AMD drivrutiner fungerar inte
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Mitt XFX Radeon HD 7850 fungerar väldigt dåligt i samband med spel, t.o.m native linux spel fungerar dåligt. Mitt natural selection 2 via steam får 5 fps på lägsta inställningar, vilket känns otroligt konstigt med tanke på att mitt grafikkort är relativt nytt. Min slutsats blir därför att drivrutiner inte ger full funktionalitet. Har testat att installera proprietära drivrutiner ifrån "Additional drivers" via ubuntu och testat drivrutiner från AMDs hemsida installerade via terminalen. Har även testat beta-drivrutiner. Någon som vet hur man kan få ordning på detta eller måste jag vänta på nya drivrutiner? Blir nog att installera windows igen ifall detta inte går att få ordning på och det vill jag helst undvika...
Mina specs:
XFX Radeon HD 7850 1 Gb
Intel i5 Quad core 760 2.4 Ghz
6 Gb RAM 1333 Mhz
500 gb HDD 5400 rpm
Mina specs:
XFX Radeon HD 7850 1 Gb
Intel i5 Quad core 760 2.4 Ghz
6 Gb RAM 1333 Mhz
500 gb HDD 5400 rpm
Senast redigerad av 1 Shruikan, redigerad totalt 2 gånger.
Re: AMD drivrutiner fungerar inte
Gjorde precis en benchmark med Unigine Valley. 1 fps med allt på Low eller med AA avstängd... VAD ÄR FELET?!?! 

Kan något geni snälla utarbeta en lösning för jag blir galen här, formaterar till 12.04 och testar experimental drivers, om inte det funkar får det bli windows. Eller nytt grafikkort, förmodligen nvidia eftersom amd support är nästintill värdelös.
Hej, shrulkan
Jag har också AMD och kunde t.ex inte spela spel online och då handlade det om Java som inte var komplett, så prova att installera Java JDK7 ifrån Terminalen så tror jag att du ska lyckas med att spela de spel du önskar.
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java7-installer
Jag har också AMD och kunde t.ex inte spela spel online och då handlade det om Java som inte var komplett, så prova att installera Java JDK7 ifrån Terminalen så tror jag att du ska lyckas med att spela de spel du önskar.
sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
sudo apt-get update
sudo apt-get install oracle-java7-installer
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
AMD-kort kan vara litet besvärliga, men ditt kort bör ha stöd av de vanliga drivrutinerna, fglrx, installerade genom Ubuntu (inte de som heter updates).
Det jag kan tänka mig är problemet är att din intel-processor har en halvkass grafikdrivrutin och att datorn inte slår över till AMD-grafiken automatiskt. Datorn använder därmed inte ditt AMD-kort.
Du får i så fall växla till det i BIOS då datorn startar, man brukar hålla nere F2, ESC eller liknande beroende på datormodell, det brukar synas meddelande om detta precis då datorn startat. Där bör det finnas någon inställning för att växla mellan grafikkorten. Se om du hittar detta, starta om och testa grafiken igen.
Om du har installerat flera olika AMD-drivrutiner är det viktigt att du avinstallerar dem och rensar inställningarna innan du installerar en ny rutin.
Om du har en stationär dator vill du nog alltid ha AMD-grafiken.
Om du har en bärbar dator vill du förmodligen kunna växla mellan Intel-grafiken (sparar ström då datorn går på batteri) och AMD-grafiken (bättre spel etc) då du har sladden i. Detta bör du kunna fixa om du gör som här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1930450
Det jag kan tänka mig är problemet är att din intel-processor har en halvkass grafikdrivrutin och att datorn inte slår över till AMD-grafiken automatiskt. Datorn använder därmed inte ditt AMD-kort.
Du får i så fall växla till det i BIOS då datorn startar, man brukar hålla nere F2, ESC eller liknande beroende på datormodell, det brukar synas meddelande om detta precis då datorn startat. Där bör det finnas någon inställning för att växla mellan grafikkorten. Se om du hittar detta, starta om och testa grafiken igen.
Om du har installerat flera olika AMD-drivrutiner är det viktigt att du avinstallerar dem och rensar inställningarna innan du installerar en ny rutin.
Om du har en stationär dator vill du nog alltid ha AMD-grafiken.
Om du har en bärbar dator vill du förmodligen kunna växla mellan Intel-grafiken (sparar ström då datorn går på batteri) och AMD-grafiken (bättre spel etc) då du har sladden i. Detta bör du kunna fixa om du gör som här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1930450
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Trådskaparens problem har inget med Java att göra, så JDK7 kommer inte att lösa problemet.Tjadden skrev:Hej, shrulkan
Hepp fungerar fortfarande inte
Har testat allt nu.

