Jag avgår.

Denna kategori är till för de som är medlem på https://launchpad.net/~ubuntu-se
fr33r1d3
Kontakt:

Jag avgår.

Inlägg av fr33r1d3 »

Hej alla.

Det är sorgligt att behöva skicka ut det här mailet, men jag känner att jag måste göra det nu.
Jag avgår nu som TL för Ubuntu Sverige. Detta är till största delen pga att jag inte längre kan stå för den inriktning som Canonical jobbar mot. Jag känner att jag inte siktar mot samma mål längre som de gör nu mera. Det skulle bli en stor intressekonflikt om jag låtsats som ingenting och fortsatt.

Dessutom har jag inte längre den tid som krävs.

Mitt förslag på ny TL är Jowa, som kom tätt efter i valet.

Jag hoppas att jag gjort någon nytta under den här tiden som varit, och att vi ses på annat håll längre fram.

MVH:
Peter Ahlgren (fr33r1d3)
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Jag avgår.

Inlägg av HakanS »

fr33r1d3 skrev:Detta är till största delen pga att jag inte längre kan stå för den inriktning som Canonical jobbar mot. Jag känner att jag inte siktar mot samma mål längre som de gör nu mera.
Vad är det för inriktning och mål som kontrasterar?
fr33r1d3 skrev:Mitt förslag på ny TL är Jowa, som kom tätt efter i valet.
Kan lämpligen beslutas på nästa LoCo-möte.

Tack för allt du gjort som TL.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tycker det verkar som att du och frippe har blåst nytt liv i gemenskapen så en får tacka för bidraget och hoppas att det håller i sig även efter att du har lämnat. :)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Synd, tycker att du gjorde ett toppenjobb! Önskar dig lycka till med det du tänker göra härnäst.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tack för din tid och engagemang!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Håller med föregående, du har gjort ett bra jobb och blåst nytt liv i LoCot. Tack för det! :kram:
Tycker också att det är strongt att du avslutar uppdraget när du känner att engagemanget minskat, något som i många sammanhangsker alltför sällan.
Håller med om att Jowa borde ta över som tfTL fram tills nästa val - om han vill.

Måste erkänna att jag också är väldigt nyfiken på vad det är för inriktining från Canonical som du inte kan stå för? :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ehh..skulle TL vilja förklara lite närmare för oss vanliga dödliga vad Canonical håller på med eller vad dom har för framtidsplaner så det inte kommer som en kalldusch sen och alla skriker i högan sky och allt bara havererar?

Det låter ju trots allt ganska allvarligt att efter så kort tid så lämnar du ditt uppdrag i nästan all hast.

:o
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Harlekin33 skrev:Ehh..skulle TL vilja förklara lite närmare för oss vanliga dödliga vad Canonical håller på med eller vad dom har för framtidsplaner så det inte kommer som en kalldusch sen och alla skriker i högan sky och allt bara havererar?

Det låter ju trots allt ganska allvarligt att efter så kort tid så lämnar du ditt uppdrag i nästan all hast.

:o
Dom ska bli nya Microsoft har dom sagt. ;) Nej, allvarligt talat om jag ska gissa så tror jag att det beror på dissen av GNOME, Xorg osv. Dom kör sitt egna race för total kontroll över Ubuntu och dess komponenter. Som ett företag förstår jag dom, men som Linuxanhängare tycker jag det är dumt att dom skapar sitt egna läger istället för att förstärka det stora lägret där alla andra hänger.

Själv dissade jag Ubuntu redan för 4 år sedan när dom började med Unity. För mig var det droppen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, Unity var droppen! Canonical jobbar mot allt som har touchscreen, dvs Smartphones, paddar och tablets. Vi med desktop/bärbara har blivit utsatta för en schizofren situation där vi varit försöksdjur. Jag gick inte heller på den niten.

Men kan Canonical komma fram med moderna enheter och konkurrera med Google och Apple, så OK för det. Men då är vår verklighet för Locot och forumet en HELT annan! Vi har alltså stått inför ett paradigmskifte och en del har fattat det, andra inte.

