Ubuntu.se kapat av någon mellanösternaktivist.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ubuntu.se kapat av någon mellanösternaktivist.
Det är trist att följa våra vänner på Ubuntu.se och att de har blivit hackade och nerstängda.
Det verkar som att de har blivit kapade av någon gök i mellanöstern. . . .
Sådana här saker är inte lustiga att konfronteras med.
Det är sannerligen inget man själv vill bli drabbad av.
Lika tråkigt känns det, att finna att personer i sin närhet har blivit drabbade.
Jag önskar dem lycka till och att de snart skall vara i drift igen.
tukken
Det verkar som att de har blivit kapade av någon gök i mellanöstern. . . .
Sådana här saker är inte lustiga att konfronteras med.
Det är sannerligen inget man själv vill bli drabbad av.
Lika tråkigt känns det, att finna att personer i sin närhet har blivit drabbade.
Jag önskar dem lycka till och att de snart skall vara i drift igen.
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu.se kapat av någon mellanösternaktivist.
Usch och fy!
Hoppas verkligen att dom får upp sidan snart igen. All min sympati till .se-gänget.

Hoppas verkligen att dom får upp sidan snart igen. All min sympati till .se-gänget.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Osprey
- Kontakt:
Jag var inne där också och kikade lite tidigare och såg vad som hänt...
Hoppas bara att det är en relativt sett seriös hackare som gjort det, det vill säga en som i huvudsak bara är ute för att bevisa att det är möjligt att göra och inte för att förstöra något. Så vi kan ju hoppas att det bara är indexsidan som är utbytt och att allt annat ligger kvar bakom det...
Hoppas bara att det är en relativt sett seriös hackare som gjort det, det vill säga en som i huvudsak bara är ute för att bevisa att det är möjligt att göra och inte för att förstöra något. Så vi kan ju hoppas att det bara är indexsidan som är utbytt och att allt annat ligger kvar bakom det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Jag vet inte vem som står bakom kapningen men jag hoppas ubuntu.se kan återställas snabbt.
- fd.svensson
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SSL Injektion. Totalhaveri, fullt med elak kod. Nej, det var ingen snäll hackare / crackare
Micke har lärt sig att ha backuper så han ska bara säkra upp den lite till innan han börjar om på nytt
Skrivet med mitt vänstra pekfinger nyttjades Touthpal X

Micke har lärt sig att ha backuper så han ska bara säkra upp den lite till innan han börjar om på nytt
Skrivet med mitt vänstra pekfinger nyttjades Touthpal X

Lite oväntat må jag säga. Varför väljer man en liten okänd sida (För dom) som Ubuntu.se?
Det lär ju finnas lite mer relevanta sidor att ge sig på om man vill ha uppmärksamhet.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- vulfgar
- ung forumnörd
Har också funderat över det. Kanske har med webbhotellet att göra? Eller nån särskild mjukvara? Eller att h*n avsiktligt valde en mer okänd sida för h*n trodde att den inte kollades så ofta?Hund skrev:Lite oväntat må jag säga. Varför väljer man en liten okänd sida (För dom) som Ubuntu.se?Det lär ju finnas lite mer relevanta sidor att ge sig på om man vill ha uppmärksamhet.

Om man nu ogillar ubuntu så är väl ubuntu + toppdomän ett bra val eller hur man nu ska uttrycka det.
Många attacker sker nog då man hittar en webbserver/mjukvara med säkerhetshål. Sker t.ex. attacken mot ett webbhotell som råkat ut för ett säkerhetshål lyckas man kanske ta över ett hundratal webbplatser på en gång och på så sätt sprida sitt budskap alternativt kräva lösensummor för att släppa data man stulit och så vidare.
Ajah, vi missade några inlägg och 2-3 nya medlemmar. Att jag har koll på nya medlemmar just nu, beror på att antalet medlemmar står på 7999...
Att det kan vara så roligt med jämna nummer.
Att det kan vara så roligt med jämna nummer.

Nu verkar det som http://www.ubuntu.se fungerar så gott som normalt.
- vulfgar
- ung forumnörd
Finemang!Rune.K skrev:Nu verkar det som http://www.ubuntu.se fungerar så gott som normalt.

-
Vikken kille, han har ju:
1. Ett medd. om att han vill se mera säkerhet nästa gång
2. Lagt ut sin mail-adress och facebook alias.

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Sv: Ubuntu.se kapat av någon mellanösternaktivist.
Hur vet du att det är en kille?Harlekin33 skrev:Vikken kille
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- Osprey
- Kontakt:
Han/hon/hen/den/det kallar sig iofs för "BoY", men det kan väl iofs även en chimpans göra...HakanS skrev:Hur vet du att det är en kille?Harlekin33 skrev:Vikken kille
För övrigt är det inte så ovanligt att en sådan existens skriver just det att den vill se bättre säkerhet nästa gång och en mail-adress och ett facebook alias är ju lätt att skapa utan att lämna några spår av sin riktiga identitet.....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Skärp dig, sluta fjanta med det där!HakanS skrev:Hur vet du att det är en kille?Harlekin33 skrev:Vikken kille
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Säkert en random finnig liten tonårskille som lyckats hitta en dåligt uppdaterad server mha något nedladdat program.Harlekin33 skrev:Vikken kille, han har ju:
Tack för er förståelse!
Det värmer gott i hjärteroten.
Sammanfattningsvis lyckades de med att använda en exploit, som fanns i vBulletin, som är det webbsystem vi använder. Jag tror att många forum har gått sönder pga den säkerhetsbristen eftersom säkerhetsluckan upptäcktes den 22 augusti.
Nu har jag bommat låst och nästan slängt bort nyckeln. Hittade bra instruktioner kring vad som behöver göras för att slippa attacker, iaf just nu. Hoppas att det räcker.
Återigen tack!
Micke
Sammanfattningsvis lyckades de med att använda en exploit, som fanns i vBulletin, som är det webbsystem vi använder. Jag tror att många forum har gått sönder pga den säkerhetsbristen eftersom säkerhetsluckan upptäcktes den 22 augusti.
Nu har jag bommat låst och nästan slängt bort nyckeln. Hittade bra instruktioner kring vad som behöver göras för att slippa attacker, iaf just nu. Hoppas att det räcker.
Återigen tack!
Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Skönt att du fick ordning på det hela.No1Viking skrev:Tack för er förståelse!
Återigen tack!
Micke
-
Det finns snälla hackers som bara vill påvisa att det finns ett säkerhetshål och såna gillar jag då det gör nätet säkrare. Är dom riktigt snälla så brukar dom också berätta vilket säkerhetshål som måste lagas.Sammanfattningsvis lyckades de med att använda en exploit, som fanns i vBulletin, som är det webbsystem vi använder
Sedan finns det dom som sabbar och förstör och dom gillar ingen då dom bryter mot hederskodexen (minns inte vad den heter) inom hackervärlden.
Om han inte sabbade nåt eller hittade på nåt annat otyg så var det en sk. snäll hacker.
Nåväl, det löste ju sig så hans mål blev ju uppfyllt.
PS: Att det var en kille trodde jag genom att "hen" kallade sig BoY.
Case closed!