Ubuntu vägrar installera på SSD
-
Ubuntu vägrar installera på SSD
Tänkte ge Ubuntu en chans igen efter låtit det vila i några år. Men det sket sig med en gång som vanligt. Stoppade i skivan och valde inst parallellt med windows. Då får jag endast välja min 500Gb HDD. Jag har en 120Gb SSD och en äldre 160Gb oxå. SSD kör jag win 7 på. Jag vill ju givetvis ha mitt OS på SSD disken annars kan det kvitta. Provade möjligheten att själv välja partioner etc, i den menyn syns 500Gb och SSD disken men inte 160Gb??? Låter man Ubuntu starta på skiva så syns alla diskarna på skrivbordet.
I menyn för partionering/installation klickade jag på 120Gb och tänkte installera manuellt. Då sa den bara du har inte valt root......nånting. Jag kan inte sånt och fattar ingenting.
Trist att Ubunt är så halvfärdigt program trots alla år av utveckling.
I menyn för partionering/installation klickade jag på 120Gb och tänkte installera manuellt. Då sa den bara du har inte valt root......nånting. Jag kan inte sånt och fattar ingenting.
Re: Ubuntu vägrar installera på SSD
Tråkigt att du har en sådan inställning när det gäller Ubuntu jag har använt Ubuntu sedan många år och den absolut inte halvfärdig, får se om det är någon som vill hjälpa dig efter den kommentaren om Ubuntu.Emilhasselqvist skrev:Tänkte ge Ubuntu en chans igen efter låtit det vila i några år. Men det sket sig med en gång som vanligt. Stoppade i skivan och valde inst parallellt med windows. Då får jag endast välja min 500Gb HDD. Jag har en 120Gb SSD och en äldre 160Gb oxå. SSD kör jag win 7 på. Jag vill ju givetvis ha mitt OS på SSD disken annars kan det kvitta. Provade möjligheten att själv välja partioner etc, i den menyn syns 500Gb och SSD disken men inte 160Gb??? Låter man Ubuntu starta på skiva så syns alla diskarna på skrivbordet.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jag kör linux mint på min stationära dator med SSD(dualboot med Windows 8 ) och det fungerar utan problem, har även prövat xubuntu som fungerade galant.
Visserligen är inte linux mint ubuntu men det är byggt på ubuntu.
Det kan vara så att du behöver krympa din volym i antingen Windows eller starta en Live CD med ubuntu och krympa volymen med t.ex gparted.
Med tanke på att du är nog mer hemma i Windows så länkar jag en guide på hur du gör det i Windows: http://technet.microsoft.com/en-us/maga ... 09169.aspx
Ett tips med som ovan påpekar så är det bättre att vara trevlig med en positiv attityd. Det kommer du längre med
Visserligen är inte linux mint ubuntu men det är byggt på ubuntu.
Det kan vara så att du behöver krympa din volym i antingen Windows eller starta en Live CD med ubuntu och krympa volymen med t.ex gparted.
Med tanke på att du är nog mer hemma i Windows så länkar jag en guide på hur du gör det i Windows: http://technet.microsoft.com/en-us/maga ... 09169.aspx
Ett tips med som ovan påpekar så är det bättre att vara trevlig med en positiv attityd. Det kommer du längre med

-
Problemet är att jag tycker Ubuntu är ett lysande koncept, produkten behövs för att försöka råda bot på MS dominans på marknaden. Jag blir då så frustrerad när det hela tiden krånglar för mig. 2008 provade jag, då fungerade inte Wifi på min dator, 2010 gjorde jag ett nytt försök, då fick jag aldrig någon dualbootmeny så jag blev tvungen att formatera om datorn för att komma åt windows igen. Denna gången klarar jag inte av att välja rätt HDD att det på.
Är det så att jag bör partionera SDD:n för att kunna lägga in Ubunt parallellt med Win 7? I så fall vad är lagom partition? 10Gb? Det stod inget om det på startmenyn för skivan att man behövde? Jag vill använda så lite som möjligt eftersom jag spelar och dagens spel tar massvis med plats.
Ubuntu tänkta jag ha för mejl,surfning, bankärenden etc. Den uppenbara fördelen är ju minimal risk för virus, i alla fall var det tidigare.
Tack på förhand
Emil
Är det så att jag bör partionera SDD:n för att kunna lägga in Ubunt parallellt med Win 7? I så fall vad är lagom partition? 10Gb? Det stod inget om det på startmenyn för skivan att man behövde? Jag vill använda så lite som möjligt eftersom jag spelar och dagens spel tar massvis med plats.
Ubuntu tänkta jag ha för mejl,surfning, bankärenden etc. Den uppenbara fördelen är ju minimal risk för virus, i alla fall var det tidigare.
Tack på förhand
Emil
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Tråkigt att du haft en sådan erfarenhet av Ubuntu! Men då får vi ta och se till så det hoppar igång för dig denna gång dåEmilhasselqvist skrev:Problemet är att jag tycker Ubuntu är ett lysande koncept, produkten behövs för att försöka råda bot på MS dominans på marknaden. Jag blir då så frustrerad när det hela tiden krånglar för mig. 2008 provade jag, då fungerade inte Wifi på min dator, 2010 gjorde jag ett nytt försök, då fick jag aldrig någon dualbootmeny så jag blev tvungen att formatera om datorn för att komma åt windows igen. Denna gången klarar jag inte av att välja rätt HDD att det på.
Tack på förhand
Emil

I och med att du vill ha dualboot och har nu Windows så har Windows tilldelats all plats på din hdd.
