Ubuntu 13.10 med Mir
Ubuntu 13.10 med Mir
I version 13.10 införs Mir som ersättare för X window server, jag själv är väldigt okunnig och är nyfiken på om någon vet hur det kommer påverka alla oss ubuntu gamers, kommer det bli en förbättring för oss? De flesta spel funkar relativt bra för mig, lite fps problem här och där bara. Kan Mir innebära en höjning i fps eller allmän prestanda?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Ubuntu 13.10 med Mir
Troigtvis en sänkning. Mir är nytt och är under hård urveckling, så troligtvis kommer den att även vara buggig.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... mark&num=1
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... mark&num=1
Istället för Ubuntu 13.10 med Mir, kan man välja Xubuntu 13.10 eller Kubuntu 13.10 som kommer att levereras med X.org servern.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det Phoronix-testet från den 28 juni kan dock inte användas för att bedöma Mir, som officiellt släpps den 17 oktober.
Och som Mark kommenterar:
Och som Mark kommenterar:
På sikt håller jag för troligt att 2010-talsteknik kan slå 1980-talsteknik… och förhoppningsvis skall det inte behövas flera decenniers optimeringsarbete för det. Det kommer dock inte att vara perfekt vid lanseringen av 13.10, men trycket på Canonical är stort, så Mir, Unity och drivrutiner kommer nog att utvecklas intensivt också efter 13.10-släppet. 14.04 LTS är den första stora Mir-utgåvan. I den måste allt vara mer optimerat.Bypass composition will bring the game FPS into line with raw performance of the GPU, so I’m not worried about that benchmark.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- mcNisse
Personligen tror jag att 13.10 kommer vara den sämsta versionen av ubuntu någonsin. Jag kan bara hoppas att jag har helt fel.JoWa skrev:Det Phoronix-testet från den 28 juni kan dock inte användas för att bedöma Mir, som officiellt släpps den 17 oktober.
Och som Mark kommenterar:På sikt håller jag för troligt att 2010-talsteknik kan slå 1980-talsteknik… och förhoppningsvis skall det inte behövas flera decenniers optimeringsarbete för det. Det kommer dock inte att vara perfekt vid lanseringen av 13.10, men trycket på Canonical är stort, så Mir, Unity och drivrutiner kommer nog att utvecklas intensivt också efter 13.10-släppet. 14.04 LTS är den första stora Mir-utgåvan. I den måste allt vara mer optimerat.Bypass composition will bring the game FPS into line with raw performance of the GPU, so I’m not worried about that benchmark.
Då har jag nog fått min fråga besvarad! Tack för snabba och informativa svar, blir nog att vänta till 14.04 

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ett nytt prestandatest, med och utan “Composite Bypass”: Composite Bypass Support Sharply Bumps XMir's Performance (Phoronix)
X leder ännu, men vi är bara i början av en lång färd.
Thomas Voß: Mir & XMir Performance
X leder ännu, men vi är bara i början av en lång färd.

Thomas Voß: Mir & XMir Performance
Jo precis, blir säkert bättre med tiden när det utvecklas mer. Men jag har problem med drivrutiner och får inte alls full funktionalitet med mitt grafikkort XFX Radeon HD 7850. Men det lät som att man i 13.10 kommer kunna ha full funktionalitet på AMD korten då det integreras direkt i kärnan? Kan ha förstått det fel men något i den stilen. Hoppas på det i alla fall, för just nu är det många spel jag inte kan spela. Både via wine och native. Trots att grafikkortet är rätt nytt.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja, Linux 3.11 (som används i 13.10) har betydande förbättringar för AMD-kort.
Här är en sammanställning av nyheterna i 3.11: Recapping The Linux 3.11 Kernel Features (Phoronix)
Här är en sammanställning av nyheterna i 3.11: Recapping The Linux 3.11 Kernel Features (Phoronix)
Har det släppts nu alltså? Eller släpps när som helst under helgen?? Kan man uppgradera till det på 13.04?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
3.11 är nu RC7, så en stabil version kommer att släppas snart.
Jo, du kan installera manuellt genom att hämta .deb-filer här: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
Rekommendationen är dock att använda den kärna som installeras med Ubuntu-utgåvan, och således vänta på 13.10 för att få 3.11. Men vill du experimentera…
Jo, du kan installera manuellt genom att hämta .deb-filer här: http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/
Rekommendationen är dock att använda den kärna som installeras med Ubuntu-utgåvan, och således vänta på 13.10 för att få 3.11. Men vill du experimentera…

Vad jag vet kommer det att finnas en fallback till X i 13.10 för dom som inte får MIR att fungera.. Menar att det ska gå bra att använda X istället för MIR i 13.10..
Med tanke på hur gammal X är nu, är det bara bra att Mir utvecklas.
Ge det ett år så komemr det nog vara riktigt bra.
Ge det ett år så komemr det nog vara riktigt bra.
- mcNisse
Jag är trött på hur mir höjs som någonting bra... Mir är det som gör att jag kommer att lämna ubuntu-familjen. Canninical har inte skött lanseringen av mir på ett bra sätt.
Wayland är vägen bort från X.
Wayland är vägen bort från X.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Lanseringen av Mir var måhända inte så snygg, men lanseringen av Mir är inte Mir. Mir är den teknik utvecklarna anser är den rätta för Ubuntu och Ubuntu Touch. Wayland hade de kunnat välja, men det hade varit ett sämre val: Why Not Wayland / Weston? | Standing on the shoulders of giants
- mcNisse
Jag ska inte tjata om det här mera. Tur för cannonical att wayland finns så att de har något att bygga sitt xmir ifrånJoWa skrev:Lanseringen av Mir var måhända inte så snygg, men lanseringen av Mir är inte Mir. Mir är den teknik utvecklarna anser är den rätta för Ubuntu och Ubuntu Touch. Wayland hade de kunnat välja, men det hade varit ett sämre val: Why Not Wayland / Weston? | Standing on the shoulders of giants

- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Ja, XMir är baserat på XWayland och andra delar kommer från Android. Det är underbart med öppen källkod. ”Hjulet” behöver inte återuppfinnas för varje nytt ”fordon” som byggs. 

Jag har stora problem med drivrutiner för mitt XFX Radeon HD 7850 kort, har testat alla möjliga olika drivrutiner och inget får det att fungera bra. Ligger på 5 fps i många native spel på low-settings men kan ändå i League of Legends via wine få 60 fps. Verkar riktigt skumt det här.
Kan detta hjälpas med att installera Wayland eller måste jag helt enkelt vänta på nya drivrutiner?
Kan detta hjälpas med att installera Wayland eller måste jag helt enkelt vänta på nya drivrutiner?