntu är min favorit just för att jag inte lyckades installaera Arch och tänker inte försöka igen, Debian installatör fu**ar sönder all grub och boot. jag vet inte varför. Jag ska köpa SSD och installera xubuntu igen. |
Re: Uppgraderar ni efter varje release?
Jag uppgraderar alla, men bara på ett eller 2 system, jag använder fortfarande 12.04 och kommer att göra det länge till! 13.04 går ut i januari det gäller att veta vilken man ska behålla! 

Notera att sedan 13.04 så har releaser som inte är LTS enbart stöd i nio månader. Givet att man inte kör LTS är man sålunda i praktiken tvungen att uppgradera till varje ny release, åtminstone ifall man tycker det är trevligt med säkerhetsuppdateringar, etc.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Sedan 8.04 så kör jag bara LTS-versioner, inga uppgraderingar mellan LTS-versioner.
Jag tycker att du gör helt rätt! Det finns ingen anledning om 12.04 fungerar bra att uppgradera! Själv gör jag det bara för att följa med lite men jag behåller alltid en LTS
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Min dator uppgraderas så fort som toolchain öppnas för en ny utvecklingsversion.
Övriga datorer i huset kör LTS och uppgraderas först när den nya versionen varit igång ett tag.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Varför jag har kvar äldre versioner också är för att om det bli problem så kan jag hjälpa till att få det att fungera, ta det senaste med Chrome, det är också viktigt att det fungera på alla versioner som är aktuell!!
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag uppgraderar så snart en ny utgåva är tillgänglig, eller strax innan. 
LTS är stabilt och bra, men för konservativt för mig. Jag vill hänga med i utvecklingen och få prestandaförbättringar och nya programversioner och funktioner så snart som möjligt. Vore jag mindre engagerad i och intresserad av den mjukvara jag använder kunde jag använda LTS och inte vara mindre nöjd än jag nu är.
För spelentusiaster och andra som ägnar sig åt tunga grafiktillämpningar torde den förbättrade grafikprestandan i 13.10 vara lockande. De som använder grafikkretsar från AMD (och är beroende av grafikprestanda) kanske rentutav skall överväga att manuellt uppdatera Linux till 3.12 när den släpps i stabil version…

LTS är stabilt och bra, men för konservativt för mig. Jag vill hänga med i utvecklingen och få prestandaförbättringar och nya programversioner och funktioner så snart som möjligt. Vore jag mindre engagerad i och intresserad av den mjukvara jag använder kunde jag använda LTS och inte vara mindre nöjd än jag nu är.
För spelentusiaster och andra som ägnar sig åt tunga grafiktillämpningar torde den förbättrade grafikprestandan i 13.10 vara lockande. De som använder grafikkretsar från AMD (och är beroende av grafikprestanda) kanske rentutav skall överväga att manuellt uppdatera Linux till 3.12 när den släpps i stabil version…
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Det är jättebra, det gör en helhet som fungerar! 

Hej!
Jag kör enbart LTS utgåvor, vilket beror på ren bekvämlighet från min sida. Gillar att ha en maskin som bara fungerar och där jag inte behöver fundera över uppgraderingar på lång tid. Nackdelen är att jag får inte med de senaste versionerna av många program, men för mig gör det inget, då det som följer med gott och väl räcker för mina behov.
MVH Nemo
Jag kör enbart LTS utgåvor, vilket beror på ren bekvämlighet från min sida. Gillar att ha en maskin som bara fungerar och där jag inte behöver fundera över uppgraderingar på lång tid. Nackdelen är att jag får inte med de senaste versionerna av många program, men för mig gör det inget, då det som följer med gott och väl räcker för mina behov.
MVH Nemo
Jo jag håller med dej, jag tycker som dej också, och det är viktigt för mig! Om jag använder alla versioner så har jag ändå en blick bakåt att verkligen alla är perfekta och fungerar! 

- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag är också i grunden en LTS:are. Började med Ubuntu 8.04, uppgraderade till 10.04 men har gjort ett litet hopp till Lubuntu (som jag har för mig saknar LTS) 13.04 eftersom jag behövde en dist som fick plats på en cd då jag bara har USB-minnen på 512MB. Funderar på att skaffa större minnen men så länge det inte absolut behövs är det en onödig utgift.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Efter senaste uppgradering från 13.04 till 13.10 har jag fått problem med GIMP: efter en kort stunds arbete blir programmet segt och därefter oanvändbart. Även övre menyraden i Unity blir oanvändbar, CPU och fläkt går på högvarv, och man tvingas till ctrl+alt+del, logga ut, och starta om. Inte kul när man har en deadline att passa. Tur att man har fler datorer med äldre versioner.
Visst man kan ju uppgradera vid ett lugnare tillfälle, så att man har några dagar på sig att testa programmen. Men vem orkar, eller hinner? Med en alfa eller betaversion kan man acceptera sådana fel, men inte med en standardrelease.
Visst man kan ju uppgradera vid ett lugnare tillfälle, så att man har några dagar på sig att testa programmen. Men vem orkar, eller hinner? Med en alfa eller betaversion kan man acceptera sådana fel, men inte med en standardrelease.
-
Det pratades ju om rolling releases så det skall bli intressant hur det kommer att fungera.
För det mesta brukar jag köra senaste versionen så fort den släpps som "stabil".