Men det har varit bra jobbat av dig fr33r1d3 ! En eloge till dig! :D
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Endast f.d. TL vet vad som var droppen Riktningen med Unity och mobil var känd då TL tlllsattes. Själv gillar jag både unity och det faktum att man vill även till plattor osv.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Frågan kvarstår alltså; varför tyckte TL att Canonical går i fel riktning? Det är intressant att veta, inte minst för att få ett avslut.
morpa
Översättare

Inlägg av morpa »

Jag bryr mig egentligen inte om skälet, känns det inte motiverat/för mycket tidsbrist så räcker det. Tycker f.d TL gjort ett bra jobb.Hade dock helst sett en lugnare överlämning, istället för det hastiga beslutet, men så kan det vara ibland. Hoppas att någon ny med nya entusiastiska krafter vill ta över nu! 8)
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Jag ber om ursäkt för att jag inte varit så anträffbar de senaste dagarna. Mycket nytt som händer just nu.
Jag ska försöka skriva ihop lite om varför jag väljer att hoppas av Ubuntu-tåget. Dock vill jag inte känna att jag försöker övertyga någon annan.
Fadder.

Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

fr33r1d3 skrev:Jag ber om ursäkt för att jag inte varit så anträffbar de senaste dagarna. Mycket nytt som händer just nu.
Det är trist, men det som sker, det sker. :) Bättre att göra som du och avgå än att streta på utan övertygelse och/eller tid.
fr33r1d3 skrev:Jag ska försöka skriva ihop lite om varför jag väljer att hoppas av Ubuntu-tåget. Dock vill jag inte känna att jag försöker övertyga någon annan.
Det viktiga här är att stilla vår nyfikenhet. :)
Om du övertygar någon annan så beror ju det i så fall på att den personen tidigare varit oinformerad.

I övrigt så måste vi ju alla respektera att vi kan ha lite olika åsikter och att vi tycker att olika saker är olika viktigt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag undra också varför?? Jag såg att du använder dig av uttrycket "Ubuntu-klanen" i ditt senaste inlägg rörande översättningen. Något har hänt. Delvis har jag förstående för ditt beslut. Alla drabbas av "Ubuntu-klanen" ibland. Men jag har slutat att ta deras skrivna ord på allvar. Det finns så många andra Ubuntu Linux entusiaster som är trevliga och har ett sunt förhållningssätt till Ubuntu Linux. Vi kan nämna några "vulfgar", "JoWa".... och många fler. Listan blir lång.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kanske detta;
Ubuntu and Canonical are looking as if they've peaked, with a string of questionable moves.
http://www.datamation.com/open-source/a ... ntu-1.html
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det verkar som om Canonical går "all in" för Ubuntu Touch som släpps nu i oktober. Ska dom överge desk/laptop marknaden helt?

???
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Säkert.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

För att stilla er nyfikenhet kan jag säga att några skäl som fått mig att överge Ubuntu/Canonical är dels att de skrivit in i CoC att all kod som man skapar till Ubuntu har de äganderätten till. De kan när de vill göra det till proprietär (stavning?) programvara som de kan ta betalt för. Ska jag utveckla till ett open source projekt vill jag att det förblir open source. Att de dessutom byter ut del för del i "Linuxsystemet" till egna lösningar som de eventuellt kan ta bort open-source-stämpeln på senare gör att det känns som Ubuntu är på väg åt fel håll.

Dessutom gillar jag inte satsningen på telefonhårdvaran. Tycker att Mark börjar likna en liten Steve Jobs mer och mer.
Dessutom är jag emot reklamen och insamlandet av infon i Unity.
Detta är några skäl som tillsammans fått mig att tappa engagemanget för vart Canonical är på väg med Ubuntu.

Ubuntu har tillfört otroligt mycket för nya ubuntu-användare och jag tycker att det är bra att Ubuntu funnits/finns. Det är en bra väg in i Linuxvärlden för nya användare, men jag upplever att jag tvingas längre och längre bort ifrån mina egna värderingar när jag använder/utvecklar för Ubuntu. Därför känner jag att det är bättre att lämna över stafettpinnen till någon annan som brinner mer för Ubuntu än vad jag nu mera gör. Hoppas att jag kan känna att jag tillfört något gott till gemenskapen under den här tiden i alla fall.

Jag kommer komma in här och läsa och skriva lite på forumet då och då...
Fadder.

Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag förstår precis! Och håller med. Den artikel jag tidigare länkade till beskriver just hur Canonical med Unity, Mir och Upstart skaffar äganderätt till koden. Detta går emot utvecklare och stora delar av communityn.

Men all Canonicals utveckling mot touchscreens kan vara bra i sig och för Canonical. Helt OK.
Frågan är om man som generell linuxanvändare och desktop/bärbar användare vill engagera sig i detta? Nä, inte jag och inte du.
Skriv svar

Återgå till "LoCo Sverige"