Har testat allt nu.
Kan det vara något skumt i min aticonfig om vi nu utgår ifrån att jag har allt jag behöver??
-
Skulle du kunna börja med att ge dessa kommandon i en terminal och posta resultaten här? De ger information om ditt grafikkort och inställningar:
Om det är något knas med installationen av drivrutinen bör det synas med dem.
Jag hittade denna info om ditt kort: https://help.ubuntu.com/community/Radeo ... celeration.
Se också: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1209397 där det beskrivs som en bugg. Det verkar vara de problem du har.
Det bör innebära att drivrutinerna för ditt kort (AMD 7000-serien) ännu inte fungerar med 3D acceleration, dvs det som behövs för spel. Enligt buggrapporten finns det dock en fix.
Om jag förstår det rätt består fixen för Ubuntu 13.04 i att du installerar detta extraförråd: https://launchpad.net/~oibaf/+archive/graphics-drivers och uppdaterar ditt system.
Eftersom det är något experimentellt finns det risk att saker inte fungerar. Vilken version av AMD:s drivrutin som fungerar bäst med den vet jag inte, du får testa de i Ubuntus förråd och den från AMD:s hemsida.
En annan sak du skulle kunna prova är att installera utvecklingsversionen av nästa Ubuntuversionen, 13.10. Den är på betastadiet, men är tämligen stabil och har fixarna. Ska du ändå köra experimentellt kan det på sätt och vis vara lika bra att installera den. Den uppdateras efterhand till den skarpa versionen så du slipper installera en gång till. Räkna dock med "mindre" konstigheter.
Den skarpa versionen släpps i oktober och då lär ditt kort ha bättre stöd automatiskt om du väljer att installera då.
Kod: Markera allt
lspci | grep VGA
fglrxinfo
Jag hittade denna info om ditt kort: https://help.ubuntu.com/community/Radeo ... celeration.
Se också: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1209397 där det beskrivs som en bugg. Det verkar vara de problem du har.
Det bör innebära att drivrutinerna för ditt kort (AMD 7000-serien) ännu inte fungerar med 3D acceleration, dvs det som behövs för spel. Enligt buggrapporten finns det dock en fix.
Om jag förstår det rätt består fixen för Ubuntu 13.04 i att du installerar detta extraförråd: https://launchpad.net/~oibaf/+archive/graphics-drivers och uppdaterar ditt system.
Eftersom det är något experimentellt finns det risk att saker inte fungerar. Vilken version av AMD:s drivrutin som fungerar bäst med den vet jag inte, du får testa de i Ubuntus förråd och den från AMD:s hemsida.
En annan sak du skulle kunna prova är att installera utvecklingsversionen av nästa Ubuntuversionen, 13.10. Den är på betastadiet, men är tämligen stabil och har fixarna. Ska du ändå köra experimentellt kan det på sätt och vis vara lika bra att installera den. Den uppdateras efterhand till den skarpa versionen så du slipper installera en gång till. Räkna dock med "mindre" konstigheter.
Den skarpa versionen släpps i oktober och då lär ditt kort ha bättre stöd automatiskt om du väljer att installera då.
- mcNisse
Intelgrafiken tycker jag om. Inte för att den är snabbast utanför att drivrutiner är open source och fungerar.Shruikan skrev:Kan något geni snälla utarbeta en lösning för jag blir galen här, formaterar till 12.04 och testar experimental drivers, om inte det funkar får det bli windows. Eller nytt grafikkort, förmodligen nvidia eftersom amd support är nästintill värdelös.
[lspci | grep VGA/code]
[code]01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Pitcairn PRO [Radeon HD 7850]
fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc.
OpenGL renderer string: AMD Radeon HD 7800 Series
OpenGL version string: 4.2.11986 Compatibility Profile Context
Testade 13.10 och hoppades på lösningar, fungerade inte bättre med grafiken och fick varannan minut något error som "Firefox har slutat fungera" och liknande saker... Så bytte tillbaka. Ska prova att ladda ner den där bugfixen.
Tack så jättemycket i alla fall att du engagerar dig! Har postat det här på många olika forum men det är bara här än så länge som jag fått svar!
Tack så jättemycket i alla fall att du engagerar dig! Har postat det här på många olika forum men det är bara här än så länge som jag fått svar!
Att 13.10 är knasig är ju för den inte är klar, Jag har också problem med 13.10, problemen böljar fram och tillbaka liksom, men så ska det också vara på en ej färdig version! Men jag måste ändå säga att 13.10 beta är i nivå med 11.04 beta då det begravs sig! 

Ja alltså, missförstå mig inte. Jag förstår mycket väl att 13.10 är långt ifrån vad det kommer vara, det oroar mig inte. Men just att inte få ordning på drivrutinen är otroligt irriterande, vill kunna få ha mina speltimmar på kvällarna när plugget är klart!! 

Skriv det här i terminalen! så jag vet vad du använder för kärna!
uname -a
Linux Fortress 3.8.0-30-generic #44-Ubuntu SMP Thu Aug 22 20:52:24 UTC 2013 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Men det är ju inte alls ubuntu 13.10 kärnan?
Nej jag har bytt tillbaka till 13.04 nu igen, problemen kvarstår med drivrutiner.
League of Legends samt World of Warcraft via wine får jag hyfsad fps på och flyter på relativt bra för att vara via wine. WoW kör jag via -opengl.
Men benchmarks och natural selection 2 via steam får jag 1-5 fps på.
Kan detta vara hjälpsamt på något sätt? Är det opengl i sig som krånglar bara?
Men benchmarks och natural selection 2 via steam får jag 1-5 fps på.
Kan detta vara hjälpsamt på något sätt? Är det opengl i sig som krånglar bara?
Jag rekommenderar ändå 3.11 kärnan som finns i Ubuntu 13.10, Det spökar lite med 13.10 än men den kommer att fungera då den är klar, Jag har aldrig sen Ubuntu 6.06 varit med om att Canonical inte fått systemet att fungera i slut ändan! Jag har stort förtroende för dom även den här gången!