Så det vi behöver göra är att skapa en partition som du kan göra smidigast genom att ta en titt på guiden jag länkade ovan som visar hur du krymper din volym(hdd) via Windows.
Windows och Linux använder två olika filsystem, just därför vi behöver skapa en egen liten del åt Ubuntu!
Enligt Recommended Minimum System Requirements för Ubuntu så är minimum 5 GB, men jag skulle rekommendera någon/några GB till så du kan installera lite extra saker som kanske kommer behövas.
Pröva det och se om du då hittar din SSD via "Vid sidan av Windows" installationen.
-
Hej igen
Nu har jag skapat en 10Gb partion på SSD disken.
Körde in Ubuntuskivan och då kom SSD disken fram. Men jag kunde bara se den stora partionen som Win7 ligger på. Väljer jag partionshanteraren ser jag också den 10Gb partionen jag gjorde. klickar jag på den och trycker inst. så kommer där en textruta med en txt som jag glömt typ "inget rotfilsystem definierat"?? Vad betyder det? vad skall jag göra?
Nu har jag skapat en 10Gb partion på SSD disken.
Körde in Ubuntuskivan och då kom SSD disken fram. Men jag kunde bara se den stora partionen som Win7 ligger på. Väljer jag partionshanteraren ser jag också den 10Gb partionen jag gjorde. klickar jag på den och trycker inst. så kommer där en textruta med en txt som jag glömt typ "inget rotfilsystem definierat"?? Vad betyder det? vad skall jag göra?
Du behöver en partition som kallas för "root" och dess beteckning är "/", där hamnar Ubuntu. Sedan behöver du en partition för din hemmapp som betecknas "/home". root bör vara på minst 10GB, vilket också är en rekommenderad storlek. Hur stor home behöver vara är väldigt individuellt, det beror helt på hur mycket du tänkt lagra där.
Under installationen högerklickar du på vardera partition och väljer filssytem (Ext4 är rekomenderat) och sedan hur du vill använda dom (Tex root och home). Hänger du med nu?
Under installationen högerklickar du på vardera partition och väljer filssytem (Ext4 är rekomenderat) och sedan hur du vill använda dom (Tex root och home). Hänger du med nu?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Nej jag hänger inte alls med? kollade på youtube, där var någon kille som gjorde en partion i win7 och lämnade den utan att allokera den, på det viset skulle ubuntu installera direkt utan en massa konstiga frågor. Detta hände givitvis inte mig. Den sa att utrymmet var för litet 2,9 GB? Jag gjorde 10 Gb.
När jag provade att skriva in allt konstigt själv med root och home så fick jag frågan om växlingsfil??? va fan är en växlingsfil? Hur stor skall den vara? Var skall den vara någonstans? Har hållit på i flera timmar med detta och inte ens lyckats installera det. Upp till detta hänger sig skivan varannan gång ungefär innan jag kommer till installationsmenyn. Börjar bli seriöst trött på detta. När man inst. win så trycker man på den HDD som man vill inst win på och så gör den det...punkt.
Trist att man skall behöva vara högskoleutbildad mjukvaruutvecklare för att installera Ubuntu från en skiva. Ubuntu kommer desvärre nog aldrig att bli något annat en en marginalprodukt för speciellt insatta. Säkert jättebra för de som vill kunna kontrollera allt själva men ouppnåligt för oss "vanliga" som inte kan hantera Linux programmeringsspråk.
När jag provade att skriva in allt konstigt själv med root och home så fick jag frågan om växlingsfil??? va fan är en växlingsfil? Hur stor skall den vara? Var skall den vara någonstans? Har hållit på i flera timmar med detta och inte ens lyckats installera det. Upp till detta hänger sig skivan varannan gång ungefär innan jag kommer till installationsmenyn. Börjar bli seriöst trött på detta. När man inst. win så trycker man på den HDD som man vill inst win på och så gör den det...punkt.
Trist att man skall behöva vara högskoleutbildad mjukvaruutvecklare för att installera Ubuntu från en skiva. Ubuntu kommer desvärre nog aldrig att bli något annat en en marginalprodukt för speciellt insatta. Säkert jättebra för de som vill kunna kontrollera allt själva men ouppnåligt för oss "vanliga" som inte kan hantera Linux programmeringsspråk.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ubuntu är lika enkelt att installera, men eftersom du redan har Windows måste du partionera manuellt. Samma sak om du haft Ubuntu och velat installera Windows.
Ubuntu är bland det enklaste att installera. Det är lika enkelt som Windows, bara lite annorlunda. Men med den attityden så förstår jag att allt är svårt och att något så enkelt som Ubuntu förblir ett mysterium.
~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Ubuntu är bland det enklaste att installera. Det är lika enkelt som Windows, bara lite annorlunda. Men med den attityden så förstår jag att allt är svårt och att något så enkelt som Ubuntu förblir ett mysterium.
-
Tack, den guiden borde till och med jag kunna följa. Skall prova det.
-
Hej igen
Nu verkar det bli bra med partioneringen när jag följde den guiden. Tyvärr hängde sig installationen halvvägs? Någon som hört om det förut. Provar man ubuntu från skiva så fungerar det bra.
Nu verkar det bli bra med partioneringen när jag följde den guiden. Tyvärr hängde sig installationen halvvägs? Någon som hört om det förut. Provar man ubuntu från skiva så fungerar det bra.
Det har hänt mig med någon gång. Gör ett nytt försök så bör det fungera bra.Emilhasselqvist skrev:Hej igen