Hejsan
Jag undrar om det är stor skillnad på snabbhet i Unity och Gnome 3 i 12.04. Jag har sett att man kan installera gnome genom Programcentralen, men jag vill kolla först om det är någon skillnad vad gäller hastigheten. Jag gillar Unity, men jag tycker att 12.04 känns ganska slött ibland (jag har ingen SSD-disk)
//Askel
Gnome vs Unity i 12.04. Vilken är snabbast?
Gnome vs Unity i 12.04. Vilken är snabbast?
Lenovo Thinkpad T440p / i5 2.6GHz / 8GB ram / 500GB HDD / Ubuntu 14.04 LTS
Re: Gnome vs Unity i 12.04. Vilken är snabbast?
Jag har upplevt Gnome snabbare än Unity på min dator när jag provat det.
Xfce kan inte vara något då?
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Xfce kan inte vara något då?
Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vilket system datorn blir snabbast av vet jag inte, men Unity är iallafall MYCKET segare att använda. Man måste flytta pekaren över en mycket större yta och göra fler moment för att göra det man vill.
Exempelvis kan man inte lägga ikoner i panellisten och ta upp och minimera ett fönster genom att klicka på samma ställe i panellisten som man kan göra i 10.04. Istället måste man flytta pekaren över hela skärmen och klicka på - i hörnet på fönstret.
På en bärbar dator med pekplatta blir det extra jobbigt. På min bärbara har jag därför installerat Xubuntu 12.04 som är mer lik 10.04. På min stationära dator kör jag 10.04.
Exempelvis kan man inte lägga ikoner i panellisten och ta upp och minimera ett fönster genom att klicka på samma ställe i panellisten som man kan göra i 10.04. Istället måste man flytta pekaren över hela skärmen och klicka på - i hörnet på fönstret.
På en bärbar dator med pekplatta blir det extra jobbigt. På min bärbara har jag därför installerat Xubuntu 12.04 som är mer lik 10.04. På min stationära dator kör jag 10.04.
Det är såklart en smaksak vad man gillar bättre Gnome eller Unity, Har man bra kunskaper med tangentbords kommandon så blir unity riktigt vasst, för att lära sig att komma ihåg sådana kommandon kan man trycka på windows-tangenten och hålla kvar där då kommer det upp en screen med kombinationer