På senaste Loco-mötet togs upp att forumet har för många klistrade trådar och anslag. Det känns lite skräpigt.
Hjälp Ubuntu Sveriges Folding@home-team har jag gjort till ett anslag i Ubuntu Café.
Överskridet antal inloggningsförsök har jag gjort till en vanligt tråd.
Bortmodererade inlägg och Ang Debatt tavlan kan jag tänka mig att flytta in i det globala anslaget Forumregler och riktlinjer för moderering.
Informationen i Funktion för att märka och söka lösta trådar finns delvis i LÄS DETTA INNAN DU POSTAR!. Jag gjorde den föregående till en vanlig tråd. "LÄS DETTA INNAN DU POSTAR!" är just nu en klistrad tråd i För nybörjaren. Kanske kan man formulera om rubriken på och göra till en tråd med allmän information till nykomlingar?
Lista över förtroendevalda och andra positioner har inte uppdaterats på tre år. Eftersom ingen noterat detta gissar jag att ingen läser den. Listan över IRC-kanaler verkar vara en kvarleva från tiden när LoCot var lika med forumet. Numera finns en sådan lista på http://ubuntu-se.org/drupal/irc . Vilka medlemmar som har förtroendepositioner kan man bland annat se i forumets grupper (längst ner på forumets startsida).
Synpunkter? Andra klistrade trådar man stör sig på kan också vara lämpliga att ta upp här.
Anslag och klistrade trådar
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Anslag och klistrade trådar
Det finns ett gäng informationstrådar under Forumindex --> Hjälp med Ubuntu --> Komma igång med Ubuntu. Kanske ska de bort eller åtminstone samlas i en gemensam tråd? Visst, går man in i trådarna tycks de ligga ännu djupare men där finns absolut något att göra för att snygga till forumet lite.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Re: Anslag och klistrade trådar
Informationstrådarna var satta som notiser i underkategorier till Hårdvaruregistret. Tydligen gjorde det att de även syntes i alla föräldrakategorier, inkl Komma igång med Ubuntu. En del hade vettig information, som att det är bra att lista utmatningen av lspci när man gör en recension. Men jag har svårt att tro att någon som går in i Hårdvaruregistret (som för övrigt knappast verkar användas, nu eller någonsin tidigare) för att skriva en recension, skulle bli upplyst av en länk till tillverkarens webbplats eller en beskrivning av det mest fundamentala att ta med i en recension - alla specifikationer. Detta förutsätter dessutom att någon faktiskt läser informationstrådarna, vilket jag också har svårt att tro. Information utan struktur är inte mycket bättre än ingen information alls. Bort med dem alltså.